نارضایتی امان علت برکناری سفیر سابق سعودی


نارضایتی امان علت برکناری سفیر سابق سعودی

نارضایتی مقامات اردن از نحوه عملکرد خالد بن فیصل و سخنان مداخله جویانه وی در امور داخلی اردن علت اصلی برکناری وی باشد

نارضایتی امان علت برکناری سفیر سابق سعودی
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها درباره علت برکناری سفیر عربستان در امان، به نظر می‌رسد نارضایتی مقامات اردن از نحوه عملکرد خالد بن فیصل و سخنان مداخله جویانه وی در امور داخلی اردن علت اصلی برکناری وی باشد.
روزنامه رای الیوم که در لندن به روز می‌شود درباره علت تغییر سفیر عربستان در اردن نوشت: تنها چند روز پس از دیدار مهم عبدالله دوم پادشاه اردن از عربستان که شاهد رشد و گسترش تماس‌ها و روابطش با شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است، ریاض شاهزاده خالد بن فیصل سفر سابق عربستان در امان را برکنار کرد.
منابع آگاه دیپلمات فاش کردند اردن دستکم دوبار نارضایتی خود را از شاهزاده خالد بن فیصل ابراز داشته است.
به نظر می‌رسد نشانه‌های نارضایتی از خالد بن فیصل از کاخ پادشاهی اردن صادر شده است. با وجود اینکه برخی رسانه‌ها قبل از خروج سفیر عربستان از امان روی «یک اتفاق خاصی» تاکید داشتند، اما به باور سفرای کشور‌های غربی در ریاض و امان، اردن از اقدامات و اظهارات خالد بن فیصل ناراضی و بار‌ها خواستار تغییر او شده بود.
اما حدود دو هفته پیش ریاض به صورت غیر منتظره به ماموریت خالد بن فیصل در امان پایان داد او را اردن خارج کرد و رسما به وزارت خارجه این کشور اطلاع داده شد که سفیر جدیدی در امان منصوب خواهد کرد.
بر اساس اطلاعاتی که در اختیار روزنامه رای الیوم قرار گرفت عربستان سفیر جدید خود در امان را به زودی منصوب خواهد کرد. حادثه ویژه‌ای که برخی رسانه‌ها آن را علت برکناری خالد بن فیصل اعلام کردند به اقدام سفیر سابق سعودی در روشن کردن سیگار برای یکی از اعضای خانواده حاکم قطر در فرودگاه بین المللی امان مربوط می‌شود. بنا بر اعلام رسانه‌ها این اقدام خالد بن فیصل که پسر خواهر سلمان بن عبد العزیز شاه عربستان است موجب نارضایتی و خشم مقامات ریاض شده است.
اما این احتمال هم وجود دارد که امان در طول دو سال خالد بن فیصل را به سبب سخنان انتقادی از اوضاع داخلی اردن و نقش منفی که در دوره او بر روابط و ارتباطات دوجانبه ایجاد شده است، یک دیپلمات نگران کننده خواند.
منابع آگاه افزودند خالد بن فیصل در دو ماه گذشته و قبل از تصمیم ریاض برای برکناری او، عملا در محل کارش حضور نداشت و بیشتر پیگیر مراحل درمان (بیماری) خود در اروپا بود.
روابط اردن و عربستان به تازگی و پس از شرکت عبد الله دوم در کنفرانس داووس صحرا در ریاض و نیز دیدار هیئت سرمایه گذاری اردن از ریاض در پی یافتن فرصت‌های مشارکت در سرمایه گذاری بهبود یافته و احتمال همکاری دو کشور برای سرمایه گذاری در شهر العقبه افزایش یافته است.
خبر‌هایی نیز درباره اقدام صندوق سرمایه گذاری عربستان در تخصیص دو میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در اردن فاش شده، اما هنوز به طور رسمی و قطعی تایید نشده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حقوق ورودی موبایل‌های بالای 600 دلار ابلاغ شد