انتشار کتابی با عنوان تربیت فرزندی که هیجانات شدید دارد


انتشار کتابی با عنوان تربیت فرزندی که هیجانات شدید دارد

اراک - ایرنا - «تربیت فرزندی که هیجانات شدید دارد» عنوان کتابی است که «پت هاروی» و «جنین پنزو» نوشته‌اند و به کوشش «منصور عبدی» و «محمدرضا آقاشاهی» ترجمه شده و وارد بازار نشر شده است.

این کتاب ۲۸۰ صفحه‌ای در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات نوای دانش اراک به مطالعه علاقه‌مندان کتاب عرضه شده و قیمت هرجلد از این کتاب که در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده ۳۰ هزار تومان است.

در مقدمه این کتاب آمده است: این کتاب پاسخ به همه والدینی است که فرزندان با هیجانات شدید دارند و مهارت‌های کافی برای کنترل و تربیت آنان را ندارند و با مطالعه این جستار می‌آموزند که راه تربیت و کمک به این کودکان پذیرش و رفتار آگاهانه است.

این کتاب یازده فصل دارد که سرفصل‌های آن شامل احساسات و شدت هیجانات کودکان، فرزندپروری کارآمد، درک آنچه کودک می‌گوید، چگونگی واکنش به هیجانات شدید کودکان،آموزش مدیریت احساسات کودکان، اصول رفتاری و مهار رفتارهای مشکل‌آفرین، حفظ انتظارات، محدودیت‌ها و کارهای روزمره معمول، کاهش طغیان‌های شدید خشم و پرخاشگری، مشکلات مربوط به مدرسه، تاثیر هیجان شدید بر خانواده و مراقبت از خود و خانواده در برابر پرخاشگری است.

در فصل نخست این کتاب هیجانات اولیه و ثانویه ، رخ دادن ناگهانی هیجان اولیه و ایجاد هیجان ثانویه، شناسایی رفتارهای آزاردهنده، تقابل طبیعت و تربیت، اختلال تنظیم هیجانی، باطل سازی غیرعمدی، تبدیل افکار به احساس و رفتار، احساسات بدنی و واکنش‌ها و تغییر رفتار به صورت مشروح برای علاقه‌مندان ارایه شده است.

فصل دوم کتاب تلاش کرده در زمینه مفروضات رفتار درمانی گفتمانی و چگونگی باور به آن، پیدا کردن واکنش‌های خردمندانه، مهارت‌های نگاه کردن با چشمانی جدید، انجام کارهای اثربخش، تمرکز کردن، اهمیت اعتبار بخشی، پذیرش و تغییر رفتاری، احساس کارآمدی، فرزندپروری متعادل، پذیرش و امید، همیاری و عدم وابستگی، درک ماهیت واکنش‌های والدین و مهارت دوست داشتن کودک با هیجانات آشفته ساز تشریح شده و ارایه تمرین‌های مفید برای تسلط بر این موضوعات ارایه شده است.

فصل سوم کتاب موضوع هیجان کودکان را شرح می‌دهد و عوامل تهدید کننده و یا آسیب پذیری کودک، برانگیزنده‌ها، احساسات بدنی، آموزش رفتار جایگزین، شکل‌دهی رفتارهای اثربخش، احساس شرم و عذرخواهی، پیدا کردن واقعیات کودکان، ایجاد محیطی اعتبار بخش در خانه و موافقت با هیجانات مثبت و منفی کودکان را شرح داده است.

فصل چهارم کتاب نیز در خصوص موضوعاتی چون کاهش احتمال طغیان‌های هیجانی، ایجاد یکنواختی و فراهم کردن خانه‌ای با محیط عادی و قابل پیش ‌بینی، ایجاد مقررات و انتظارات ثابت، محدود کردن فعالیت‌ها، خانه به عنوان پناهگاه امن، هدایت کودک به فعالیت‌های اثربخش، اعتباربخشی به کودک وقتی که خشم او در حال طغیان است و پذیرش واقعیت‌های دشوار از سوی کودکان به بحث و گفت‌وگو می‌پردازد.

در فصل پنجم کتاب نیز تلاش شده که در حوزه آگاهی کودک از خودش، آموزش خودآگاهی از تجارب، فعالیت‌های آرامش بخش و اهمیت مشارک‌جویی مطالبی مطرح شود.

بازبینی اصول فرزندپروری اثربخش، درک و به‌کار بستن اصول رفتاری، توصیف رفتارها و انتخاب رفتارهای هدف نیز بخشی از موضوعاتی است که در فصل ششم این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

در فصل هفتم این کتاب نیز نویسندگان در خصوص انتظارات، محددیت‌های کارهای روزمره کودک پرخاشگر ، قوانین اجتماعی، در نظر گرفتن پاداش‌ها و تنبیه و پرهیز از خشونت در برخورد، سخن رانده‌اند.

واکنش به طغیان‌های شدید، ارزیابی مجدد واکنش‌ها و پرهیز از اوقات تلخی، مراجعه به مراکز ذیصلاح برای دریافت کمک‌های تخصصی، نگهداری حرفه‌ای کودک پرخاشگر، کاهش تبعات رفتارهای پرخطر، رفتارهای تراکنشی، چگونگی کنترل گوشه‌گیری هیجانی، حفظ امنیت و مراقبت جدی از کودک گوشه‌گیر و مشکلات رفتاری در محیط عمومی نیز از موضوعاتی است که در فصل هشتم این کتاب توضیحاتی در مورد آن رایه شده است.

فصل نهم این کتاب در مورد مشکلات کودک پرخاشگر در مدرسه است که در این مورد تشخیص مشکل، جوانب برچسب زنی مثبت و منفی، نقش حمایت اصولی از کودک، ناتوانی‌ها در یادگیری، چگونگی برخورد با امتناع از مدرسه رفتن، مسایل مربوط به تکالیف درسی و شمار دیگری از مشکلات به بحث و نظر گذاشته شده است.

موج هیجانات شدید در خانواده و تاثیرات آن بر فرزندان دیگر، کودک پرخاشگر و خانواده گسترده، برخورد با خویشاوندان و اهمیت آموزش آنان برای برخورد با کودک پرخاشگر و دارای هیجانات شدید از مهم‌ترین عناوینی است که فصل دهم این کتاب به آن پرداخته است.

در فصل یازدهم این کتاب نیز ضرورت مراقبت خود در برابر هیجانات شدید کودک، فعالیت‌های تسکین دهنده و آرامش بخش، وقت گذاری همسر و درخواست کمک از وی برای مهار اوضاع، استفاده از گروه‌های حمایتی و روان آموزشی ، اهمیت زندگی در زمان حال و پرداختن به زندگی شخصی از موضوعاتی است که در مواجهه با کودک با هیجانات شدید عنوان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط