افزایش کوه‌های یخی به معنای افزایش میزان آهن اقیانوس‌ها نیست


افزایش کوه‌های یخی به معنای افزایش میزان آهن اقیانوس‌ها نیست

تهران- ایرنا- محققان مرکز تحقیقات اقیانوس هلمهولتز (GEOMAR) با آزمایش میزان آهن موجود در نمونه‌های یخ سراسر جهان دریافتند افزایش تعداد کوه‌های یخی لزوما به معنای افزایش میزان آهن موجود در اقیانوس‌ها نیست.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، موجودات آبزی، صرف‌نظر از اندازه و گونه، نیازمند مواد مغذی هستند. زنجیره‌ای که این مواد غذایی را تامین می‌کند، در بخش‌های مختلف اقیانوس بسیار متفاوت است. با وجود این که مناطق ساحلی غنی از مواد مغذی به وفور در جهان یافت می‌شوند، بخش‌هایی از اقیانوس‌های آزاد کاملا دچار فقر مواد مغذی هستند.
در بسیاری از مناطق اقیانوس‌ها از جمله اقیانوس‌های قطبی، کمبود آهن در آب موجب محدودیت رشد پلانکتون‌ها می‌شود. در چنین مناطقی، کوه‌های یخی یک منبع ارزشمند برای تامین آهن محسوب می‌شوند و افزایش کوه‌های یخی در اثر تغییرات آب و هوایی زمین می‌تواند موجب افزایش آهن در چنین مناطقی شود. با وجود این تا کنون اطلاعات اندکی برای ارزیابی این پدیده در اختیار محققان قرار گرفته است.
در این تحقیقات پس از جمع‌آوری نمونه‌های متعدد از یخچال‌های سراسر جهان، ترکیبات این نمونه‌ها در لابراتوارهای پاک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این بررسی‌ها مشخص شد ترکیبات موجود در یخ‌های به دست آمده از یخچال‌های مختلف جهان تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند و برای مثال میزان آهن موجود در یخ‌های گرینلند با میزان آهن موجود در یخ‌های پاتاگونیا تفاوت چندانی ندارد. با وجود این ممکن است یخ‌های به دست آمده از یک یخچال بسیار متفاوت باشند. برای مثال یخ خالص حاوی مقادیر اندکی آهن است. اما یخ آغشته به رسوبات که ممکن است توسط جریان آب رودخانه‌ها منتقل شوند، می‌تواند حاوی مقادیر بسیار زیادی آهن باشد. این تفاوت مقدار آهن ممکن است به یک میلیون برابر برسد. در این تحقیقات مشخص شد حدود ۴ درصد از نمونه یخ‌های جمع‌آوری شده، حاوی بیش از ۹۰ درصد آهن به دست آمده از تمام نمونه‌ها هستند.
پیش از این تصور می‌شد با افزایش تعداد کوه‌های یخی شناور، میزان مواد مغذی آزاد شده در اقیانوس‌ها نیز افزایش می‌یابد. اما این تحقیقات نشان داد این فرضیه درست نیست و تنها ۴ درصد از یخ‌های موجود در جهان دربرگیرنده بخش عمده آهن ذخیزه شده در یخ‌ها هستند و اثر آن‌ها بر زنجیره تامین مواد غذایی اقیانوس‌ها بسیار بیشتر از سایر کوه‌های یخی است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک