درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس


درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس فضل الله رضا دانشمند ایرانی را در بیوگرافی و عکس و علت درگذشت وی در سایت حرف تازه به همراه عکس و سوابق و افتخارات و عناوین علمی و محل خاکسپاری و مراسم تشییع را میخوانید بیوگرافی فضل الله رضا پروفسور فضل الله رضا […] نوشته درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس اولین...

درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس

فضل الله رضا دانشمند ایرانی را در بیوگرافی و عکس و علت درگذشت وی در سایت حرف تازه به همراه عکس و سوابق و افتخارات و عناوین علمی و محل خاکسپاری و مراسم تشییع را میخوانید

بیوگرافی فضل الله رضا

پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی در سال ۱۲۹۳ در رشت به دنیا آمده و تحصیلات خود را در رشت و تهران گذراند و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت

هم زمان صرف ونحو عربی و بخشی از علوم قدیمی را از استادان وقت آموخت و با آثار برجسته فرهنگ ایرانی مانند از نوجوانی با شعر، ادب، فلسفه، حکمت، عرفان و ریاضی و گلستان و بوستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و… آشنا شد.

درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس

درگذشت فضل الله رضا

وی در ۱۰۵ سالگی در ۲۹ آبان ۹۸ به علت کهولت سن درگذشت

این دانشمند برجسته در کانادا اقامت داشت و از سال ۵۷ استاد دانشگاه در مونترال بود.

شجره نامه و خانواده

فرزند شیخ اسدالله رضا از روحانیون و مالکان و از نبیرگان امیر هدایت‌ الله‌ خان فومنی بود و نام خانوادگی اش منسوب به حاجی آقا رضاست که از مجتهدین عالیقدر گیلان بوده است.

همچنین او برادر دکتر عنایت‌ الله رضا است.

سوابق علمی و فعالیت ها

فضل لله رضا دانشمند ایرانی سالها در حوزه مهندسی برق و ریاضیات فعالیت داشت و رئیس پیشین دانشگاه تهران نیز بوده و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا بود و همچنین از پایه گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان شود.

پروفسور رضا در ۲۵ سالگی کتاب‌های «راز آفرینش»، «هندسه‌ی علمی» و «رادیو به زبان ساده» را به رشته تحریر در آورد.

او همچنین علاقه و اهتمام جدی به زبان فارسی داشت چنان که معتقد بود بنیاد زبان فارسی و گفت و شنود و نگارش به آن را باید روز به روز استوارتر کنیم و اعتقاد داشت که در این راه باید از روش‌های علم و ابراز تکنولوژی بیشتر بهره بریم و می‌گفت: اگر حدود ۱۵ زبان زنده دنیا را سابقه ممتاز فرهنگی دارند برگزینیم، زبان فارسی در میان آن‌ها خواهد بود.

درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس

تخصیل در آمریکا

در تابستان سال ۱۳۲۳ یعنی در اواخر جنگ جهانی دوم برای تکمیل تحصیلات راهی آمریکا شد. در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا در آمریکا و دکترای خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد. وی پس از محمدعلی مجتهدی به عنوان دومین رئیس دانشگاه صنعتی صنعتی شریف انتخاب شد.

طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه‌ام آی تی در بوستون آمریکا بود و بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت. پروفسور رضا در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ استاد مهمان در دانشگاه‌های مرکزی سوییس، کپنهاک دانمارک و دانشگاه کلرادو در بولدر آمریکا و پاریس بوده‌است.

زندگی در آمریکا و استاد دانشگاه کنکوردیا

پروفسور رضا از سال ۱۳۵۷ تاکنون استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال است. او همچنین رییس افتخاری کنفرانس مهندسی برق ایران، استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رییس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رییس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال مؤسسات علمی و ادبی فراوانی بوده‌است.

درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس

فعالیت های و سوابق تحقیقاتی فضل الله رضا

پروفسور رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است که میتواند به موارد زیر اشاره کرد:

تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار

نظریه اطلاعات و فرایند‌های تصادفی

سیستم‌های خطی آنالیز عمومی

نظریه سیستم‌ها و مدارها

نظریه کنترل سیستم‌های پویا

فضا‌های خطی

انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داده‌است.

او همچنین معتقد است که نباید سنت‌های ملی و دینی را آسان از دست داد و در وضع کنونی جهان، خردگرایی به تنهایی نمی‌تواند جوامع جهان سوم را با جهش یک روزه به رده اول اقتصاد و تکنولوژی برساند.

درگذشت پروفسور فضل الله رضا دانشمند ایرانی + بیوگرافی و عکس

آثار علمی فضل الله رضا

تحلیل شبکه‌های برق

تئوری اطلاعات

فضاهای خطی

برگ بی برگی

حدیث آرزومندی

مهجوری و مشتاقی

پژوهشی در اندیشه‌های فردوسی

دیده‌ها و اندیشه‌ها

نگاهی به شاهنامه

محمد اقبال

هندسه عملی و علمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیوگرافی چهره‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا