ردیابی پول‌های کثیف و آلوده در انتخابات ضرورت دارد


ردیابی پول‌های کثیف و آلوده در انتخابات ضرورت دارد

کرمان - ایرنا - رییس کل دادگستری استان کرمان گفت : حوزه امنیتی استان باید هوشمندانه و مستند در خصوص ورود نکردن پول‌های کثیف و آلوده به انتخابات اقدام کند و ضمن ردیابی و شناسایی این‌گونه پول‌ها یافته های خود را در اختیار دستگاه قضائی و ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی قرار دهد.

به گزارش دریافتی روز سه شنبه ایرنا ، یدالله موحد در نشست ستاد استانی پیشگیری از جرایم انتخاباتی اافزود : ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی استان کرمان چهار راهبرد اساسی مشارکت حداکثری در انتخابات، سلامت، امنیت و شکل گیری یک رقابت اخلاق‌محور از سوی داوطلبین انتخابات را در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: در اجرای ماده ۶۷ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از وظایفی که برعهده قوه قضائیه گذاشته‌، پیش‌بینی و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای جلوگیری از جرایم انتخاباتی می باشد.

موحد افزود: وظیفه ذاتی قوه قضائیه براساس ۱۵۶ قانون اساسی، پشتیبانی از تمامی حقوق مردم از جمله حق مشارکت در سرنوشت سیاسی خودشان است تا بتوانند آزادانه و آگاهانه از طریق در سرنوشت کشور مداخله نماید و به تعبیر مقام معظم رهبری حفاظت از رای مردم حق الناس است و صیانت از حق‌الناس، وظیفه آحاد مسئولان است.

به گفته موحد انداختن هر برگ رای در صندوق اخذ آرا از سوی مردم منجر به تقویت، افزایش مقبولیت، مشروعیت و اقتدار داخلی و بین‌المللی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود، لذا حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مساله جدی و با اهمیتی است.

وی گفت : همه مسئولان به‌ویژه دست‌اندرکاران امر برگزاری انتخابات در رده‌های مختلف اجرایی، نظارتی، انتظامی و امنیتی بایستی نقش مهم و پررنگ خود را در استقرار امنیت و برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور بخوبی ایفا کنند تا یک رقابت سالم و پرشور رقم زده شود.

موحد اظهار داشت : در شرایط کنونی کشور، در مسیر تندباهای مختلفی از قبیل تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات مختلف قرار دارد و برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از اهمیت فوق‌العاده‌ و بالایی برخوردار می باشد.

موحد افزود: دست‌اندرکاران و کارگزاران امر انتخابات بایستی با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و با همفکری تدابیر لازم را در جهت جلوگیری از جرایم انتخاباتی به عمل آورند تا بتوانیم یک انتخابات پرشور و بانشاط در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این استان برگزار کنیم.

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان بیان کرد: این ستاد در انتخابات‌های گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در راستای پیشگیری از جرایم انتخاباتی انجام داده است و باید از موفقیت‌ها و تجربیات ارزشمند گذشته برای هرچه باشکوه برگزار شدن انتخابات پیش رو بهره‌ برد.

موحد گفت: طی بخشنامه‌ای از سوی ریاست قوه قضائیه، جلسات ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در سطح ملی به ریاست دادستان کل کشور و در سطح استان‌ها به ریاست رییس کل دادگستری استان کرمان و با حضور مسئولان مرتبط با امر انتخابات تشکیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این ستاد در سه مقطع پیش، حین و پس از برگزاری انتخابات جرایم انتخاباتی را مورد رصد قرار می‌دهد و تدابیر لازم پیشگیرانه را اتخاذ خواهد کرد و در صورت وقوع جرم با متخلفان برخورد قضائی صورت خواهد پذیرفت.

رییس کل دادگستری استان کرمان نقش اصحاب رسانه در برگزاری باشکوه انتخابات در ادوار گذشته را برجسته و مفید دانست و گفت: یکی از وظایف این ستاد اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقای آگاهی‌های عمومی و کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی است.

وی اعلام کرد: روسا و دادستان‌های تمامی حوزه‌های قضائی استان کرمان موظف هستند شعبی از دادگاه‌ها و دادسراهای شهر خود را در جهت رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص دهند.

رییس ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی در استان کرمان همچنین گفت : استفاده از امکانات دولتی له یا علیه نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب می‌شود و ضرورت دارد اداره کل بازرسی، اداره کل اطلاعات و دیوان محاسبات به صورت مستمر تخلفات احتمالی در این حوزه را رصد و به این ستاد گزارش نماید.

موحد تبلیغات زودهنگام را خلاف قانون دانست و افزود: متاسفانه تبلیغات برخی از داوطلبین احتمالی در بستر فضای مجازی و حقیقی آغاز شده که ضرورت دارد کارگروه رصد فضای مجازی ویژه انتخابات با محوریت دادستان مرکز استان کرمان هر چه سریعتر اقدامات خود را در این زمینه آغاز کند.

وی پایش مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی و هماهنگی و تعامل مداوم با هیات‌های اجرایی و نظارت برانتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هرچه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون را از دیگر وظایف این ستاد برشمرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج