مدیران کسب‌وکارهای مجازی کشور: نباید از دنیا عقب بمانیم


مدیران کسب‌وکارهای مجازی کشور: نباید از دنیا عقب بمانیم

مدیران استارتاپ‌های شیپور، آچاره و طاقچه امروز در جلسه‌ای که در وزارت ارتباطات برگزار شد نسبت به وضعیت حاکم بر اینترنت کشور انتقاد و اعلام کردند با وجود اینکه برخی پلتفرم‌ها در این روزهای مسدودسازی اینترنت جهانی از نظر بازدید رشد داشته‌اند، اما از نظر آنها این وضعیت برای آینده کسب‌وکارهای نوپا خطرناک خواهد بود

مدیران کسب‌وکارهای مجازی کشور: نباید از دنیا عقب بمانیم
صدای ایران-مدیران استارتاپ‌های شیپور، آچاره و طاقچه امروز در جلسه‌ای که در وزارت ارتباطات برگزار شد نسبت به وضعیت حاکم بر اینترنت کشور انتقاد و اعلام کردند با وجود اینکه برخی پلتفرم‌ها در این روزهای مسدودسازی اینترنت جهانی از نظر بازدید رشد داشته‌اند، اما از نظر آنها این وضعیت برای آینده کسب‌وکارهای نوپا خطرناک خواهد بود.
در سی و دومین جلسه از سلسله نشست‌های «نقد و اندیشه» که در وزارت ارتباطات برگزار شد، «محمد صدوقی» مدیرعامل طاقچه با اشاره به آمار ۵۰ هزار تایی محتوا در طاقچه تاکید کرد که در روزهای اخیر فروش این پلتفرم افزایش داشته اما این اتفاق را موقتی دانست و گفت:
«شاید در وهله اول این فروش جذاب به نظر برسد ولی در دراز مدت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در بحث توسعه برنامه گیر می‌افتیم و برنامه‌نویسان به مشکل خواهند خورد. واقعیت این است که الان مردم طبق عادت گوشی خود را به دست می‌گیرند و چون به جایی دسترسی ندارند، به خواندن کتاب از طاقچه یا دیدن فیلم از سایت‌های داخلی مشغول می‌شوند.»

او باور دارد که امروزه حتی سایت‌های خبری نیز نسبت به گذشته بازدید کننده بیشتری دارند چرا که مردم دیگر اخبار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنند: «تمام اینها اما ظواهر امر است و در آینده مشکلات جدی گریبان‌گیر همه خواهد شد.»
«رضا اربابیان» مدیرعامل شیپور نیز با تاکید بر این موضوع که اگر اینترنت جهانی وصل نشود، بزرگترین ضرر به کشور زده خواهد شد از تمامی مسئولان خواهش کرد به این موضوع رسیدگی کنند چرا که کسب‌وکار تعداد زیادی از جوانان در گروی این موضوع است:
«برنامه‌نویسان ما نمی‌توانند در اینترنت جستجو کنند و شبکه داخلی نیز یک نهال کوچک است که نمی‌تواند نیازهای ما را فعلا برطرف کند. اگر اینترنت جهانی نباشد نمی‌توانیم خودمان را بروز نگه‌داریم و شاید ترافیک‌مان بالا برود ولی مسایل عمیق‌تری در این میان وجود دارد که مشکل‌ساز خواهد شد.»

«حامد تاج‌الدین» مدیرعامل آچاره نیز با اشاره به مصاحبه‌ای که شب گذشته از او در صدا و سیما پخش شده، نسبت به پخش تقطیع شده‌ی این مصاحبه واکنش منفی نشان داد و گفت: «من گفتم که با وجود قطعی‌ها، سرویس ما فعال است و کار می‌کند اما در ادامه گفتم که رشدمان متوقف شده و سفارش‌های ما نیز به یک سوم روزهای گذشته رسیده است. این جملات من پخش نشد.»
تاج‌الدین با اشاره به وضعیت اینترنت جهانی تاکید دارد اینترنتی که در ایران پیش از قطعی‌ها هم موجود بود، اینترنت واقعی در ابعاد جهانی نیست و از دولت خواستار این شد که هم محدودیت‌ها برداشته شود و هم وضعیت اینترنت نسبت به قبل هم بهبود یابد تا کسب‌وکارها بتوانند روزنه امید باقی مانده در کشور را به مردم و جهان نشان دهند.
او با اشاره به این موضوع که ورودی بسیاری از کسب‌وکارها از موتورهای جستجو نظیر گوگل است، مسدود بودن این سایت در کشور را مساله دردسرسازی عنوان کرد: «امکان ندارد بتوانیم خودمان را از اینترنت جهانی دور کنیم و در دنیا به روز بمانیم. نباید آخرین تحقیقات علمی جهان را ندانیم و از دنیا عقب بمانیم. گمان نمی‌کنم وضعیت به همین منوال باقی بماند.»
م.ع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!