چه کسی موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر داد؟


چه کسی موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر داد؟

پایگاه اینترنتی اکسیوس در مطلبی به افشای پشت پرده تغییر موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی پرداخت.

چه کسی موضع آمریکا در قبال شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را تغییر داد؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکسیوس، «دیوید فریدمن» عامل کلیدی در پس تغییر موضع آمریکا در قبال شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی بوده است.

این پایگاه اینترنتی در گزارشی نوشت: دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل از اوایل دوره تصدی دونالد ترامپ خواستار تغییر موضع آمریکا در مورد شهرک‌های اسرائیلی بود، اما رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق با این اقدام مخالف بود.

فریدمن عامل اصلی در پس تغییر سیاست عمده دولت ترامپ در این خصوص بود که دیروز اعلام شد و بار دیگر این مسئله را مطرح کرد که چه زمانی مایک پمپئو، وزیر خارجه وارد میدان شد. به گفته مقامات آمریکایی، این بار او "چراغ سبز" دریافت کرد.

مباحثات در درون وزارت خارجه در مورد وضعیت شهرک‌های اسرائیلی به مدت یک سال ادامه داشت. یک تیم ویژه برای این منظور تشکیل شد که متشکل بود از فریدمن و وکلای وزارت خارجه به ریاست جنیفر نیوزتِد، مشاور حقوقی ارشد وقت وزارتخانه.

در طول سال گذشته، تیم آمریکایی شور و مشورت‌هایی با چند مقام اسرائیلی از جمله تال بِکر، مشاور حقوقی وزارت خارجه اسرائیل برگزار کرد. به گفته مقامات آمریکایی، در حالیکه کاخ سفید گزارش‌های به روز در این خصوص دریافت می‌کرد، به پمپئو و تیم وی برای تنظیم این سیاست جدید آزادی عمل داده شد.

حدود یک ماه پیش، تیم حقوقی وزارت خارجه یک گزارش حقوقی ۴۰ صفحه‌ای در ارتباط با این موضع گیری جدید به پمپئو ارائه داد. پمپئو آن را تایید کرد و قصد داشت سه شنبه گذشته این سیاست جدید را اعلام کند، اما تشدید اوضاع در غزه او را مجبور کرد زمان این اعلام را به تعویق اندازد.

اوایل این هفته، فریدمن و دیگر مقامات آمریکایی به دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفتند که بزودی این سیاست جدید را اعلام می‌کنند و اسرائیلی‌ها آمریکا را برای اعلام این سیاست تحت فشار قرار دادند.

فریدمن همچنین بنی گانتز را که هم اکنون برای تشکیل کابینه به جای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر تلاش می‌کند، در جریان این موضوع قرار داد. گانتز مخالفتی با این مسئله نداشت.

به گفته مقامات آمریکایی، انگیزه اصلی پمپئو و فریدمن این بود که سیاست باراک اوباما در باره شهرک سازی‌ها را دگرگون سازند. در پایان دوره اوباما در دسامبر ۲۰۱۶، آمریکا در رای گیری شورای امنیت درباره غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها رای ممتنع داد. چند روز بعد جان کری، وزیر خارجه وقت در نطقی گفت که سیاست آمریکا این است که شهرک‌سازی‌ها نقض قانون بین‌الملل است.

مقامات دولت ترامپ بطور خصوصی گفتند این موضع گیری حقوقی جدید نباید "چراغ سبز آمریکا" برای اسرائیل به منظور ملحق کردن بخش‌هایی از کرانه باختری یا شروع ساخت و ساز‌های نامحدود در شهرک‌های (صهیونیستی) کنونی قلمداد شود.

یک مقام آمریکایی گفت: سیگار کشیدن غیرقانونی نیست، اما به این معنی نیست که کار خوبی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی