وقتی کسی که در «خندوانه» جوک گفته، مرجع فرهنگی می‌شود، خطرناک است


وقتی کسی که در «خندوانه» جوک گفته، مرجع فرهنگی می‌شود، خطرناک است

سعید بیابانکی معتقد است خالی شدن میدان از مراجع واقعی برای تبلیغ کتاب باعث شده است مراجع تقلبی مثل یک هنرپیشه یا کسی که در «خندوانه» چهارتا جوک گفته، مرجع اصلی شود و این خیلی خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی است که شاهد تبلیغ کتاب و کتابخوانی توسط برخی از سلبریتی‌ها هستیم که برخی از آنان هم بابت این تبلیغات هزینه‌های زیادی را از ناشر و یا نویسنده دریافت می‌کنند. سعید بیابانکی، شاعر و نویسنده، درباره فاجعه‌ای که در زمینه کتابخوانی در حال رخ دادن است، سلبریتی‌ها را مقصر می داند و معتقد است یکی از دلایلی که مردم کم کتاب می‌خوانند، این است که انگار جامعه کتابخوان در کشور جایگاهی ندارد.

او همچنین درباره آفت تبلیغات کتاب توسط سلبریتی‌ها و خطری که در حال رخ دادن است به خبرآنلاین گفت: «با تبلیغات نمی‌شود کتاب را معرفی کرد، می‌شود مشتری ایجاد کرد اما نمی‌توان مخاطب ایجاد کرد. خالی شدن میدان از مراجع واقعی باعث شده مراجع تقلبی جایشان را بگیرند. اگر کسی مثل آقای دکتر شفیعی کدکنی، مرحوم حسین آهی که تا زنده بود این کار را انجام می‌داد، کسی مثل آقای دولت آبادی یا آقای امرایی مترجم، تمام کسانی که با این حوزه میدان‌دار هستند، اینها میدان‌دار باشند اتفاقی خوب می‌افتد. اما اینکه یک هنرپیشه یا کسی که در خندوانه چهارتا جوک گفته، مرجع می‌شود، این خیلی خطرناک است. یعنی این بلایی که اینها سر کتاب می‌توانند بیاورند، کتاب نخوان‌ها نمی‌توانند. تلویزیون متاسفانه در این سال‌های اخیر، لیست سیاهی برای خودش درست کرده، مثلا می‌خواهند فلانی را دعوت کنند، می‌گویند این نیاید. مگر چند تا مثل این استاد بزرگ در این مملکت داریم. به نظر من تلویزیون هنوز رسانه موثری است و رسانه مسلط در کشور است. درست است که جهان مجازی آمده است، ولی مردم هنوز به تلویزیون بیشتر اعتقاد دارند.»

متن کامل گفتگو را بخوانید.

۵۷۲۴۵

کد خبر 1323258

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403