درد مفصل در کودکان، نشانه رشد قد نیست؟


درد مفصل در کودکان، نشانه رشد قد نیست؟

یک فوق تخصص روماتولوژی اطفال عنوان کرد: اگر برای تب‌های طولانی مدت فرد زیر 16 سال، منشاء عفونی بدخیمی یافت نشود ممکن است وی به یک بیماری روماتولوژیک مبتلا شده باشد.

ایسنا: یک فوق تخصص روماتولوژی اطفال عنوان کرد: اگر برای تب‌های طولانی مدت فرد زیر 16 سال، منشاء عفونی بدخیمی یافت نشود ممکن است وی به یک بیماری روماتولوژیک مبتلا شده باشد.

دکتر یحیی عقیقی با اشاره به اینکه بیماریهای روماتولوژیک ممکن است با برخی بیماری‌های عفونی اشتباه گرفته شوند، اظهار کرد: تشخیص این بیماری‌ها مشکل است و نمی‌توان همه دردهای مفصلی را روماتیسم دانست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ممکن است کودکی با مفاصل متورم مراجعه کند. این کودک صبح که از خواب برمی‌خیزد، مفاصلش خشک است و بعد از دو ساعت که مفاصلش گرم شد شروع به حرکت می‌کند. اگر 4 مفصل کودک گرفتار خشکی شده باشد ممکن است در آینده دچار تغییر شکل مفصلی و حتی زمین‌گیر شدن او شود.

دکتر عقیقی همچنین اضافه کرد: ممکن است دو مفصل فرد گرفتار درد شود و فرد علاوه بر درد با ناراحتی چشمی به پزشک مراجعه کند و یا حتی دیدش را از دست داده باشد. همه این عوارض می‌تواند ناشی از مراجعه دیرهنگام و عدم تشخیص بیماری روماتولوژیک باشد.

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال شایع‌ترین بیماری روماتولوژیک در ایران و در میان جوانان را «آرتریت روماتوئید» معرفی کرد و گفت: طی یک بازده زمانی سی ساله تاکنون، 2000 مورد از این بیماری به ثبت رسیده است. بیماری «لوپوس» نیز بیماری شایعی است که بیشتر گریبانگیر دختران می‌شود.

وی اضافه کرد: تب، کاهش وزن، درگیری مفاصل، اختلال در کلیه، مغز، ریه و یا دیگر اعضای بدن از جمله تظاهرات بیماری لوپوس هستند.

دکتر عقیقی بیماری‌های عروقی مفاصل را نیز بیماری شایعی دانست که به صورت خونریزی و دردهای مفصلی، فشارخون‌های نامشخص، ناراحتی‌های کبدی و کلیوی بروز می‌کنند.

این فوق تخصص روماتولوژی اطفال ضمن اشاره به این که هر تبی یک بیماری عفونی نیست، اظهار کرد: باید توجه داشت که هر تبی نمی‌تواند منشا یک بیماری عفونی باشد همانطور که هر درد مفصلی در کودکان نشانه سرماخوردگی و یا حاصل رشد قد نیست. کاهش وزن شدید، نامنظمی عادت ماهیانه، کم حوصلگی، بی‌اشتهایی و حساسیت پوست به نور آفتاب می‌تواند نشانه وجود یک بیماری روماتولوژیک در دختران باشد.

وی اضافه کرد: اگر سیستم ایمنی بدن به هر دلیلی دچار اشکال شود، بدن مستعد ابتلا به بیماری‌های روماتولوژیک می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان