یزد، شهر زندگی مسالمیت‌آمیز ادیان الهی در ایران است


یزد، شهر زندگی مسالمیت‌آمیز ادیان الهی در ایران است

یزد- ایرنا - استاد علوم ارتباطات و یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه‌ای کشور از یزد با عنوان یکی از شهرهای زندگی مسالمت‌آمیز ادیان الهی در ایران یادکرد و گفت: در این منطقه و در جغرافیا و اقلیم واحد مسجد، کنیسه و آتشکده در کنار هم قرار دارند و مردم به زندگی خود با تساهل ادامه می‌دهند.

یونس شکرخواه چهارشنبه‌شب در سلسله نشست‌هایی با عنوان «شب یزد»که به میزبانی خانه فرهنگ شهید صدوقی با عنوان « شهر، فرهنگ و ارتباطات » برگزار شد، افزود: در این شهر تاریخی و فرهنگی که سمبل و ترجمان گفت و گوی تمدنهاست مردم با هر مرامی و عقیده‌ای در کنار هم به خوبی و مهربانی زندگی می کنند.

وی ادامه داد: یزد در طول تاریخ ایران و جهان همواره سمبل پاکی و نجابت بوده و هست و قرن‌هاست زندگی در آن با صفا و صمیمیت و با حفظ ارزش‌ها و معرفت‌ها در آن جاری است و همه افراد از زندگی توام با آرامش و مسالمت برخوردارند و این موضوع بسیار ارزشمند و قابل تامل است .

این استاد علوم ارتباطاات تصریح کرد: یزد به خاطر تمدن دیرینه و ظرفیت‌های گسترده تاریخی و فرهنگی منحصر به فردی که دارد باید با برنامه‌ریزی و همت و همکاری جمعی به « ایران شهر» تبدیل شود و برای انجام آن باید از تمام نخبگان و افکار بهره لازم گرفت.

شکرخواه اظهار داشت: هر شهر و منطقه‌ای برجستگی‌هایی خاص خود را دارد که برای توسعه همه جانبه آن باید ظرفیت‌ها شناسایی و سپس در قالب یک برنامه برای ارتقای آن بیش از گذشته تلاش کرد که یزد در این خصوص سرآمد است .

وی افزود: باید در نشست‌های تخصصی به این موضوع به جد بررسی و رسیدگی کرد که استان یزد در ایران و جهان در چه جایگاهی قرار دارد و سپس برای ارتقای آن با همکاری تمام بخش‌ها برنامه‌ریزی و اقدام ضروری و مناسب انجام شود.

استاد علوم ارتباطات در ادامه خاطرنشان کرد: برای معرفی مناسب یزد قطعا فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی زیادی نیاز است ولی وجود یک تارنما( سایت ) قوی پیشرفته چند زبانه کامل، می‌تواند نقش مهمی در شناسایی و معرفی این استان به جهانیان داشته باشد .

شکر خواه تاکید کرد: ایجاد تور مجازی کامل با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها از جمله موارد مهم دیگری است که باید در این استان برای معرفی آن وضعیت فرهنگی، تاریخی و گردشگری بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.

وی بیان داشت: شهرها در دنیا بر اساس هویت طبقه‌بندی و معرفی می‌شوند و یزد به خاطر سابقه روشن در این ارتباط از ظرفیت بالا و ارزشمندی برخوردار است که باید متولیان امر قدر آن را بدانند و برای توسعه از آن استفاده کنند.

این نشست با حضور استاندار، مسئولان و جمعی از نخبگان فرهنگی و دانشگاهی و فعالان رسانه‌ای یزد برگزار شد.

۲۰۰ هکتار از بافت کهن شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

بافت تاریخی شهر یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیرمنقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

در طرح پنج ساله از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌های متنوعی برای توسعه استان یزد در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.

یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول بسیاری از گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه‌ای که استقبال گردشگران از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد بر اساس سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید