تصویب چهار پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در جلسه کمیسیون اقتصاد هیئت دولت


تصویب چهار پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در جلسه کمیسیون اقتصاد هیئت دولت

در جلسه کمیسیون اقتصاد هیئت دولت که به ریاست فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد چهار پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی بررسی و تصویب شد.

تصویب چهار پیشنهاد دستگاه‌های اجرایی در جلسه کمیسیون اقتصاد هیئت دولت
به گزارش صدای ایران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، مطابق بند (ط) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، بانک مسکن موظف است با استفاده از منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر، تعداد ۴۰ هزار فقره تسهیلات مسکن بدون نیاز به سپرده‌‌گذاری به بازنشستگانی که حداقل پنج سال از بازنشسته‌ شدن آنها گذشته و در ده سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده‌اند، پرداخت کند.

نرخ سود این تسهیلات در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها هفت درصد و در سایر شهرها و روستاها چهار درصد است. این حکم، شامل کلیه بازنشستگان اعم از کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی که مستمری بازنشستگی آنها کمتر از سی میلیون ریال در ماه است، می‌شود.

با تصمیم کمیسیون اقتصاد، سقف فردی تسهیلات پرداختی از محل تبصره مذکور در کلان‌شهرها ۵۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها و روستاها ۴۰۰ میلیون ریال در قبال اخذ وثایق و تضامینی معتبر، مطابق ضوابط و مقررات ذی‌ربط تعیین می‌گردد و سایر شرایط اعطای تسهیلات با پیشنهاد بانک مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.

بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی برای دریافت تسهیلات مسکن حمایتی باید طی ۱۰ سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده ننموده باشند، حداقل پنج سال از تاریخ بازنشستگی آنها گذشته و مستمری آنها کمتر از ۳۰ میلیون ریال در ماه باشد.

براساس این مصوبه، تسهیلات خرید مسکن صرفاً برای واحد‌های کمتر از ۱۵ سال ساخت، قابل پرداخت است و مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات مذکور با احتساب دوران مشارکت مدنی مشابه ۱۰ سال تعیین گردید.

صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی موظفند ضمن تضمین بازپرداخت اقساط تسهیلات پرداختی به بازنشستگان معرفی شده تا تسویه کامل تسهیلات اعطایی، حداکثر ظرف یک‌ماه براساس اطلاعات اعلامی بانک مسکن نسبت به کسر اقساط ماهانه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن دریافت کنندگان تسهیلات مذکور از مستمریِ مستمری‌بگیران اقدام نموده و حداکثر تا ۱۰ روز از تاریخ پرداخت مستمری‌های ایشان به حساب بانک مسکن کارسازی نماید.

تأمین مالی طرح های مربوط به افراد ایثارگر از محل منابع صندوق توسعه ملی

کمیسیون اقتصاد با اصلاح قانون تبصره (۱) بند (ب) ماده ۵۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) موضوع تأمین طرح های مربوط به افراد ایثارگر از محل منابع صندوق توسعه ملی موافقت کرد.

براساس این تصمیم، طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به ایثارگران و شرکت هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آن ها مربوط به ایثارگران است منوط به اینکه سهم ایثارگران تا پایان دوره بازپرداخت تسهیلات کمتر از ۵۰ درصد نشود، می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

گفتنی است، صندوق توسعه ملی موظف است ۱۵ درصد از منابع ورودی به صندوق توسعه ملی در هر سال را به طرح های مربوط به افراد ایثارگر اختصاص دهد.

تصویب شرایط تمدید مجوزها در مناطق آزاد تجاری-صنعتی

در ادامه جلسه، اعضای کمیسیون با اصلاح آیین­‌نامه اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری – صنعتی ایران موافقت کردند.

براساس این تصمیم، سازمان­ های مناطق آزاد تجاری–صنعتی مکلفند در اجرای بند (خ) ماده (۲) این آیین­‌نامه از شروع فعالیت­ های بدون مجوز و یا ادامه فعالیت­ هایی که نسبت به تمدید مجوز از سازمان منطقه اقدام ننمایند، جلوگیری به عمل آورند. هم‌چنین مجوزهایی که در مهلت مقرر هیچ‌گونه فعالیتی در ارتباط با آن­ ها صورت نگرفته باشد، ابطال می­ شود.

براساس این مصوبه، مجوزهایی که فعالیت موضوع آن­ ها در حال انجام بوده ولی در مهلت قانونی مقرر در مجوز، تمدید نشده است با تصویب هیئت‌مدیره، مطابق دستورالعمل اجرایی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری–صنعتی در سال اول تأخیر با اخذ عوارض مربوطه به آن سال (سال تمدید) به اضافه ۱۰ درصد تمدید می­ شود.

در تمدید برای سنوات بیش از یکسال تأخیر به ازای هر سال اضافه به صورت پلکانی ۱۰ درصد به عوارض مصوب سال تمدید اولیه اضافه می­ گردد. تمدید با تأخیر مجوز برای دفعات بعد صرفاً تا دو مرتبه دیگر و برای تأخیرهای کمتر از سه سال صورت خواهد گرفت و از فعالیت واحدهایی که شرایط تعیین شده را رعایت ننموده ­اند، جلوگیری خواهد شد.

صدور مجوز واردات یک هزار دستگاه آمبولانس

هم‌چنین کمیسیون با ورود، ترخیص و شماره‌گذاری یک هزار دستگاه آمبولانس تویوتا هایس بالای ۲۵۰۰ سی سی به صورت کامل و آماده (CBU) توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدون رعایت ضوابط فنی واردات خودرو، با ثبت سفارش و اخذ تأییدیه استاندارد براساس بازرسی فیزیکی خودرو و بررسی وجود الزامات ذکر شده در چک لیست بازرسی فیزیکی، رعایت الزامات استاندارد ملی ایران به شماره (۴۳۷۴) تحت عنوان "خودروهای پزشکی و تجهیزات آن ها –آمبولانس ها" و رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط موافقت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی