یک جامعه‌شناس: چندهمسری راه‌حل رفع مشکل ازدیاد نسل جوان فاقد همسر نیست


یک جامعه‌شناس: چندهمسری راه‌حل رفع مشکل ازدیاد نسل جوان فاقد همسر نیست

یک جامعه‌شناس گفت: با معضلی به نام ازدیاد نسل جوان فاقد همسر مواجه هستیم و می‌خواهیم با موضوع چندهمسری آن را حل کنیم که این راه‌حل شدنی نیست.

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چندهمسری موضوعی چندبعدی است و با این مسئله نمی‌شود به‌صورت یک‌بعدی برخورد کرد، افزود: اینکه شرع اجازه می‌دهد مردی چند همسر داشته باشد و شرایطی برای آن در نظر گرفته است این موضوع به‌تنهایی مجوزی برای چندهمسری نیست بلکه آن را به لحاظ احکام الهی مجاز کرده است.

وی با بیان اینکه شرایط فکری، اجتماعی، فرهنگی از همه مهم‌تر شرایط اقتصادی در حال حاضر به‌طور عمومی مهیای پذیرش این پدیده نیست، ادامه داد: از طرفی گسترش آسیب‌های اجتماعی در روش‌های پنهانی و امکان انجام عقدهای موقت برای مردان و حتی داشتن روابط غیرمتعارف بدون ایجاد مسئولیت سبب شده است که چندهمسری به‌صورت قانونی و شرعی کمتر موردتوجه قرار گیرد و از طرف دیگر عدم پذیرش موضوع به لحاظ عرفی به‌ویژه نزد بانوان که بشدت با داشتن (هوو) و رقیب مخالف هستند و مردان نیز شرایط اداره کردن دو یا چند زندگی را ندارند.

این جامعه‌شناس اضافه کرد: هنگامی‌که شرایط فرهنگی و اقتصادی را نداریم حتی اگر مبنا را بر اخلاق‌مداری در نظر بگیریم مبنی بر اینکه یک مرد می‌خواهد مشکلی از مشکلات جامعه را حل و چندهمسری اختیار کند توانایی ذهنی، فکری و فرهنگی این کار را ندارد و عمدتاً کسانی که به چندهمسری گرایش پیدا می‌کنند دو دسته اصلی هستند اول کسانی که همسرشان دچار نقص عضو و یا نابارور هستند و دوم کسانی که به دنبال تنوع‌طلبی بوده و نمی‌خواهند به گناه آلوده شوند.

وی تصریح کرد: مردان عادی جامعه ما اساساً به این موضوع فکر نمی‌کنند که بخواهند آن را عملی کنند.

طهماسبی با بیان اینکه مشکلی که در جامعه وجود دارد این است که با افزایش زنان آماده ازدواج نسبت به مردان آماده ازدواج مواجه هستیم، گفت: بر اساس نظر کارشناسان به ازای هر سه زن یک مرد آماده ازدواج وجود دارد.

وی ادامه داد: ۱۰ تا ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که یک‌سوم آن‌ها مرد و دوسوم آن‌ها زن هستند و تلاشمان حل این مشکل بوده درحالی‌که با ترویج چندهمسری مشکلات و پیامدهای نامطلوب اجتماعی دیگر رواج می‌دهیم و این کار عقلانی نیست که برای حل یک مهم چندین مشکل جدید ایجاد کنیم.

این کارشناس عنوان کرد: راه‌حل اصلی این است که بسترهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ازدواج آسان را برای جوانان مهیا سازیم، هم‌چنین زمینه‌های فرهنگی را آماده کرده و ذهنیت را از حالت تجملات، رقابت و چشم و هم‌چشمی‌های خانوادگی خالی کنیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه از سال ۶۸ تاکنون متأسفانه دچار اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی شدیم و این مهم تقریباً ۳۱ سال است که در ذهنیت مردم قرار گرفته پس باید ۶۰ سال تلاش کنیم تا این تغییر فرهنگی درست شود و زندگی اشرافی و تجملاتی را ترویج ندهیم.

طهماسبی گفت: جوان متقاضی ازدواج به لحاظ اقتصادی و اشتغال باید تأمین باشد البته دولت در نظام اقتصادی که سرمایه‌داری است باید تسهیلات و بسترهایی را فراهم کند و با ورود بخش خصوصی بتواند بخشی از مشکلات جامعه را مرتفع سازد.

این دکترای جامعه‌شناسی افزود: برای اشتغال سه میلیون نفر جوان به‌صورت سالانه به سرمایه نیاز داریم که باید از سرمایه‌های خارجی و داخلی استفاده کرد؛ سرمایه خارجی نهادهای بین‌المللی و چون ما عضو کنوانسیون‌های خاص آن‌ها نیستیم به ما وام نمی‌دهند و بخش خصوصی خارجی نیز به خاطر تحریم رغبت به این کار نخواهد کرد؛ دولت هم نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کلان انجام دهد و این سرمایه‌گذاری را به‌صورت خرد و در قالب تسهیلات منجر به ایجاد شغل در نظر می‌گیرد که روی این مهم نظارت کافی نیست.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: چنانچه بخش خصوصی بخواهد سرمایه‌گذاری کند زمانی که ببیند سرمایه‌گذاری و درآمد هنگفت در کار تولید نیست به دلالی و تجارت تمایل پیدا می‌کند و قطعاً بسترهای لازم برای ازدواج پایدار، ساده و آسان برای نسل جوان فراهم نمی‌شود به‌جای اقدام عملی حرف‌های بیهوده می‌زنیم.

طهماسبی گفت: نتیجه اینکه با معضلی به نام ازدیاد نسل جوان فاقد همسر مواجه هستیم و می‌خواهیم با موضوع چندهمسری آن را حل کنیم که این راه‌حل شدنی نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سکانس خنده دار از سلمان نون خ که بویی از رمانتیک بودن نبرده / همه از خنده روده بر شدند!