علم اصول فقه نیازمند تجدید نظر و اصلاح است


علم اصول فقه نیازمند تجدید نظر و اصلاح است

استاد برجسته درس خارج حوزه علم اصول را یکی از ریشه ای ترین علوم حوزوی و زیربنای فقه دانست و تأکید کرد که این علم نیازمند به روز رسانی و تجدید نظر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حضرت آیت الله جعفر سبحانی شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگ «نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم» که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به تکرار کلمه «میزان» در سوره الرحمن اظهار داشت: میزان به معنای ترازو هست ولی معلوم می‌ شود در قرآن منظور یکی از حقایق غیبی است.

این مرجع تقلید افزود: این میزان باید به گونه ای باشد که با آسمان متناسب باشد، چون فرموده است: «والسماء رفعها و وضع المیزان» بنابراین مراد از میزان نظام و قوانینی است که آسمان را در این فضا نگاه داشته است.

حضرت آیت الله سبحانی در ادامه عنوان کرد: البته مانعی ندارد این آیه علاوه بر این که معنای غیبی را می‌ گوید کارهای روزمره ما را نیز شامل شود یعنی همان عدالت و انصافی که باید در زندگی داشته باشیم و تکرار کلمه میزان اهمیت آن را می‌ رساند.

وی با بیان این که علم اصول میزانی برای تصدیق قضایای فقهی است، گفت: علم اصول نسبت به علم فقه از جمله مبادی تصدیقیه است که اگر این قواعد اصولی پیش ما مسلم نباشد به قضایایی که در فقه است یقین پیدا نمی کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: علم اصول از احترام کامل برخوردار است و اتفاقا از همان زمان امام جعفر صادق(ع) علمای شیعه نسبت به نوشتن علم اصول به صورت تک مسأله ای و دو مسأله ای اهتمام ویژه ای داشته اند.

وی ابراز داشت: علم روز اول یک گیاه کوچکی است که به مرور زمان رشد و نمو پیدا می‌کند، علم اصول نیز از این قاعده مستثناء نبوده و در طول زمان های متمادی رشد زیادی پیاده کرده و باید در حوزه امروز توجه ویژه ای به تحول در آن صورت بگیرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان تحول در علم اصول را ضرورتی غیر قابل انکار دانست و تأکید کرد: البته وقتی سخن از تحول به میان می آید منظور این نیست که کتاب های اصلی و استوانه های عظیم حوزه را کنار بگذاریم بلکه باید به فکر تجدید نظر و نوآوری در آن باشیم.

پایان پیام/414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!