کرنش هنرمند آلمانی بر آستان جانان


کرنش هنرمند آلمانی بر آستان جانان

رشت - ایرنا - «گونتر اوکر» هنرمند سرشناس آلمانی خودش را هنرمند میخ می‌داند چرا که میخ برای او نمادی از درد و ابزاری برای روایت رنج است. شاید همان رنجی که مسیح بر چلیپا کشید و آدمیان از جنگ‌های ویرانگر نه تنها با گوشت و پوست که با روح خود تجربه می‌کنند.

رنجی که هنرمند از طریق خلق آثاری با آن، به تلاش برای دستیابی به صلح و رهایی انسان از جنگ و نزاع مدام بر می خیزد تا انسان را رهایی بخشد.

اما اوکر وقتی با حافظ شیراز آشنا می شود جهانش رنگ دیگری نیز می گیرد. هنرمند بر او کرنش می کند و خاک آستانش را توتیای آثارش می سازد. میخها نیز دیگر آن میخهای سربی سرد نیستند که نمادهایی از فرد هستند که به حرکت در می آیند و به جمع می رسند و در کلیتی با کائنات قرار می گیرند.هنرمند خاک باغچه آرامگاه حافظ را توتیای خلق آثارش می کند و بر آستان جانان سر می نهد.

چنان که اوکر خود در بیانیه نمایشگاهش می نویسد: "دست ها، کار ابزار نقاش، کلام نوک زبان، خوانده، بر زبان آمده طنین خودش را می یابد، به جنبش در می آید، اندیشه ها بال در می آورند، آنان در خلسه ی نقاشی ، رنگارنگ می شوند، بدل می شوند به نمادها و نشانه ها، چاپ شده بر کاغذ. زرورق ها نقاشی می شوند، بر آنها پرتو می اندازند، با کاردک رنگ را درون شبکه ای فشرده می ریزند، رنگ روی رنگ، بر آنها سطرهای نوشته با دست نتیجه ی این برگ ها ، روایت شده در کتابی."

با ورود به تماشاگه راز حافظ ، رنگ به آثار اوکر راه می یابد ، در آثارش سبزه و ریحان می روید و گلهای زرد و سرخ و سبز جلوه گر می شود و نام مجموعه را بهشت من می گذارد.

شعرهای آهنگین حافظ چون نت ها و ملودی های ترانه در کارهای اوکر پدیدار می شود ؛ و جعبه ای چوبین از آبی دریا تا طلایی کویر رنگ می پذیرد و نام خلیج همیشه فارس و آبی به سمت کویر طلایی ایران می گیرد و آثارش درون آن به ایران سفر می کند.

این هنرمند آلمانی جریان ساز معتقد است که حافظ با اشعارش به حیات ادامه می دهد و اشعارش در کائنات می چرخد.

مدیر پروژه کرنش به حافظ در مورد این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: گونتر اوکر یکی از سرشناس ترین هنرمندان آلمان و از هنرمندان جریان ساز این کشور است که پس از جنگ جهانی دوم همراه با دو دوست هنرمند دیگرش جریان زیرو یا همان صفر را ایجاد کرد تا بگوید باید از صفر آغاز کنیم.

افشین درمبخش اظهار داشت: وی که اکنون ۹۲ ساله است از ۲۴ سالگی به اشعار حافظ دلبستگی پیدا می کند . وی تقاضا کرد اشعاری از حافظ را رییس موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب کند تا او پس از ترجمه آثاری برای حافظ خلق کند که بعنوان یادبود بماند .

وی یاداور شد: پیدا کردن این اشعار توسط جناب آقایی حدود۴ ماه طول کشید و سپس توسط مترجمی در اتریش ترجمه شد و باعث شد دو کاری که اوکر می خواست بیافریند به ۴۲ کار تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: ترجمه فوق العاده ۳۳ غزل انتخاب شده همچنین در کتابی به سه زبان آلمانی ،انگلیسی و فارسی منتشر شد که هنرمند از این غزلها ۴۲ اثر خلق کرد . ۱۰۰ اتود آبرنگ از این آثار به موزه هنرهای معاصر تهران هدیه شد .

وی یاداور شد: تصمیم گرفتیم نمایشگاه اول در خود شیراز با حضور اوکر برگزار شود که وی با دیدن آثارش در کنار مزار حافظ می گریست.

افشین درمبخش یاداور شد:این نمایشگاه تاکنون در شهرهای شیراز، تهران اصفهان، کرمان و مشهد برگزار شده و بعد از رشت به بوشهر و جزیره کیش و تبریز می رود.

وی تصریح کرد: هیچ کدام از آثار با قلم مو کشیده نشده بلکه هنرمند وقتی شعرها را می خوانده با انگشتانش رنگ را بر بوم می نشانده و همچنین اشعاری که برایش بسیار جذاب بوده در رابطه با محبت، دوستی صلح با خط خودش روی اثر نوشته است .

درمبخش با بیان این که اوکر تا به امروز یک مجموعه به این شکل که رنگهای مختلف باشد کار نکرده است افزود: خود هنرمند می گوید این رنگها حاصل تجلی روح ایران و اشعار حافظ بر آاثارش است.

وی در مورد تابلوهای برجسته به نمایش در آمده در نمایشگاه گفت: پنج تابلو داریم که گرانترین آثاری است که از او در اروپا به فروش می رسد که هنرمند در آن ارتباط خودش با اشعار حافظ از سن ۲۴ سالگی تا امروز و تجربه خود از حافظ را نشان داده است .

به گفته وی شش کار با ماسه نیز در بین آثارش دیده می شود که هنرمند برای خلق آنها خواسته که از خاک باغچه حافظ داشته باشد تا رنگ را در بیاورد و توانسته با مشورت کارشناسان آلمانی ماسه ای را بیابد که همرنگ خاک باغچه آرامگاه حافظ است.اوکر با این خاک اثری خلق کرده که سجده شاعر بر آستان جانان را تداعی می کند.

این هنرمند که در دوسلدروف زندگی می کند تاکنون ۹۵ نمایشگاه در کشورهای مختلف برپا کرده است و سال ۲۰۱۲ نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته شد.

وی افزود:سال آینده نمایشگاهی از کارهای هنرمندان ایرانی که با آثارشان در این پروژه همراهی کمک کردند در آلمان و موزه های چند کشور دیگر اروپا به نمایش گذاشته خواهد شد.

درمبخش خاطرنشان کرد: تمام فکرمان این است که نقشه بزرگ ایران را در نمایشگاه های اروپایی بزنیم و روی نقشه نشان دهیم که این نمایشگاه از چه تاریخی و در کدام شهرهای ایران برگزار شده تا بگوییم ما ایرانیان از هنرمندانی که در کنار ما و به فکر فرهنگ ما هستند چنین قدردانی می کنیم .

وی با بیان این که این نمایشگاه به صورت زنجیره ای جهت قدردانی از گونتر اوکر هنرمند برجسته آلمانی برای حافظ می چرخ ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه الهام بخش هنرمندان برای استفاده از شعر حافظ در آثارشان باشد.

در نمایشگاه " کرنش به حافظ" ۴۲ اثر از مجموعه چاپ دستی و ۳۴ اثر از کارهای اوریجینال ( اصلی ) گونتر اوکر به نمایش گذاشته شده است .

همچنین کارهای شش هنرمند ایرانی نیز در کنار این آثار قرار داده شده و در شهرهای بعدی نیز آثار هنرمندی از همان منطقه به مجموعه افزوده می شود.

نمایشگاه کرنش به حافظ از ۳۰ آبان تا ۳۰ آذر در تالار مرکزی رشت واقع در بلوار شهید احمد زاده جنب بوستان ملت در معرض تماشا قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کل‌کل مهران مدیری و نیما شعبان‌نژاد با چاشنی بینی!