مصرف بنزین در خراسان شمالی 40 درصد کاهش یافت


مصرف بنزین در خراسان شمالی 40 درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: با اجرای طرح سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین، مصرف این فرآورده سوختی در این استان 40 درصد کاهش یافته است.

محمدعلی شجاعی روز سه شنبه در گردهمایی امامان جمعه این استان، با تقدیر و تشکر از بصیرت و ولایتمداری مردم خراسان شمالی در همراهی با طرح مدیریت سوخت، اظهار داشت: مردم متعهد و ولایتمدار این استان، نه تنها در این مرحله، بلکه در بسیاری از مسائل دیگر که در کشور رخ داده از نظام و انقلاب حمایت کرده اند، که این غرورآفرین و مایه مباهات است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی از امامان جمعه استان نیز قدردانی کرد که در کنار مردم و با استفاده از تریبون نماز جمعه در حفظ آرامش و همراه کردن مردم منطقه با تصمیمات مسئولان عالی نظام، نقش مهم و کلیدی داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه در مسائل اخیر در خراسان شمالی حتی یک نفر نیز آسیب ندیده است، افزود: این امنیت یک‌شبه به وجود نیامده است که یک‌شبه از بین برود و زمانی که اجازه ندهیم ناامنی ایجاد شود، در واقع جامعه را برای اغتشاش‌گران ناامن کرده و با اقدامات پیشگیرانه نگذاشته ایم که اشرار، امنیت جامعه را مخدوش کنند.

شجاعی با بیان اینکه تحریم ها موجب شده تا وضعیت اقتصادی مردم خوب نباشد، افزود: فروش نفت به حداقل رسیده است و تمام منافذ معامله ما را با جهان بسته اند و شرایط از نظر اقتصادی مطلوب نیست، و اجرای این طرح نیز تنها برای کمک به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر است.

وی با اشاره به مصرف روزانه ۹۴ میلیون لیتر بنزین، این رقم را بسیار زیاد و بی رویه دانست و گفت: این حجم از مصرف علاوه بر آلودگی محیط زیست، قاچاق سوخت را نیز دربر دارد.

مصرف سوخت سه دهک بالای جامعه ۲۳ برابر دهک‌های پایین

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه دولت ۹ هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال یارانه برای حامل های انرژی پرداخت می کند، اظهار داشت: از این رقم ۳ دهک بالای جامعه ۲۳ برابر بیشتر از دهک های پایین استفاده می کنند و در یارانه بنزین نیز میزان مصرف دهک های بالای جامعه ۷ برابر دیگر دهک های جمعیتی است.

وی افزود: تأکید بر هدفمندی یارانه ها و تکلیف اجرای آن در راستای کاهش مصرف انرژی و تحقق عدالت اجتماعی است و به این شکل ۲۱۶ هزار میلیارد ریال از ۳ دهک بالا گرفته و ذخیره شده و در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به اقشار کم درآمد داده می شود.

شجاعی با بیان اینکه این طرح باید بالاخره از جایی آغاز می شد، اظهار داشت: این طرح ممکن است در اجرا نقص داشته باشد ولی اصل طرح را نباید زیر سئوال برد.

وی به این مورد نیز اشاره کرد که کارشناسی ها بیانگر آن است که هزینه بنزین ۲.۵ درصد سبد مصرف خانواده ها را تشکیل می دهد، افزود: سبد خانوارهای ضعیف قرار نیست به هم ریخته شود و فردی که ۲۰ میلیون ریال درآمد دارد، ۵۰۰ هزار ریال برای بنزین می پردازد و در ارائه خدمات نیز همین موضوع صدق می کند و برای همین نباید نرخ هیچ کالایی افزایش پیدا کند.

بازاریان باید به سود کم قانع باشنند

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مردم و بازاریان نگران گرانی ها هستند که مورد قبول است ولی بازار باید سود کمتر را تحمل کند تا شرایط را به گونه ای تدبیر کنیم که کسی آسیب نبیند، اما کاسبی را که بخواهد از این وضعیت سوء استفاده و کسب درآمد کند به هیچ وجه نمی بخشیم و با او برخورد خواهد شد.

سجاعی با اشاره به تاثیر این طرح بر حمل و نقل عمومی گفت: سهمیه سوخت بخش حمل و نقل عمومی دیده شده و پیک های موتوری نیز تعیین تکلیف می شوند و از سوی دیگر برای حمل و نقل عمومی برنامه هایی داریم که ساماندهی و تجهیز این بخش برای استفاده بیشتر مردم بخشی از برنامه های ما است.

قوه قضاییه همراه طرح است

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی نیز درا ین گردهمایی گفت: قوه قضاییه همراهی و همکاری لازم را برای اجرای این طرح دارد.

حجت الاسلام اسدالله جعفری اظهار داشت: دستگاه قضاییه صف مردم را که مانند همیشه مطالبات بحق داشته و دارند و وظیفه مسئولان است که این مطالبات را شنیده و پاسخ منطقی، درست و در شأن آنان بدهند، از صف اغتشاشگران و اشرار که اعمال آنها نه با فرهنگ و نه با پیشینه فرهنگی مردم ما مطابقت دارد، جدا می داند.

حدود ۱۵ نفر تذکر گرفتند

جعفری با اشاره به آرامش حاکم بر استان خراسان شمالی، افزود: خوشبختانه تا کنون ناامنی خاص و اقدام قضایی نداشته ایم، اما در مجموع بین هفت تا ۱۵ نفر را که در فضای مجازی و حقیقی قصد دعوت مردم به تجمع را داشتند شناسایی و احضار، و پس از دادن تذکر لازم از آنها تعهد گرفتیم.

وی ادامه داد: اما چون این افراد کار و جرم امنیتی انجام نداده بودند، حتی برای آنان پرونده قضایی تشکیل ندادیم و برخی را که لازم بود به خانوادهایشان اطلاع دادیم تا بیشتر مراقب باشند.

فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی نیز در این گردهمایی ریشه امنیت پایدار را تبیین مبانی دینی در جامعه دانست و گفت: ملت ما هیمنه استکبار جهانی را به هم زد و شعار مرگ بر امریکا را عملیاتی کرد.

سرهنگ پاسدار ابوالقاسم چمن افزود: نظام اسلامی هر قانونی را که بخواهد اجرا کند، می کند و فتنه های استکبار در آن تأثیری ندارد.

وی گفت: شکی نیست که اگر نگاه مردم با زاویه دید بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب، منطبق نباشد ایجاد مشکل می کند و یقینا برای پایان دادن به مشکلاتی از این دست، منویات و فرمان مقام معظم رهبری فصل الخطاب است.

وی از امامان جمعه خراسان شمالی خواست تا با استفاده از تریبون های نماز جمعه، مردم را آگاه کنند که این طرح کارشناسی شده است و همه باید در اجرای آن همکاری کنند.

فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه نیروهای انتظامی از آغاز اجرای طرح تا کنون در صحنه حضور داشته اند، افزود: تلاش های زیادی برای ایجاد امنیت در استان انجام شده است.

سردار علیرضا مظاهری افزود: خراسان شمالی، استانی امن است و این امنیت مرهون تلاش های شبانه روزی و همکاری همه مسئولان، امامان جمعه، اعضای شورای تامین و همراهی مردم ولایتمدار استان است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۱۰ درصد آنان را ترکمنان اهل تسنن تشکیل می دهند.

طرح اصلاح قیمت بنزین بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذاشته است تا درآمد حاصل از آن بنا به گفته علی ربیعی، سخنگوی دولت به صورت یارانه به ۷۵ درصد اقشار جامعه از جمله کارگران، بازنشستگان، معلمان، نیروهای تامین اجتماعی، عشایر و افراد وابسته به صندوق‌ها و حقوق‌بگیران ثابت تعلق گیرد.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری دستور پرداخت یارانه‌های حاصل از اجرای این طرح را از شامگاه ۲۷ آبان، دوشنبه شب صادر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش