مدرس حوزه و دانشگاه: حجاب نیازمند ساز و کار عملیاتی است


مدرس حوزه و دانشگاه: حجاب نیازمند ساز و کار عملیاتی است

همدان- ایرنا- مدرس حوزه و دانشگاه گفت: اگر حجاب را هنجار بدانیم، باید برای آن ساز و کار عملیاتی تبیین کنیم و پس از هنجاری‌سازی باید حرکت به سمت ارزش باشد.

فروغ نیلچی‌زاده روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی جشنواره حجاب و عفاف در دانشگاه ملایر با اشاره به تفاوت حجاب هنجاری و ارزشی بیان کرد: حجاب حداکثری و حداقلی داریم که حجابِ حداقلی هنجار و حجاب حداکثری ارزش است.

وی با بیان اینکه حجاب چرا تنها متوجه زنان است، در حالیکه قرآن آن را متوجه مردان دانسته است افزود: امروز در عرصه حجاب در حیطه مردان دچار کم کاری هستیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه، مدیریت خویشتن، مدیریت چشم، رفتار، گفتار و مدیریت بدن را پنج ضلع اصلی حجاب از نگاه قرآن دانست و ادامه داد: امروز برای اینکه بتوانیم فضا را به یک فضای خلاقِ مثبت تبدیل کنیم، همگرایی یکی از راه‌های اصلی آن است.

نیلچی‌زاده با تاکید بر اینکه فضای فرهنگی را باید جدی بگیریم تا اثرات آن آشکار شود گفت: ۲۴ دستگاه اجرایی امروز موظف هستند تا روی حجاب و عفاف کار کنند.

وی با اشاره به موضوع حامیان و حافظان حجاب و فعالیت ریحانه النبی در پنج استان کشور و کار در حیطه دانش آموزان مدارس و پوشش چادر افزود: امروز باید هنجار و ارزش را بازشناسی کنیم تا دچار خطا نشویم.

این مدرس حوزه و دانشگاه که یکی از مخالفان چادر اجباری در دانشگاه آزاد اسلامی است، چادر را یک ارزش و یک نماد ملی ایرانی دانست و تاکید کرد: ما لباس ملی نداریم، در حالیکه چادر تنها قطعه نماد ملی ایرانی است.

نیلچی‌زاده با بیان اینکه چادر یک فرهنگ است گفت: امروز «چادر به سرها»ی ما بییشتر از چادری‌ها است، چون خیلی از موارد به خطا هنجار را به ارزش تبدیل کردند.

وی خاطرنشان کرد: در قصه حجاب در جامعه و دانشگاه دچار موقعیت اورژانسی هستیم و باید کارهای مهم را در این زمینه اولویت دهیم.

مدرس حوزه و دانشگاه ضمن معرفی کتاب «انقلاب ژاکت‌های دکمه‌دار» موضوع آن را ماجرای موج بازگشت غرب به حجاب و حجاب‌خواهی دنیای غرب عنوان کرد و افزود: این کتاب خوب است اما هنوز نتوانسته مراحل بعدی را کامل کند.

نیلچی‌زاده دغدغه مهم خود را کارهای آموزشی و پژوهشی دانست و ادامه داد: اینکه امروز تا مساله حجاب و عفاف پیش می‌آید، انگشت اشاره به سمت زنان می‌رود، یک خطای راهبردی است، در حالیکه بسیاری مواقع نقطه شروع و پایان نوع تعامل گری‌ها و التهاب‌ها آقایان هستند.

وی با تاکید بر اینکه این مشکل در جامعه باید جدی گرفته شود اظهار داشت: امروز برخی گمان می‌کنند که عفاف و حجاب فقط پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است، اما حجاب و عفاف، اخلاق و غیرت یکی از مهمترین قصه‌های مهم آخرالزمان است.

نیلچی‌زاده بر این باور است که دین با کافری شروع می‌شود و اگر کسی کافری کردن بلد نباشد، ایمانش فرو می‌ریزد، همانند دانشجویی که به محض ورود به دانشگاه چادرش را کنار می‌گذارد.

وی تاکید کرد: حجاب زیبایی خوبِ نابی است که اگر رعایت شود، به مدینه فاضله رسیده‌ایم و برای رسیدن به یک جامعه ارزشی نیاز به اهرمی بیش از قانون هستیم.

جشنواره حجاب و عفاف از ۲۵ تا ۲۹ آبان در دانشگاه ملایر برگزار شد.

دانشگاه ملایر در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده و بیش از ۶ هزار دانشجو دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل