پهپاد گلوبال هاوک آمریکا از دور خارج می‌شود


پهپاد گلوبال هاوک آمریکا از دور خارج می‌شود

نیروی هوایی آمریکا پیشنهاد کرده است 21 فروند از 35 پهپاد گلوبال هاوک که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند

پهپاد گلوبال هاوک آمریکا از دور خارج می‌شود

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فارن پالسی، فقط چند ماه پس از این که ایران یک پهپاد جاسوسی گرانقیمت آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد، وزارت دفاع در حال بررسی کنار گذاشتن دو سوم از سی و چند پهپاد گلوبال هاوک است که نیروی هوایی در اختیار دارد. این اقدام، بخشی از حرکت به سوی ساخت توانمندی‌های مورد نیاز برای مقابله با چین و روسیه است.

مقام‌های کنونی و سابق وزارت دفاع آمریکا به فارن پالسی گفته‌اند، نیروی هوایی پیشنهاد کرده است ۲۱ فروند از ۳۵ پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا که اکنون در غرب آسیا و دیگر مناطق جهان مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند، کنار گذاشته شوند؛ این طرح اکنون برای بررسی در قالب بودجه سال آینده پنتاگون به دفتر وزیر دفاع آمریکا تحویل داده شده است.
آن استفانِک سخنگوی نیروی هوایی آمریکا گفت: نیروی هوایی به اصلاح بودجه ارائه شده اش ادامه می‌دهد؛ انتظار نداریم تا زمانی که رئیس جمهور این بودجه را در فوریه ۲۰۲۰ به کنگره ارائه کند، جزئیات آن در دسترس قرار بگیرد.
این برنامه راهبرد پنتاگون برای فاصله گرفتن از مأموریت‌های «مبارزه با تروریسم» در چند دهه گذشته به سمت به اصطلاح تهدید‌های قدرت‌های بزرگ از سوی چین و روسیه است؛ این راهبرد در پنتاگون تنظیم شده و جیمز ماتیس وزیر دفاع وقت آن را در ژانویه ۲۰۱۸ ارائه کرد.
چین و روسیه به شکل روزافزونی می‌توانند برتری نظامی آمریکا را از طریق طیف گسترده موشک‌های پیشرفته، دفاع هوایی و توانمندی‌های الکترونیک که قابلیت نابود کردن نیرو‌های کلیدی آمریکا و متحدانش و حتی ناو‌های هواپیمابر آمریکا را دارد تهدید کنند.
چالش پنتاگون این است که باید برای ساخت نسل بعدی سامانه های- بمب افکن بی ۲۱، موشک‌های فرا صوت و دیگر انواع این سلاح ها- سرمایه گذاری کند که بتواند در سامانه‌های دفاعی روسیه و چین نفوذ کنند؛ برای انجام این کار این وزارتخانه به پول نیاز دارد. به همین علت پنتاگون به رهبری مارک اسپر تلاشی را آغاز کرده است تا برنامه‌های به ارث رسیده را بررسی کند تا ببیند توقف کدام یک از آن‌ها زیانی ندارد.
کارشناسان گفتند کنار گذاشتن گلوبال هاوک، که برای نخستین بار در ۲۰۰۱ مورد استفاده قرار گرفت، منطقی است به عنوان یک ناوگان کوچک - فقط سی هواپیما - نگهداری آن‌ها به دلیل کمبود قطعات دشوار است، اما مهمتر از همه این هواپیما در برابر آتش دشمن آسیب پذیر است.
ایران یکی از پهپاد‌های گلوبال هاوک را تابستان امسال و بر فراز تنگه هرمز سرنگون کرد.
نخستین بار نیست که کنار گذاشتن گلوبال هاوک پیشنهاد می‌شود؛ نیروی هوایی آمریکا در بودجه ۲۰۱۴ خود کنار گذاشتن این پهپاد‌ها را برای تامین بودجه برای اولویت‌های دیگر پیشنهاد کرد اما کنگره در آن زمان این برنامه را رد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا