بایدهای کتاب‌نویسی درباره امام زمان(عج) در گام دوم انقلاب/ جامعه با مطالعه آماده ظهور می‌شود


بایدهای کتاب‌نویسی درباره امام زمان(عج) در گام دوم انقلاب/ جامعه با مطالعه آماده ظهور می‌شود

حجت‌الاسلام جعفری با بیان‌اینکه باید قالب‌های همچون رُمان، فیلم‌نامه و نمایش‌نامه را برای عرضه مهدویت به کار گرفت، گفت: جامعه با مطالعه برای ظهور آماده می‌شود چراکه تا مفاهیم مهدویت فهم نشود، انتظار صحیح و زمینه‌ساز شکل نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، بی تردید یکی از مهمترین راه های شناخت امام غایب(عج) و آماده شدن برای درک دولت کریمه آن حضرت(عج)، مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مهدوی در جامعه منتظر است.

از این رو و به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، کارشناس و پژوهشگر مهدوی و صاحب تالیفات متعدد در این موضوع مهم و سرنوشت ساز بشریت، گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

در گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری افق ظهور و آماده شدن برای درک خورشید عظمی ولایت (ارواحنا فداه) را برای آن در نظر گرفته اند، نیازمند چه نوع از تالیفات درباره مهدویت و امام زمان(عج) هستیم؟

در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری دورنمایی از آنچه را که باید بعد از 40 سالگی انقلاب دنبال کنیم، بیان کرده اند، یکی از شاخصه های اصلی آن، علم و پژوهش است که تاکید شده جامعه باید در این مسیر حرکت کند.

در تالیفات مهدوی اعم از کتاب، مقاله، پایان نامه و ... علمی و پژوهشی بودن باید مهم و هدف تلقی شود، اگر حدود 10 سال پیش برای آنکه اصل مهدویت در جامعه ترویج شود به تبلیغ بیشتر نظر داشتیم اما اکنون مهدویت و انتظار به گفتمان رایج در جامعه تبدیل شده و نیازمند عمق بخشی است، لذا علم و پژوهش در این باره ضرورت و اهمیت می یابد.

از این رو، باید تحقیقات مهدوی، وجهه پژوهشی بودن را در حد اعلی داشته باشد و دقیق انجام شود اینکه امروز هم کلیات را تکرار کنیم، زیبنده و اثرگذار نیست. لذا علمی نویسی و پژوهشی نویسی در حوزه تالیفات مهدوی اهمیت بالایی دارد.

چه عناصری از سبک زندگی منتظرانه باید در کتاب های مهدوی پررنگ باشد و بر فضای کلی آثار غلبه کند؟

اخلاق و معنویت در این باره بسیار مهم است، مهدویت ظرفیت بالایی برای انگیزش های معنوی و اخلاقی دارد، کسی که می خواهد سرباز امام زمان(عج) باشد باید معنویت و اخلاق را در خود ایجاد و تقویت کند لذا در نوشته های مهدوی تاکید بر این دو مقوله، بیان روایات مرتبط و ... ضرورت دارد و باید جلوه گر شود.

اتخاذ چه قالب هایی برای بیان معارف مهدوی در قالب کتاب می تواند با مخاطب ارتباط بهتر و اثرگذارتری بگیرد؟

اتخاذ رویکرد هنری از طرقی همچون عرضه معارف مهدوی در قالب رُمان، فیلمنامه، نمایشنامه و ... در این باره می تواند راهگشا باشد و از نظر اخلاقی و معنوی تاثیر بیشتری بر جای بگذارد.

برای آنکه نتایج پژوهش های علمی ما در موضوع مهدویت به غلبه سبک زندگی منتظرانه بر جامعه بینجامد، چه باید کرد؟

لازمه این مهم، انجام تحقیقات کاربردی است، یک سری بحث های مبنایی و اعتقادی داریم که باید در اثبات اصل مهدویت، اعتقاد شیعه به مهدویت به صورت اختصاصی و ... مبنا قرار بگیرد، اما در حوزه عمل که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم در دیدار با مسئولان مرکز تخصصی مهدویت بود، باید باورها به عمل تبدیل شود.

تحقیقات کاربردی روی روایات و توصیه های اهل بیت(ع) می تواند نتیجه پژوهش را به عرصه عمل در سبک زندگی منتظرانه وارد کند. مهم آنکه زیرساخت ها باید باشد تا روبناها شکل بگیرد؛ برای مثال «تکافل و همگرایی» بحثی ریشه ای در سبک زندگی منتظرانه است، چون بنابر روایات، یاران امام زمان(عج) نسبت به همنوعان حس تکافل دارند و اگر این روحیه برای منتظران هم جا بیفتد، آنوقت رونماهایی همچون کمک به نیازمندان و ... خود به خود ایجاد می شود.

اگر کتب و سایر تالیفات مهدوی به مبانی این اعتقاد بپردازند می توان به عملی شدن سبک زندگی منتظرانه امیدوار بود.

در قالب هایی مثل رُمان که برای مخاطب جذابیت های بیشتری دارد چطور می توان مباحث مهدوی را عرضه کرد؟

برخی انتظار دارند پژوهشگر عرصه مهدویت یک رُمان نویس یا داستان نویس خوب باشد اما این نگاه صحیح نیست چون پژوهشگر مهدوی به مباحث تخصصی نظر دارد نه مسئله رمان نویسی یا فهم ذهن مخاطب کودک و اقتضائات آن.

برای رفع این خلاء و نوشتن کتاب های داستانی جذاب برای کودک و نوجوان نیازمند ورود متخصصان امر هستیم یعنی نویسندگان و رمان نویسان؛ اینجا حلقه مفقوده ای وجود دارد و باید تعامل ایجاد شود تا نتایج تحقیقات در اختیار رمان نویسان قرار بگیرد و به زبان مخاطب عرضه شود.

متاسفانه، قالب هایی که تا کنون داشته ایم جذاب نیست، باید فنون نویسندگی را در این باره به کار گرفت.

مطالعه در درک خورشید عظمای ولایت و زمینه سازی ظهور چه نقشی دارد؟

هر کاری نیازمند پشتوانه علمی است تا درست انجام شود وگرنه می تواند آسیب زا باشد. اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید دارند یعنی جامعه با مطالعه برای ظهور آماده می شود چراکه تا مفاهیم مهدویت فهم نشود، انتظار صحیح و زمینه ساز شکل نمی گیرد؛ از این رو، مطالعه مهدوی و فهم معارف مهدوی نقشی بسزا در رویکرد و عملکرد جامعه منتظر و زمینه ساز ظهور دارد.‌

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟