تجاوز به حریم خصوصی و اجتماعی در حوزه تکنولوژی اشتباه است/ استفاده از قانون کار به سبک امروزی در آینده‌‌‌ای نزدیک غیرمنطقی خواهد بود


تجاوز به حریم خصوصی و اجتماعی در حوزه تکنولوژی اشتباه است/ استفاده از قانون کار به سبک امروزی در آینده‌‌‌ای نزدیک غیرمنطقی خواهد بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تغییر در قانون کار را با توجه به توسعه فناوری‌ها ضروری دانست و گفت: استفاده از قانون کار به سبک امروزی در آینده‌ای بسیار نزدیک غیرمنطقی خواهد بود و لازم است در این باره نیز هرچه سریعتر به دنبال تدوین قانون‌های به‌روز باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تغییر در قانون کار را با توجه به توسعه فناوری‌ها ضروری دانست و گفت: استفاده از قانون کار به سبک امروزی در آینده‌ای بسیار نزدیک غیرمنطقی خواهد بود و لازم است در این باره نیز هرچه سریعتر به دنبال تدوین قانون‌های به‌روز باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد شریعتمداری امروز در آیین افتتاح بنیاد ملی توسعه فناوری با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات ما باید در ابتدا خوب بشنویم، اظهار کرد: به دلیل نشنیدن و ندیدن ما مشکلاتی پیش می‌آید که می‌توان با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء تا حدودی این مشکل را حل و فاصله بین خود و مردم را کاهش دهیم.

شریعتمداری با بیان اینکه تا خوب نشنویم نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم، افزود: خوشحالم که به عنوان حامی و تصویرگر در ایجاد بنیاد ملی توسعه فناوری حضور دارم و این بنیاد را یک قدم بزرگ برای توسعه در کشور می‌دانم.

وی اضافه کرد: برخی تکنولوژی را متناقض با فرهنگ ما می‌دانند در حالی که ما از سابقه فرهنگی عظیمی برخوردار هستیم که می‌تواند زمینه‌ساز پذیرش تکنولوژی در فرهنگ ما باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری اینکه مردم ما اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی نو در سال‌های گذشته پذیرفته‌اند، گفت: اسلام نیز با خود فرهنگ می‌آورد که ما پذیرای آن بودیم و آن را با فرهنگ خود همراه و هضم کردیم.

شریعتمداری افزود: الان دیگر زمان آن نیست که به بحث درباره تناقض فرهنگی به تکنولوژی بپردازیم بلکه باید درباره چگونگی تعامل با آن راهکاری اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون زمان تعامل است، اظهار کرد: باید در تمام حوزه‌ها بیاموزیم که تجاوز به حریم خصوصی و اجتماعی اشتباه است و حوزه تکنولوژی نیز از این مهم مستثنی نیست.

شریعتمداری در ادامه سخنان خود با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در حوزه فناوری در کشورهای منطقه انجام شده است، گفت: کشورهای همسایه ما بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری کردند تا جایگاه بالاتری برای خود در منطقه ترویج کنند.

وی ادامه داد: این سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف فناوری از جمله هوش مصنوعی، بلاک‌چین و اینترنت اشیاء انجام شده است.

به گفته شریعتمداری در حال حاضر در مجموع حجم اقتصادی فناوری در جهان یک هزار و ۷۵۰ میلیارد دلار است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود بلاک‌چین تا سال ۲۰۲۵ حوزه اقتصادی فناوری را ۱۸ هزار میلیارد دلار تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر کار، تعاون و امور اجتماعی با تاکید بر اینکه فناوری‌های نو تمام بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، افزود: یکی از بخش‌های اقتصادی که تحت تاثیر فناوری قرار خواهد گرفت، اشتغال است که پیش‌بینی می‌شود در آینده به خاطر فناوری ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفر شغل خود را از دست بدهند.

شریعتمداری یادآور شد: کارشناسان معتقدند ۴۰ درصد از این افراد قابل بازگشت به اشتغال با آموزش فناوری‌های نوین هستند و ما این موضوع را باید مدنظر قرار دهیم.

وی تغییر در قانون کار را با توجه به توسعه فناوری‌ها ضروری دانست و افزود: استفاده از قانون کار به سبک امروزی در آینده‌ای بسیار نزدیک غیرمنطقی خواهد بود و لازم است در این باره نیز هرچه سریعتر به دنبال تدوین قانون‌های به‌روز باشیم.

وی با اشاره به همکاری‌های وزارت کار، تعاون و امور اجتماعی با سازمان یونیدو اظهار کرد: البته ما برای جا نماندن از تحولات جدید، اقداماتی انجام دادیم که از جمله می‌توان به تفاهم‌نامه تکاپو که بین وزارت کار ایران و سازمان یونیدو به امضا رسیده است، اشاره کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: جهت‌گیری حمایتی ما نیز درباره فعالیت‌های اقتصادی تغییراتی داشته است و ما حمایت خود را از شکل حمایت از بنگاه‌های اقتصادی با پرداخت وام به حمایت از رسته‌های عمومی، حقوقی و بین‌المللی تغییر داده‌ایم.

شریعتمداری حمایت از تشکیل بنیاد ملی توسعه فناوری را از نمونه این نوع تغییر جهت‌گیری‌های وزارت کار عنوان کرد.

وی گفت: اراده ما بر این است که طی ۲۲ ماهه باقی مانده از دولت دوازدهم اقدام به تشکیل و حمایت از بنیادهای مشابه با بنیاد ملی توسعه فناوری بیشتر از گذشته افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: این نوع بنیادها وظیفه دارند که اقدامات در حوزه پژوهش، آموزش و توسعه بازار و همچنین تجاری‌سازی را در حوزه‌های مختلف و مربوطه انجام دهند.

شریعتمداری از ایجاد ۹ مدرسه برای آموزش فناوری توسط بنیاد ملی توسعه فناوری خبر داد و گفت: در این مدارس که کار خود را آغاز کرده‌اند به حوزه‌هایی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین پرداخته می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!