کلانتری: 150 میلیون دلار برای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته‌ است


کلانتری: 150 میلیون دلار برای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافته‌ است

مشهد - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بودجه امسال 150 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور اختصاص یافته‌ است.

عیسی کلانتری عصر سه‌شنبه در حاشیه کارگروه احیای کشف رود در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: این رقم، اعتبار خوبی است و با اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌توان در جهت جلوگیری از وقوع سیلاب اقدام کرد.
وی اضافه کرد: متاسفانه رودخانه ها به دلیل خشکسالی ادامه دار مورد تجاوز قرار گرفته‌ است و حتی در قانون بودجه سال ۹۴ نیز مجلس تصویب کرده‌ بود که بستر رودخانه های خشک واگذار شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رودخانه ها کوچکتر شده‌اند و برای پیشگیری از صدمات سیلاب مردم باید رعایت حریم رودخانه ها را بکنند و بستر رودخانه ها پاکسازی و بازگشایی و آبخیزداری در بالادست اجرا شود.
شعبه ای از کشف رود به عنوان یکی از سرمایه‌های طبیعی کلانشهر مشهد از کوه‌های هزارمسجد و شعبه دیگر آن از کوه‌های بینالود سرچشمه گرفته و از شمال شهر مشهد می‌گذرد.
این رود ۲۹۰ کیلومتری که پرآبی آن تنها در خاطره‌ها باقی مانده از غرب به شرق مشهد جریان دارد و پس از ادامه مسیر در محل پل خاتون به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد "رود تجن" نام گرفته و به سوی ترکمنستان ادامه یافته و در ریگزارهای کشور همسایه فرو می‌رود.
حدود ۲۰ سال است که این رودخانه دستخوش تجاوز انسان شده و فاضلاب‌های آلاینده صنعتی، خدماتی و خانگی به کشف رود ریخته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن نیز با همین آب آلوده آبیاری می‌شود.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم ساماندهی این رودخانه و جلوگیری از کشت و زرع با فاضلاب در آن به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و ساماندهی مسیر ۲۷ کیلومتری حریم کانال کشف رود از نیمه دوم سال ۱۳۹۳ آغاز شد.
۱۴ آبان ماه امسال فرمانداری و شهرداری مشهد، شرکتهای آب منطقه‌ای و شهرکهای صنعتی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به عنوان دستگاههای اجرایی و مسئول توافقنامه‌ای مشترک را با هدف ساماندهی کشف‌رود در حومه مشهد تحت نظارت استاندار خراسان رضوی منعقد کردند.
با تصمیم استاندار و مدیران مرتبط با این حوزه در استان طی روزهای اخیر مدیریت واحد ساماندهی کشف رود به شهرداری مشهد واگذار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس