سازمان‌های مردم نهاد باید بر لایه‌های اجتماع تاثیرگذار باشند


سازمان‌های مردم نهاد باید بر لایه‌های اجتماع تاثیرگذار باشند

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: زمانی فعالیت و اقدامات تشکل‌های غیردولتی دیده می‌شود که بر لایه‌های مختلف اجتماعی تاثیرگذار باشد و بتواند بخشی از مشکلات جامعه را حل و فصل کند.

ناصر خوش‌ خبر روز چهارشنبه در نخستین دوره انتخابات نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های استان خراسان جنوبی افزود: فعالیت‌ها و اقدامات سازمان‌های مردم نهاد بر مبنای مدیریت و کار مشارکتی است.

وی بیان کرد: از آنجا که سمن‌ها برای رسیدن به اهداف گوناگون فعالیت می‌کنند، نظارت بر این تشکل‌ها اجتناب ناپذیر است.

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید نظارت بر فعالیت‌ تشکل‌ها و سمن‌ها جدی گرفته شود اظهار داشت: تشکل‌هایی که مجوز دریافت می‌کنند باید فعال و در حوزه مشخص تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: برای اینکه بخواهیم به برنامه معقول رسیده و تاثیر آن را در جامعه ببینیم باید تعداد تشکل‌ها، نوع فعالیت و میزان رقابت آنها در میدان عمل مشخص باشد نه اینکه شهرستان بزرگی مانند طبس دارای کمترین میزان تشکل و برخی شهرستان‌ها دارای بیشترین رقابت در میدان عمل باشند.

خوش خبر با بیان اینکه شهرستان نهبندان نیز دارای کمترین میزان تشکل‌ها است گفت: این در حالیست که این شهرستان جزو اهداف ما در حوزه توسعه است و دولت برای تقویت زیرساخت‌ها این منطقه و جذب سرمایه‌گذار تلاش می‌کند.

وی یادآور شد: وقتی زیرساخت‌ها ایجاد شود، خود به خود تغییر و تحولاتی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گیرد لذا تغییرات نیازمند این است نهادها و تشکل‌های مدنی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند، این تغییر را تلطیف کنند.

وی گفت: فضا باید به سمتی برود که مردم امید و نشاط داشته باشند و دغدغه‌های خود را در محیط مطلوب بتوانند مطرح کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: باید به این موضوع باور داشته باشیم که اگر تعداد سازمان‌های مردم نهاد زیاد باشد اما در عمل خروجی نداشته باشند هنر نیست اما گام مثبتی است که باید فعال شود.

وی بر لزوم تخصصی شدن تشکل‌های غیردولتی در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: از این طریق تشکل‌ها در کنار دستگاه‌های تخصصی که میدان‌دار بخشی از وظایف دولت هستند می‌توانند اثربخش باشند اما هنوز به این باور نرسیده و ابتدای راه هستیم.

وی اظهار داشت: یکی از رسالت‌های ما کسب دانش روز است و این مهم زمانی تکمیل می‌شود که مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌ها به دانش روز مجهز باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: یکی از اهدافی که سازمان امور اجتماعی کشور دنبال می‌کند مقوله خشونت است که اگر تشکل‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی همسو با این سیاست‌ها، به این برنامه شتاب‌ دهند، تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت سوخت و ایجاد برخی ناآرامی‌ها در کشور افزود: در چنین وضعیتی برخی سودجویان اموال عمومی و دولتی را به آتش کشیدند و سبب ایجاد ناآرامی‌هایی در برخی شهرها شدند در حالیکه ایجاد این مشکلات هرگز کار مردم ما نیست.

خوش‌ خبر گفت: این موضوع نشان می‌دهد برخی افراد و گروه‌ها هر وقت فضا را ملتهب دیدند، ورود می‌کنند بنابراین نقش سازمان‌های مردم نهاد این است که فضاها را به خوبی رصد کرده و جلوی آسیب‌های احتمالی را بگیرند.

وی تصریح کرد: مجموعه استانداری و سمن‌ها باید بیشتر وقت بگذارند و آسیب‌هایی که در حوزه تشکل‌های جامعه وجود دارد را با صبر و حوصله رصد کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: نمی‌توان تشکل‌های غیردولتی را عاری از آسیب دانست همین که نمی‌دانیم در حوزه خود چه وظایفی باید انجام دهیم آسیب است اما بایستی با رصد تمامی جوانب زمینه را فراهم کرد تا سازمان‌های مردم نهاد به دولت و مردم کمک کنند.

وی افزود: بدون شک هدف بخش دولتی، نظام جمهوری اسلامی و سمن‌ها مردم هستند و باید همه دست در دست هم نسبت به رفع مشکلات مردم اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...