به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه در همه معضلات اجتماعی همواره پیشگیری اولویت نخست است، گفت: محرومیت زدایی از جمله مواردی است که حق زندگی را برای تمام افراد فراهم می کند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تفاوت ماهیتی بین روستانشینی و حاشیه‌نشینی، تصریح کرد: وقتی از روستا صحبت می‌کنیم منظور ما گروهی از افراد است که با کمابیش یکدیگر نسبت خویشاوندی دارند و نوعی «همبستگی» میان آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: حاشیه شهرها که نه شهر محسوب می‌شوند و نه روستا در نقطه مقابل روستاها قرار گرفته و در این مناطق رنگی از همبستگی میان افراد دیده نمی‌شود که ما آن‌ها را تحت عنوان «مناطق سیاه شهری» می‌شناسیم.

کاهش آسیب‌های حاشیه‌نشینی با محرومیت زدایی/ ایده بازگشت حاشیه‌نشینان به روستا‌ها عملی و کارساز نیست

حریرچی خاطرنشان کرد: در این مناطق پدیده کودک آزاری و کودک همسری، خشونت‌های خانگی، فروش مواد مخدر و سایر اعمال خلاف قانون به وفور دیده می‌شود. بعلاوه عمده کودکان کار برخاسته از همین مناطق هستند و مدرسه برای آنها معنایی ندارد و بیشتر در مدرسه مورد تحقیر قرار می‌گیرند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ایده بازگشت این افراد به روستاهای مبدا، عملی و کارساز نخواهد بود چراکه بسیاری از این روستاها فاقد سکنه شده‌اند و خدمات و امکانات در آن‌ها دیده نمی‌شود.

این آسیب‌شناس در پایان گفت: در این رابطه به نظر می‌رسد با ساماندهی و تامین مسکن و امکانات رفاهی نخستین گام را در راستای محرومیت زدایی حاشیه‌نشینان فراهم کرده‌ایم.