به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ باغ موزه نگارستان دارای دو حوض بزرگ و زیباست که با درختان سر به فلک کشیده فضای خاصی برای بازدیدکنندگان تدارک دیده است. در این مجموعه موزه‌های مختلفی وجود دارد.

باغ موزه نگارستان در بافت قدیمی محله‌های اطراف میدان بهارستان ساخته شده و از بناهای قدیمی تهران است که در سال ۱۲۲۲ هجری قمری (۱۸۰۷ میلادی) به دستور فتحعلی‌شاه قاجار به‌عنوان اقامتگاه تابستانی بنا شد. این مجموعه به سبک کلاه فرنگی و دارای دو عمارت عالی به نام‌های دلگشا و تالار قلمدان است.

این باغ موزه به این علت نگارستان نامیده شده‌ که در یکی از اتاق‌های عمارت آن تعداد زیادی تابلو نقاشی اغلب پرتره به نمایش درآمده بود. این تابلوها به‌دست هنرمندانی چون میرزا جانی نقاش، میرزا بابا نقاش و عبدالله‌خان نقاش‌باشی کشیده شده‌ است.

اتفاقات زیادی در باغ موزه نگارستان رخ داده است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

* محمدشاه در باغ نگارستان بر روی تخت طاووس تاج‌گذاری کرد.

* میرزا ابوالقاسم قائم‌مقام فراهانی، وزیر محمدشاه، در ماه صفر ۱۲۵۱ هجری قمری در زیرزمین عمارت دلگشا کشته شد که تندیس او در این مجموعه ساخته شده است.

* نخستین مدرسه فلاحت در زمان مظفرالدین‌شاه در سال ۱۳۱۸ هجری قمری (۱۲۷۹ هجری خورشیدی) توسط داشر اتریشی در این مکان تأسیس شد.

* مدرسه صنایع مستظرفه در زمان وزارت ابراهیم حکیم‌الملک تحت ریاست کمال‌الملک در سال ۱۳۲۹ هجری قمری (۱۲۹۵ هجری خورشیدی) در عمارت حوضخانه گشایش می‌یابد.

* در سال ۱۳۰۴ هجری خورشیدی به عنوان وزارت عدلیه نامیده شد.

* در سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی به عنوان محل دایمی دارالمعلمین و دانشسرای عالی در نظر گرفته می‌شد. بدین ترتیب دو دانشکده مهم ادبیات و علوم اجتماعی در آن‌جا تشکیل شد.

* اولین فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی در اتاق شورای دانشسرا شکل گرفت.

* از سال ۱۳۳۵ هجری خورشیدی به ترتیب مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، مؤسسه جغرافیا و مؤسسه زبان‌های خارجی در این‌جا به فعالیت علمی خود ادامه دادند.

* در سال ۱۳۳۷ هجری خورشیدی باغ نگارستان به مؤسسه تحقیقات اجتماعی واگذار شد.

* پژوهشکده فرهنگ و هنر در سال ۱۳۷۷ هجری خورشیدی در باغ نگارستان مستقر شد. در سال ۱۳۸۱ هجری خورشیدی این پژوهشکده به مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر تغییر نام یافت.

در داخل موزه باغ نگارستان مجموعه‌های مختلفی وجود دارد. موزه مکتب کمال‌الملک که مجموعه‌ای از مهم‌ترین آثار شاگردان نسل اول و نسل دوم کمال‌الملک است، مجموعه نقاشی‌های علی اسفرجانی و معرق کاری‌های او، مجموعه ملک‌الشعرای بهار که شامل تندیس و دست نوشته‌ها و کتاب‌های اوست، مجموعه مردم نگاری دکتر روح‌الامینی و مجموعه مجسمه مینیاتورهای جهانگیر ارجمند و تندیس فردوسی از جمله بخش های این موزه است.

در یک گوشه از باغ موزه نگارستان تهران در کنار کافه‌ای که درون این باغ وجود دارد، یک بنا به نام حافظیه وجود دارد که بازدیدکنندگان آن یاد شیراز و مقبره حافظ می‌افتند. فضای باغ و بنا یادگاری از دوران قاجار است و به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده است به طور کلی باغ موزه نگارستان مجموعه ای از تاریخ، فرهنگ و طبیعت است.

ورودی باغ 3,000 تومان و ورودی موزه‌ها 5,000 تومان

زمان بازدید از باغ موزه نگارستان: همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۹ به جز روزهای دوشنبه و ایام سوگواری

آدرس باغ موزه نگارستان: میدان بهارستان- پشت مترو بهارستان- خیابان دانشسرا- ابتدای خیابان شهید گودرزی (علایی سابق)- درب اصلی باغ نگارستان