کانادا به 14 سال همنوایی ضد فلسطینی با آمریکا پایان داد


کانادا به 14 سال همنوایی ضد فلسطینی با آمریکا پایان داد

تهران – ایرنا – پس از 14 سال رای مخالف به قطعنامه حمایت از حقوق مردم فلسطین، کانادا این بار و برخلاف آمریکا به این قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت داد.

به نوشته رسانه های کانادایی، این حرکت شکافی تازه میان مواضع آمریکا و کانادا در قبال اسرائیل است و نشان از تغییرات اساسی احتمالی در سیاست خارجی اتاوا دارد.

براساس کزارش این رسانه ها، فلسطین، زیمباوه و کره شمالی از جمله بانیان این قطعنامه بودند که خواهان راه حلی عادلانه، جامع و دائمی برای مناقشه اسرائیل و فلسطین شده و به وضوح اراضی مورد اختلاف طرفین را "قلمرو اشغال شده فلسطینی" خوانده است. در این قطعنامه رای سال ۲۰۰۴ میلادی دیوان بین المللی دادگستری نیز نقل شده که ساخت دیوار حائل در کرانه باختری را مانع اساسی در برابر حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین خوانده است.

پس از رای گیری ۲۸ آبان، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه دولت ترودو گفت که پیام این رای آن است که کانادا با موضع مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد غیرقانونی نبودن شهرک های اسرائیلی اراضی اشغالی مخالف است.

رژیم صهیونیستی، آمریکا، نائورو، جزایر مارشال و میکرونزی به قطعنامه ای که با موافقت ۱۶۴ کشور دیگر مواجه شد رای مخالف دادند.

استرالیا تنها کشوری بود که رای ممتنع داد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در اعلام تغییر موضع کشورش در قبال شهرک‌ سازی‌ها گفت: ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست.

مقام‌های فلسطینی و دولت اردن بلافاصله، اظهارات پمپئو را محکوم کردند اما این سخنان با استقبال بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شد.

رسانه‌ها این اظهارات را رد قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل ارزیابی کرده‌اند.

این قطعنامه در سال ۲۰۱۶ بار دیگر تایید کرد که شهرک‌سازی‌های صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی از سال ۱۹۶۷ تاکنون، فاقد اعتبار قانونی است و نقض آشکار قوانین بین المللی و مانع بزرگی در مقابل طرح تاسیس دو کشور در مرزهای به رسمیت شناخته شده در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. این قطعنامه با ۱۴رای موافق و رای ممتنع آمریکا تصویب شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403