به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در سیزدهمین کنفرانس تونل افزود: ساخت تونل هم اکنون معادل آزادراهها، بزرگراهها و راههای اصلی که در بحث ساخت و مطالعه ۲ برابر شدهاند، رشد بیش از ۵۰ درصدی را تجربه می کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران در شرایطی قرار دارد که سیستم جغرافیایی، کوهستانی بودن و تمرکز جمعیت کشور در غرب و شمال کوهستانی، ایجاب میکند دسترسیهای آسان، ایمن و سریع بیش از پیش فراهم شود.
اسلامی اضافه کرد: در دهه ۶۰ با موافقت دولت، دستوری گرفته شد تا با ایجاد یک کنسرسیوم داخلی و خارجی، اتوبان تهران – شمال بدون دست زدن به طبیعت با پل و تونل از لواسان تا صلاحالدین کلای شمال ختم شود. یک برش زیبا که فقط با پل و تونل بود و در صوت اجرایی شدن مسیر ۱۱۵ کیلومتری آن، حدود یک ساعت به طول میانجامید.
وی افزود: به هر حال این مسیر انتخاب نشد و به جای آن روی مسیر دیگری کار شد که سالهاست گرفتار آن بوده و چارهای هم جز تکمیل آن نداریم.
این عضو هیات دولت ادامه داد: مطالعات اولیه اتصال مترو تهران به شمال کشور انجام شده و اگر یک سرمایهگذاری به صورت کنسرسیوم برای آن ایجاد شود، عبور از البرز با حفر تونلهای عریض توسط گروه مهندسان تونل کشور با یک مسافت کوتاه انجام خواهد شد.