فاجعه اتمی هنوز قربانی می‌گیرد؛ ژاپن و چالش عرضه محصولات فوکوشیما در المپیک توکیو


فاجعه اتمی هنوز قربانی می‌گیرد؛ ژاپن و چالش عرضه محصولات فوکوشیما در المپیک توکیو

تهران- ایرنا- دولت ژاپن سال‌ها برای متقاعد کردن مصرف‌کنندگان ژاپنی در خصوص سالم بودن محصولات غذایی فوکوشیما با وجود فاجعه هسته‌ای، تلاش کرد اما آیا این تلاش برای متقاعد شدن افرادی که به المپیک توکیو می‌آیند کفایت می‌کند؟

این موضوع برای مقامات این کشور، موضوعی حساس است؛ در منطقه فوکوشیما، تولیدکنندگان محصولات غذایی مشتاقند تا شاهد ارائه محصولاتشان در دهکده المپیک بوده و در این راستا پیشنهاد خود را نیز تقدیم سازمان‌دهندگان کرده‌اند.

معاون مدیر کل بخش کشاورزی و مراتع جنگلی این منطقه می‌گوید: منطقه فوکشیما محصولات ۱۸۷ تولیدکننده را عرضه می‌کند و از حیث برآورده ساختن معیارهای مورد نیاز از لحاظ تنوع محصولات، بعد از جزیره هوکایدو دوم است.

وی ادامه داد: فوکوشیما می‌خواهد برای ورزشکاران برنج، میوه، گوشت و سبزیجات فراهم و عرضه کند اما کمیته سازماندهی مسابقات هنوز تصمیم قطعی نگرفته است.

در سال‌های پس از فاجعه اتمی یعنی زمانی که سونامی نیروگاه هسته ای فوکوشیما را غرق کرد، تدابیر سفت و سختی برای غربال کردن تمامی محصولات این ناحیه صورت گرفت.

حداکثر بِکرل (یکای پرتوزایی رادیواکتیو) عنصر سزیم به ازای هر کیلوگرم توسط ژاپن ۱۰۰ بکرل اعلام شده و این در حالی است که این سطح برای اتحادیه اروپا هزار و ۲۵۰ و برای آمریکا هزار و ۲۰۰ تعیین شده است.

این در حالی است که از آوریل ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹، تعداد ۹.۲۱ میلیون کیسه برنج تولید شده در منطقه فوکوشیما مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و حتی یک کیسه نیز از حد مجاز تعیین شده توسط ژاپن تجاوز نکرده است.

همین موضوع در مورد میوه‌ها و سبزیجات و همچنین گوشت چهارپایان و گوشت ماهی این منطقه صدق می‌کند.

فاجعه اتمی هنوز قربانی می‌گیرد؛ ژاپن و چالش عرضه محصولات فوکوشیما در المپیک توکیو

اما اعداد و ارقام مذکور، موفق نشده تا تعداد زیادی از مقامات خارجی را متقاعد کند: تعداد زیادی از کشورها از جمله چین، کره جنوبی و آمریکا همچنان برای واردات برخی از محصولات فوکوشیما محدودیت‌هایی وضع کرده اند.

حتی کره جنوبی با ابراز نگرانی آشکار از این موضوع، احتمال به همراه آوردن آشپز و غذاهای تولید خود را مطرح کرده است.

رییس کمیته المپیک کره جنوبی اوایل سال جاری در بیانیه‌ای گفت: از سازماندهندگان المپیک خواسته‌ایم تا داده‌های عینی و تایید شده توسط یک نهاد مستقل ثالث را برای ما فراهم آورد؛ از زمانی که ژاپن به طور مرتب گفته که محصولات غذایی فوکوشیما سالم است، ما همواره تقاضا کرده‌ایم تا آمار و داده‌های موثقی جهت پشتیبانی از ادعای آنان فراهم شود.

موقعیت کنونی، مشکلی با سابقه‌ای طولانی را برای ژاپن پررنگ کرده است: در حالی که آنها بر نظارت گسترده و الزامی دولت به عنوان شاهدی بر سلامت غذاها تاکید می‌کنند، بسیاری از خارجی‌ها فکر می‌کنند دولت ژاپن برای تایید این موضوع ذیصلاح نیست.

کمیته بین المللی المپیک می‌گوید که این نهاد همچنان در حال سبک و سنگین کردن شرایط برای مدیریت این موضوع است.

سازماندهندگان المپیک ۲۰۲۰ توکیو می‌گویند معرفی مناطق تحت تاثیر فاجعه سال ۲۰۱۱ به المپیک همچنان یکی از اهداف اصلی این نهاد است.

حتی این موضوع که تیم‌ها به طور مستقل می‌توانند چه غذا و نوشیدنی‌هایی را به همراه خود بیاورند نیز در دست بررسی است.

در فوکوشیما تولیدکنندگان تنها می‌توانند منتظر مانده و امیدوار باشند بهترین اتفاقات رخ دهد.

یکی از کشاورزان و پروش‌دهندگان گلابی این منطقه در این خصوص گفت: دنیای من به معنای واقعی کلمه فروپاشید اما هرگز حتی یک ثانیه هم به تسلیم شدن فکر نکردم و استقامت من در نهایت جواب داد؛ دیگر یارانه نمی‌گیرم و محصولات من هیچ مشکلی ندارد؛ آنها در ژاپن فروش خوبی داشته و ویتنام نیز به تازگی شروع به وارد کردن آنها کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس