جلال پور : قطع اینترنت 1.5 میلیارد دلار به اقتصاد ضرر زد


جلال پور : قطع اینترنت 1.5 میلیارد دلار به اقتصاد ضرر زد

فعالان اقتصادی با اشاره به تاثیر قطعی اینترنت روی حوزه تجارت، تاکید دارند: باید یک راه میان‌بری پیدا شود؛ حداقل برای واحدهای تولیدی و تجار فضایی باز شود که اینترنت‌های این گروه وصل شود تا کار آنها صدمه‌ای نبیند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک هفته است که اینترنت کشور قطع شده و هنوز کسی نمی‌داند که چه زمانی اوضاع اینترنت کشور به حالت عادی برمی‌گردد. البته محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برقراری دوباره اینترنت در برخی نقاط کشور خبر داده و گفته است:‌ سایر نقاط هم با تصویب ابلاغ " شاک" متصل خواهند شد. براساس اعلام او، به اپراتورها ابلاغ کرده‌ایم که مدت زمان قطعی اینترنت را به مدت اعتبار بسته‌ها اضافه کنند.

با وجود قطعی اینترنت، بسیاری از فعالان اقتصادی از زیان مالی سنگین در حوزه تجارت می‌گویند، اما هنوز برآورد دقیقی در این خصوص منتشر نشده است؛ ضمن این‌که کسب‌وکارهای نوپا نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

۱.۵ میلیارد دلار به اقتصاد کشور وارد شد

محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به تاثیر اینترنت روی حوزه تجارت و صادرات و واردات گفت: تاثیر اینترنت در ابعاد مختلف و در کارها و برنامه‌ها و شرکت‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: ما امروز به عنوان صادرکننده تنها راه ارتباطی‌مان اینترنت است و هیچ‌کدام از طرف‌های مقابل در هیچ‌کجای دنیا با قطعی اینترنت، کار دیگری نمی‌کنند. دیگر دوره‌ای که به صورت فکس و تلفن و نامه‌نگاری کار انجام می‌دادیم، گذشته است.

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: در دوره یک هفته‌ای که اینترنت نداشتیم، عملا برای ارتباطات کاری مستاصل بودیم؛ مثل ارتباطات حمل‌ونقل، فروش و بازار.

جلال‌پور با بیان این که به شدت اقتصاد کشور در طول یک هفته گذشته آسیب دیده است، عنوان کرد: تقریبا می‌توان گفت بخشی از بازار را به دلیل این‌که نتوانستیم ارتباط مستمر داشته باشیم و ایمیل طرف حساب‌ها را جواب دهیم، از دست داده‌ایم.

وی متذکر شد: براساس آنچه که جمع‌بندی بزرگان کشور است، در طول یک‌هفته گذشته ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به بخش اقتصادی کشور وارد شده است.

جلال پور : قطع اینترنت 1.5 میلیارد دلار به اقتصاد ضرر زد

راه میان‌بر پیدا شود

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تاثیر قطعی اینترنت روی بخش تجارت اظهار داشت: در حوزه تجارت تمام ارتباطات با دنیا از طریق اینترنت است و زمانی که اینترنت قطع می‌شود، کار تجارت نیز مختل می‌شود.

وی افزود: یک بخش از کار را می‌توان از طریق تلفن حل و فصل کرد، اما تقریبا تمام کارها حالت متوقف پیدا کرده است. برای مثال، اگر شما از طرف مقابل کالایی بخواهید یا بخواهید کالایی به مشتری بفروشید، عملا با قطعی اینترنت امکان‌پذیر نیست.

رییس کمیسیون کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که شاید یک هفته اثر آن‌چنانی نداشته باشد، اما این وضعیت اگر ادامه‌دار باشد، به طور قطع اثرات منفی روی حوزه تجارت خواهد گذاشت، تصریح کرد: اتاق بازرگانی برای حل مشکل اینترنت درخواستی داشته است؛ اما با دو معضل همزمان روبه‌رو هستیم. هم مشکل تجارت مطرح است و از آن طرف مشکلاتی امنیتی کشور نیز مطرح است.

نجفی‌منش عنوان کرد: به‌هرحال باید یک راه میان‌بری پیدا شود؛ حداقل برای واحدهای تولیدی و تجار فضایی باز شود که اینترنت‌های این گروه وصل شود تا کار آنها صدمه‌ای نبیند.

صادرات با اختلال شدید مواجه شده است

در همین حال، عدنان موسی‌پور، رییس اتاق مشترک ایران و قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره تاثیر قطعی اینترنت روی صادرات اظهار داشت: قطعی اینترنت روی صادرات اثر منفی داشته داشت. صادرات یعنی ارتباط برقرار کردن با دنیا و مهم‌ترین ابزار برقراری ارتباطات، اینترنت است.

وی افزود: زمانی که اینترنت مشکل داشته باشد و این در حالی است که دنیا کار خود را با فضای مجازی و اینترنت انجام می‌دهد و ما دسترسی به دنیای خارج نداریم، صادرات با مشکل مواجه می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان این‌که با قطعی اینترنت، صادرات ضربه سنگینی خورد، تصریح کرد: آسیبی که صادرات دید، از لحاظ مالی که بماند و هم از لحاظ اعتباری دچار مشکل شدیم. ارتباط ما با دنیا قطع شده و نه اسناد را می‌توانیم جابه‌جا کنیم.

موسی‌پور عنوان کرد: من نمی‌گویم صادرات به صفر رسیده، اما صادرات با اختلال مواجه شده است.

۲۳/ ۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1323822

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور