بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان


حمایت شده توسط: فیلم جان دار اولین ساخته‌ی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری با تهیه کنندگی کامران مجیدی  است و اولین بار در بخش نوی جشنواره‌ی سی و هفتم فجر به نمایش درآمد. این فیلم درون مایه‌ای بحث برانگیز پیرامون جایگاه زنان در جامعه دارد و ابدا نباید این اثر را نادیده گرفت. […] نوشته بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر...

محتوای حمایت شدهبررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان
بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان حمایت شده توسط:
۳+

فیلم جان دار اولین ساخته‌ی مشترک حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری با تهیه کنندگی کامران مجیدی است و اولین بار در بخش نوی جشنواره‌ی سی و هفتم فجر به نمایش درآمد. این فیلم درون مایه‌ای بحث برانگیز پیرامون جایگاه زنان در جامعه دارد و ابدا نباید این اثر را نادیده گرفت. در این مطلب به بررسی و تحلیل فیلم جان دار پرداخته ایم، با نت نوشت همراه باشید.

فیلم جان دار

قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان

در فیلم جان دار بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا، مسعود کرامتی، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی، امیراحمد قزوینی و … به ایفای نقش می پردازند. فیلمی که درون مایه‌ای مرد سالارانه دارد و به ظلم روا شده به زنان جامعه‌ی ایرانی می پردازد. سوژه‌ای که نسبتاَ تکراری و کلیشه شده است، اما موضوعی است که بدون تردید ریشه در فرهنگ ایرانی دارد. این دیدگاه که عقل زن ابتر است و او تا ابد نیازمند قیم در جای جای این فرهنگ به شدت ریشه دوانده است. با این حال نباید غافل شویم که بی شک پرداخت این فیلم اولی‌ها مقصود دوماری و پورامیری از این موضوع، قابل تامل و ستایش است.

بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان

پوستر فیلم جان دار

حسین امیری دوماری کار حرفه‌ای خود را از سینما آغاز کرده با این که او بیشتر به عنوان نویسنده شناخته شده اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. در بسیاری از محافل سینمایی انتظار می‌رفت جان دار یکی از ۱۰ فیلم‌ حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فجر باشد اما متاسفانه این فیلم سینمایی برخلاف انتظارات رسانه‌ها و تعدادى از منتقدان به این بخش راه پیدا نکرد. این فیلم در بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) حضور دارد و به بخش سوداى سیمرغ راه نیافت. برخى رسانه‌هاى آگاه از کیفیت و جنبه‌هاى مثبت فیلم، نسبت به غیبت این اثر در سوداى سیمرغ واکنش نشان دادند و از آن به عنوان غایب بزرگ بخش سوداى سیمرغ نام بردند.

داستان فیلم جان دار با عروسی دختر خانواده اسماء با بازی باران کوثری آغاز می شود، مردان به عنوان نماد از جامعه‌ی ایرانی می رقصند و زنان همچنان نظاره گر هستند. شروعی سرخوش که دقایقی بیش نمی گذرد که لبخند شادی مخاطب بر لبانش می ماسد و فیلم دچار بحران جدی می شود. بحرانی که مخاطب را از شدت استرس بر صندلی سینما میخکوب می کند و ادامه‌ی داستان …

سبک فرهادیسم در فیلم جان دار نیز دیده می شود، آغازی شاد و پس از آن بحران تمام نشدنی. این فیلم پر بازیگر است با این حال از فیلمنامه‌ی محکمی سود می برد و تار و پود داستان از دستان نویسنده خارج نمی شود. فیلمنامه توضیح زائد نمی دهد و یک راست می رود سراغ اصل داستان. البته که تا میانه‌ی پایانی فیلم همچنان رازهایی را بر مخاطب آشکار می کند. رازهایی که شسته رفته، جواب سوالات بسیاری را برای تماشاگر به ارمغان می آورد.

بیشتر بخوانید: فیلم جمشیدیه کاری از یلدا جبلی؛ حدس های قابل ستایش

بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان

جواد عزتی در نمایی از فیلم جان دار

آدم های این فیلم جان دار از فقر فرهنگی رنج می برند. این که زن جنس دوم است و مرد یکه تاز و جنس اول. پدر با بازی مسعود کرامتی باید میان فرزند دختر و پسرش یکی را انتخاب کند و در نهایت انتخاب او دخترش است و در مقابل مادر با بازی فاطمه معتمدآریا در انتخاب میان فرزند پسر و دخترش، پسرش را انتخاب می کند هر چند به بهای تباه شدن زندگی دختر. دختر خانواده همچنان توپ فوتبال میان این گروه و آن گروه می چرخد و دست به دست می‌شود. او در مقابل لات بازی‌های جامعه‌ی مردسالارانه برای دفاع از ناموس، سکوت می کند و در مقابل این ظلم بی حد و حصر دم بر نمی آورد. سکوت‌اش بذون تردید نشانی از رضایت در خود ندارد.

با وجود این که انتخاب پدر، دخترش است اما پدر هم از دایره‌ی مردان ظلم کرده در حق زنان خارج نیست. سال‌ها پیش برای همسر اولش هوو آورده و برای هر دو یک خانه را انتخاب کرده است. فیلم در ابتدا این تصور را برای مخاطب به وجود می آورد که عجب خانواده‌ی خوشبختی، سه برادر و یک خواهر پشت و پناه هم هستند اما رفته رفته شیرازه‌ی خانواده از هم می پاشد، پرده‌ها دریده می شود و اختلافات رخ می نماید.

بیشتر بخوانید: فیلم درخونگاه کاری از سیاوش اسعدی؛ همیشه جایی برای گذشته است!

بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان

باران کوثری در نمایی از فیلم جان دار

جواد عزتی در نقش یاسر کسی که چاقوی تیز انتقامش روی گلوی قاتل است و برادرش به قتل رسیده است، بازی خیریه کننده‌ای از خود به نمایش می گذارد. به شکلی که مخاطب روز به روز به توانایی های نهفته‌ی او در زمینه‌ی بازیگری بیش از پیش پی می برد. معتمدآریا و شادمان هم از بازیگران تاثیرگذار این فیلم به حساب می آیند. علی شادمان بازیگر جوانی است که در تئاتر هم چندی است خوش می درخشد. نمونه‌ی آن نمایش بوی تمشک های وحشی است که تابستان گذشته اجرا رفت.

پایان فیلم جان دار باز است و همچنان متاثر از سبک اصغر فرهادی. با این حال این فیلم در مجموع به عنوان اولین فیلم کارگردانان آن از استانداردهای قابل قبولی برخوردار است به شکلی که مخاطب کف زنان و راضی از سالن های سینما به بیرون رهسپار می شود.

فاطمه معتمدآریا در مراسم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر حضور در این فیلم را یک تجربه‌ی بزرگ دانسته است و امیری دوماری و پورامیری، کارگردانان جوان آن را تحسین کرده که در سن ٢۴ سالگی چنین اثری را ساخته اند.

بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان

حامد بهداد در نمایی از فیلم جان دار

بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان
این مطلب با حمایت اپلیکیشن اعزام کارشناس به محل آچارباز تهیه و تولید شده است.

با نصب اپ، ۲۰۰۰۰ تومان اعتبار اولیه، هدیه بگیرید!

آچارباز، کارشناس‌های حرفه‌ای را در زمان دلخواه شما به مکان مورد نظرتان اعزام می‌کند.

نرم افزار آچارباز، برای ۲ سیستم عامل اندروید و iOS منتشر شده و می‌توانید با نصب آن، بزرگترین تعمیرگاه تخصصی تجهیزات الکترونیکی را در جیبتان داشته باشید.

دانلود از طریق:

بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان بررسی فیلم جان دار: قتل، قصاص در میان قیمومیت ابتر زنان
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی