از اعتراض دولت روسیه به اعطای امتیاز نفت شمال به آمریکایی ها تا حمایت نقدی دولت از کارمندان


موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

1 آذر 1300، دولت روسیه به تصویب لایحه اعطای امتیاز نفت شمال به کمپانی آمریکایی «استاندارداویل» اعتراض کرد.

1 آذر 1334، قرارداد بازرگانی پایاپای بین ایران و فرانسه منعقد شد. به موجب این قرارداد طرفین در هر سال هشتصد و سی میلیون فرانک کالا به کشورهای یکدیگر صادر خواهند کرد.

1 آذر 1338، بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران سیصد و نود میلیون ریال از بانک بین ‌المللی ترمیم و توسعه وام گرفت.

1 آذر 1339، یک مقام آمریکائی در مصاحبه با روزنامه اطلاعات اعلام کرد از نظر میزان کمک های دریافتی از امریکا در خاورمیانه، ترکیه رتبه اول و ایران رتبه دوم را دارند.

1 آذر 1344، دولت ایران صدور نفت به زیمباوه را به دنبال قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متوقف کرد.

1 آذر 1365، کلنگ ساخت سد عظیم 15 خرداد قم با حضور وزیران نیرو و جهاد سازندگی توسط آیت الله شیخ حسن صانعی نماینده امام در بنیاد 15 خرداد به زمین زده شد.

1 آذر 1389، نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند از آغاز سال سوم برنامه پنجم (سال ۱۳۹۲) نرخ حمل‌ونقل هوایی را به طور کامل آزاد کند.

1 آذر 1390، اعمال تحریم‌ های جدید از سوی چند دولت غربی علیه سیستم بانکی و صنعت نفت ایران، با واکنش مقامات عالی رتبه کشورمان مواجه شد؛ علی لاریجانی، رییس مجلس در این ‌باره گفت: آنها یک گام برداشته‌ اند و ایران هم حتما گام‌ هایی برخواهد داشت، غربی‌ ها نباید تصور کنند که این رفتارهایشان بدون پاسخ است؛ وی افزود: ما در روابط با کشورهایی که این‌گونه رفتار‌ها را داشته باشند، تجدید‌نظر خواهیم کرد.

1 آذر 1393، سنای آمریکا با انتصاب رامین طلوعی، یک آمریکایی ایرانی ‌تبار، به سمت معاون امور مالی بین ‌المللی وزارت خزانه ‌داری ایالات‌متحده موافقت کرد.

1 آذر 1394، دونالد ترامپ نامزد جمهوری ‌خواه انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا قول داد که اگر رئیس ‌جمهور شود، تا وقتی زندانیان آمریکایی از زندان‌ های ایران آزاد نشوند، تحریم‌ های ایران را نگه می ‌دارد و حتی شدت آنها را دو تا سه برابر می‌ کند.

1 آذر 1396، به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاه تجدیدنظری در آمریکا بخشی از پرونده شکایت 1.7 میلیارد دلاری علیه بانک مرکزی ایران را دوباره به جریان انداخت که ازسوی خانواده ‌های سربازان نیروی دریایی آمریکا که در یک بمب‌گذاری در سال ۱۹۸۳ در لبنان مطرح شده بود.

1 آذر 1397، احمد میدری معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا هفته آینده مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به حساب کارکنان دولت برای افزایش قدرت خرید و تامین معیشت آنها بدون در نظرگرفتن بُعد خانوار واریز می‌شود.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...