یک میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل | بیشترین جاماندگان در کدام استان‌ها هستند؟


یک میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل | بیشترین جاماندگان در کدام استان‌ها هستند؟

موضوع «دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» از دردناک‌ترین مسائلی است که با وجود تلاش مسئولان برای بازگرداندن بچه‌ها به چرخه تحصیل، تعدادی هرگز نمی‌توانند به کلاس‌ درس برگردند، پشت نیمکت‌ بنشینند و الفبای درس و زندگی را بیاموزند.

به گزارش همشهری آنلاین، بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در حال تحصیل هستند و طبق آمار وزارت آموزش و پرورش حدود ۲ درصد از این تعداد به دلایل گوناگون ازجمله فقر مالی، تعصبات قومی، معلولیت و مشکلات خانوادگی از تحصیل باز مانده‌اند و بیشتر آنها دختر هستند.

مدیرکل آسیب ‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به تازگی اعلام کرده است که ۱۴۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۹۸ - ۹۷ در کشور شناسایی شده‌اند. در این میان اما فرشید یزدانی مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان با ارائه آمار متفاوتی، در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده که حدود یک میلیون دانش‌آموز در کشور از چرخه تحصیل بیرون مانده‌اند.

مشکلات اقتصادی و خانوادگی

در این زمینه ایسنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که هم اکنون ۹۸ درصد دانش‌آموزان لازم‌التعلیم کشور زیر پوشش تحصیلی قرار دارند و برای اینکه حدود ۲ درصد باقی مانده نیز زیر پوشش قرار گیرند، همه مسئولان، خانواده‌ها و خیران باید به آموزش و پرورش کمک کنند.

محسن حاجی‌میرزایی، مشکلات اقتصادی و خانوادگی را از مهم‌ترین علل بازماندن کودکان از تحصیل بیان کرده و گفته است که باید با گفت‌وگو با خانواده‌ها و بررسی مشکلات آنها، شرایط را برای حضور کودکان در مدارس فراهم کنیم.

تلاش برای بازگرداندن کودکان به مدرسه

مدیرکل آسیب ‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به تازگی اعلام کرده است که ۱۴۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۹۸ - ۹۷ در کشور شناسایی شده‌اند که با شناسایی این تعداد، در ابتدا فهرستی از این کودکان از وزارت آموزش و پرورش گرفته شد و سپس اطلاعات والدین این کودکان در پایگاه رفاه ایرانیان ثبت شد.

احمدرضا پرنده گفت: در گام بعدی در شهریور امسال با دریافت کد ملی والدین کودکان و مشخصات و نشانی محل سکونت سرپرستان این کودکان بازمانده از تحصیل، ۱۱۴ هزار پیامک به این افراد ارسال شد و درنهایت ۱۱ هزار نفر به این تعداد پیامک پاسخ دادند.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و ورود به مسئله، بازدید از محل سکونت این افراد در دستورکار قرار داده شد تا علت بازماندگی از تحصیل این کودکان و راهکارهای رفع آن به درستی بررسی شود.

مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معلولیت را اصلی‌ترین علت‌ بازماندگی از تحصیل کودکان عنوان کرد و گفت: تلاش شده تا با بهره‌گیری از ظرفیت موسسه‌های خیریه و مراکز توانبخشی، معلولیت این افراد در صورت امکان درمان و فرایند تحصیل برای این کودکان تسهیل شود.

پرنده با تاکید بر این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل را به عنوان یکی از برنامه‌های محوری در دستور کار قرار داده است، افزود: این طرح از سال تحصیلی ۹۵ - ۹۴ با همکاری دستگاه‌های مختلف و با محوریت وزارت کار در کشور در دست اجرا است.

این مسئول ادامه داد: طبق این طرح، وزارت آموزش و پرورش فهرست کودکان بازمانده از تحصیل را استخراج می‌کند و در اختیار ما قرار می‌دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با استفاده از ظرفیت کلینیک‌ها، مراکز توانبخشی و مددکاران اجتماعی با مراجعه به درِ منازل کودکان بازمانده از تحصیل در حال شناسایی علل و کمک به بازگشت به تحصیل کودکان است.

به گفته پرنده، بیشترین تعداد کودکان جامانده از تحصیل مربوط به استان سیستان و بلوچستان و کمترین آنها مربوط به استان یزد است.

جبران عقب‌ماندگی تحصیلی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه گفت: کمتر از ۲ درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی بر اساس آمار سال گذشته بازمانده از تحصیل هستند که در این رابطه طرح شناسایی افراد برای جبران عقب‌ماندگی تحصیلی آنها آغاز شده است.

رضوان حکیم‌زاده اظهار داشت: ماموریت ذاتی وزارت آموزش و پرورش، فراهم کردن فرصت‌های دسترسی به آموزش برای همه کودکان این سرزمین است و طبق تاکید مقام معظم رهبری، این موضوع فقط شامل حال کودکان ایرانی هم نمی‌شود.

به گفته حکیم‌زاده با توجه به اینکه شناسایی زودهنگام این افراد می تواند به بازگشت بهتر آنها کمک کند، در جلسه ای که با وزیر آموزش و پرورش داشتیم، این موضوع را به عنوان یک خواسته مطرح کردیم تا بتوانیم با هماهنگی مرکز نیروی انسانی امسال زودتر تطبیق اسامی ثبت‌نام‌شدگان با ثبت احوال انجام شود تا دانش‌آموزان احتمالی بازمانده از تحصیل را شناسایی کنیم و کارهای لازم برای بازگشت آنها به مدرسه زودتر شروع شود.

کد خبر 464812

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»