از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء


از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء

برگزاری همایش تخصصی رابطان طرح ملی «فهما» در کانون‌های مساجد پایتخت، مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی برای بانوان دارالعباده ایران به همت کانون حضرت زینب(س) و تکمیل پروژه توسعه مسجدالحرام تا ماه مبارک رمضان از مهمترین اخبار حوزه مسجد در 29 آبان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و نهمین روز آبان ۹۸:

همایش تخصصی رابطان طرح ملی «فهما» در کانون‌های مساجد پایتخت برگزار می‌شود

از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری همایش «رابطان تخصصی طرح ملی فهما (پایتخت فرهنگی مساجد ایران)» خبر داد و اظهار کرد: این همایش تخصصی با حضور 70 نفر از مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران که رابط فهما هستند، سوم آذر ماه برگزار می شود.

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران افزود: در این همایش تخصصی آموزش در زمینه فهما، نحوه تعامل کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با ستاد استانی و کشوری، کارکردهای سامانه بچه های مسجد، کارکردهای تخصصی کانون های مساجد، تسهیل ارتباط کانون های فرهنگی هنری مساجد با ستاد استان ها، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

حجت الاسلام قدیریان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در این همایش تخصصی در مورد ارتباط رابطان فهما با 1300 کانون فرهنگی هنری مساجد استان تهران نیز رایزنی می شود.

مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی برای بانوان دارالعباده ایران به همت کانونی مسجدی

از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء

«بتول کرمانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه برنامه های کانون فرهنگی هنری حضرت زینب(س) به صورت هدفمند طراحی و اجرا می شود، اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از برنامه های این کانون برگزاری دوره های آموزش چرتکه برای نوجوانان دختر با هدف مهارت آموزی است.

برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی، آشپزی و شیرینی پذیری و نیز برپایی نمایشگاه از هنرهای دستی بانوان عضو از دیگر برنامه هایی است که در کانون حضرت زینب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) (واقع در راه آهن یزد) مورد توجه قرار می گیرد، به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت زینب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) راه آهن نمایشگاه صنایع دستی در این کانون هرچند وقت یکبار برگزار می شود و از این طریق بانوان هنرمند هنرهای دستی خودشان را به معرض نمایش می گذارند و از این طریق زمینه کار آفرینی و درآمدزایی برای آنها فراهم می شود.

یکی دیگر از محورهایی که در کانون فرهنگی هنری حضرت زینب(س) مورد توجه است برگزاری دوره های مشاوره خانواده است که در آنها مهارت های ارتباط با همسر بعد از ازدواج، فرزند پروری، آیین های همسرداری، مشاوره های قبل و بعد از ازدواج عرضه می شود.

به گفته مدیر این کانون برگزاری دوره های حفظ قرآن کریم، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، قرائت زیارت عاشورا، اجرای برنامه های فرهنگی در مناسبت های مذهبی و ملی، ترویج فرهنگ نماز در میان نوجوانان از دیگر برنامه هایی است که در کانون حضرت زینب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) اجرا می شود.

کرمانی خاطر نشان کرد: اجرای برنامه های فرهنگی هنری در مساجد متناسب با نیاز مخاطب می تواند عاملی برای رونق حضور نوجوانان و جوانان در مساجد و گسترش فرهنگ نماز شود، بنابر این، باید این مهم مورد توجه برنامه ریزان کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار گیرد.

میزبانی مسجد جامع لویزان از کرسی تلاوت قرآن

از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء

کرسی تلاوت اذانگاهی پنجشنبه، ۳۰ آبان‌ماه در مسجد جامع منطقه لویزان تهران برگزار می‌شود.

در این محفل قرآنی و معنوی علی قاسم‌آبادی، قاری ممتاز قرآن کریم به تلاوت آیات ۶۱ تا پایان سوره مبارکه فرقان می‌پردازد.

گفتنی است، این کرسی تلاوت به صورت مستقیم و زنده روی آنتن شبکه رادیویی قرآن می رود.

برگزاری ششمین یادواره شهدای مدافع حرم در مسجد جامع قلهک

از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء

ششمین یادواره شهدای مدافع حرم بزرگداشت شهید جاویدالاثر «جواد اللهکرمی» ششم آذر ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع قلهک برگزار می شود.

این مراسم با سخنرانی سردار حسین اسداللهی و با قرائت قرآن کریم توسط کریم منصوری برگزار می شود.

همچنین در این مراسم مهدی رسولی به مداحی می پردازد.

مسجد جامع قلهک یکی از قطب های فکری، معنوی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و انقلابی منطقه قلهک است و همواره تلاش شده این مسجد، محفلی برای برپایی محافل قرآنی، شرح نهج البلاغه، مناجات، بحث های فکری-اعتقادی باشد. این مسجد دارای امکاناتی همچون صندوق قرض الحسنه و صندوق کمک به ایتام و کتابخانه ای با پنج هزار جلد کتاب است.

مسجد جامع قلهک تاکنون چهار بار بازسازی شده و 2000 مترمربع زیربنا دارد که 700 مترمربع آن مسجد، 400 متر مربع حیاط و 900 متر مربع هم حسینیه است‌، سازندگان و معماران آن نیز مهندس سید حسین مظلوم یزدی و حاج محمدرضا قلی، از اهالی قلهک بوده‌اند.

یادآور می شود، مسجد جامع قلهک در خیابان شریعتی،بالاتر از ایستگاه متروی قلهک واقع شده است.

تکمیل پروژه توسعه مسجدالحرام تا ماه مبارک رمضان

از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ملی «فهما» تا خدمات کانون‌های مساجد برای اعضاء

پروژه توسعه فضای مسجد الحرام که قرار بود تا پایان آگوست سال جاری میلادی به اتمام می رسد با اندکی تاخیر تا پیش از ماه مبارک رمضان سال آینده تکمیل می شود.

این پروژه برای آماده کردن محیطی به مساحت سه هزار متر مربع است که با ساخت صحن های دیگر در مسجد الحرام انجام می شود.

پروژه توسعه مسجد الحرام شامل برداشتن چندین وضوخانه با هدف باز کردن فضا برای زائران است.

به گفته ریاست عمومی مسجد الحرام و مسجد النبی(ص)، این پروژه طبق مطالعات میدانی و نقشه های مهندسی که پیش از شروع کار آغاز شده بود و با هماهنگی چندین مقام محلی انجام شده است.

عرب نیوز در گزارشی اعلام کرد: شاهزاده «بدر بن سلطان»، معاون امیر مکه برای اطلاع پیدا کردن از روند پروژه توسعه مسجدالحرام از این مسجد، بازدید کرد.

«باب‌العمره» و «باب اسماعیل» که طرح‌های هنری در آن در حال اجراست از جمله قسمت هایی بود که بدر بن سلطان از آن بازدید کرد.

قرار است بازسازی این دو ورودی پیش از موسم حج سال آینده کامل شود.

هدف از اجرای این پروژه، توسعه فضا برای زائران و نمازگزاران در داخل مسجد الحرام است تا آسایش بیشتری هنگام انجام مناسک عبادی خود داشته باشند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا