حل مشکلات نوسازی با استفاده از ظرفیت های موجود در محلات


حل مشکلات نوسازی با استفاده از ظرفیت های موجود در محلات

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ضروری است راه حل های ما برای حل مشکلات نوسازی، متکی به مردم و توانمندی ساکنان و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در محلات و مناطق باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن حضور در جسله ای که با هدف بررسی اقدامات سازمان نوسازی برگزار شد، در جریان آخرین برنامه ها و اقدامات این سازمان قرار گرفت.

سید محمد پژمان پس از استماع گزارش سازمان نوسازی شهر تهران با محور رویکردها، راه اندازی دفاتر توسعه محله ای، پیشخوان توسعه محلات، بازنگری ضوابط فصل ۱۵ طرح تفصیلی، تدقیق بافت فرسوده، بسته های تشویقی، نوسازی مردمی، مقاوم سازی، تأمین خدمات و بهبود کیفیت قلمروهای عمومی، پروژه های بهسازی محیطی، فعالیت های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، مسکن امید و ... ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: این که ما از مسیر دولت هراندازه در توان داریم در حوزه های قوانین، مقررات، منابع، امکانات و غیره برای پشتیبانی از مدیریت شهری تدارک کنیم، امری است که به آن باور داریم و در این امر جدی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بخش های دولتی خودشان را در رقابت با مدیریت شهر می بینند که این اتفاق غلط و نامیمونی است و بخشی از دلایل عقب افتادگی ها هم مربوط به همین مطلب است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با طرح این سؤال که آیا اقدامات احیاء و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، اقداماتی پروژه محور هستند یا نگاه، اندیشه و تفکری برای هدایت شهرها به سمت دستیابی به زندگی قابل قبولی را دنبال می کنند، متذکر شد: الزماً اینطور نیست که اقدامات بازآفرینی باید پروژه محور باشند.

وی با اشاره به آسیب شناسی انجام شده در نظام طرح ریزی شهری، تصریح کرد: دولت و حاکمیت متولی تهیه طرح های جامع و تفصیلی هستند و در این فرآیند مدیریت شهری از کمترین میزان نقش و تأثیرگذاری در مطالعه، استنتاج و تصمیم گیری ها برخورد است و تقاضا، تمایلات و انتظارات شهروندان که عمده نشست و برخاست ها، مطالعات و اقدامات ما برای ارتقاء کیفیت زندگی آنها صورت می گیرد نیز مورد توجه واقع نمی شود.

پژمان با بیان این که شهر موجودی زنده و متأثر از نشاط، شادابی، فعالیت و خلاقیت شهروندان است که پارامترهای زندگی و حیاتی آنها بصورت روزانه در شهر تغییر می کند، عنوان کرد: چرا ما قادر نیستیم با شهروندان ارتباط لحظه ای و روزمره داشته باشیم و نسبت به خواسته ها و انتظارت آنها حساسیتی نداریم و ضوابط و مقررات و طرح هایی را لحاظ کردیم که انعطافی ندارند، در حالیکه می توان چارچوب های ضروری را حفظ کرد و در داخل این چارچوب ها انعطاف پذیری های لازم را ایجاد نمود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در محلات، متذکر شد: مطالعات ما باید به راه حل هایی برسند که این راه حل ها فارغ از اینکه دیگران بخواهند به کمک ما بیایند، راهگشای ما برای حل مسائل و مشکلات باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر اهمیت حضور ساکنان محلات به شکل محوری در متن فرآیندهای نوسازی و بازآفرینی و حضور سرمایه گذاران و توسعه گران، تصریح کرد: ضروری است راه حل های ما برای حل مشکلات نوسازی، متکی به مردم و توانمندی ساکنان و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در محلات و مناطق باشد.

وی در این رابطه افزود: مطالعات و برنامه های ما می بایست منطبق با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وضع دقیق خانوارها در محلات صورت گرفته باشد تا این برنامه ها آنقدر در ساکنان انگیزش ایجاد کند که خودشان ما را در اجرای برنامه ها همراهی کرده و مشکلات را مرتفع نمایند.

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان این که در ۱۰ سال گذشته همکاری های خوبی میان سازمان نوسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران صورت گرفته است، گفت: سازمان نوسازی در سال گذشته با ارزیابی های صورت گرفته توسط شرکت بازآفرینی در حوزه مجریان نوسازی (موضوع ماده ۴ قانون حمایت از احیاء و نوسازی) موفق به اخذ گواهی رتبه ۱ در حوزه های تسهیل گری، توسعه گری و کارگزاری شد و آمادگی دارد در حوزه های مذکور، ایفای نقش نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار داشت: مبتنی بر ماده ۲ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی برنامه هایی برای محلات در حوزه اقدامات زیربنایی، خدمات روبنایی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن و توان افزایی اجتماعی و اقتصادی تهیه شده که این برنامه ها مبتنی بر نیازها، مسائل و مشکلات احصاء شده در محله ها و بر اساس ظرفیت ها و دارایی های هر محله با حضور و مشارکت ذی نفعان و دخیلان برای بازه زمانی ۵ ساله تدوین شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مجموعه ای از تملک های پراکنده و اقدامات مداخله ای در محله های اتابک و مینابی در گذشته اتفاق افتاده که مسائل اجتماعی، محیط زیستی و امنیتی برای محله ایجاد کرده، از اجرای یک نمونه کامل از نوسازی و توسعه محلی به عنوان الگو با تعریف بیش از ۳۰ پروژه بازآفرینی در این محدوده خبر داد و اظهار داشت: به نظر می رسد خرد کردن اقدامات بازآفرینی و نوسازی در یک محله به تعدادی پروژه مشخص و تصمیم گیری در مورد آنها تحقق پذیر تر از این باشد که همه محله به عنوان یک پروژه واحد در نظر گرفته شود.

مساعدت برای جذب سهمیه قیر به منظور ساماندهی معابر، تخصیص منابع موضوع تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۸، مساعدت برای طرح و تصویب تدقیق محدوده بافت های فرسوده، اختصاص ۱۰% تسهیلات بافت های فرسوده به مرمت ابنیه تاریخی و پیگیری مشترک برای انتقال اراضی دستگاه های دولتی جهت تحقق طرح مسکن امید از جمله درخواستهایی بود که توسط سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه مطرح شد.

در این جلسه به پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شد یک نمونه از اقدامات دفاتر توسعه محله ای در جلسه ای مورد بررسی و ارزیابی واقع شود.


به گزارش خبرگزاری مهر، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن حضور در جسله ای که با هدف بررسی اقدامات سازمان نوسازی برگزار شد، در جریان آخرین برنامه ها و اقدامات این سازمان قرار گرفت.

سید محمد پژمان پس از استماع گزارش سازمان نوسازی شهر تهران با محور رویکردها، راه اندازی دفاتر توسعه محله ای، پیشخوان توسعه محلات، بازنگری ضوابط فصل ۱۵ طرح تفصیلی، تدقیق بافت فرسوده، بسته های تشویقی، نوسازی مردمی، مقاوم سازی، تأمین خدمات و بهبود کیفیت قلمروهای عمومی، پروژه های بهسازی محیطی، فعالیت های ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، مسکن امید و ... ضمن تشکر از اقدامات صورت گرفته، خاطرنشان کرد: این که ما از مسیر دولت هراندازه در توان داریم در حوزه های قوانین، مقررات، منابع، امکانات و غیره برای پشتیبانی از مدیریت شهری تدارک کنیم، امری است که به آن باور داریم و در این امر جدی هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بخش های دولتی خودشان را در رقابت با مدیریت شهر می بینند که این اتفاق غلط و نامیمونی است و بخشی از دلایل عقب افتادگی ها هم مربوط به همین مطلب است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با طرح این سؤال که آیا اقدامات احیاء و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، اقداماتی پروژه محور هستند یا نگاه، اندیشه و تفکری برای هدایت شهرها به سمت دستیابی به زندگی قابل قبولی را دنبال می کنند، متذکر شد: الزماً اینطور نیست که اقدامات بازآفرینی باید پروژه محور باشند.

وی با اشاره به آسیب شناسی انجام شده در نظام طرح ریزی شهری، تصریح کرد: دولت و حاکمیت متولی تهیه طرح های جامع و تفصیلی هستند و در این فرآیند مدیریت شهری از کمترین میزان نقش و تأثیرگذاری در مطالعه، استنتاج و تصمیم گیری ها برخورد است و تقاضا، تمایلات و انتظارات شهروندان که عمده نشست و برخاست ها، مطالعات و اقدامات ما برای ارتقاء کیفیت زندگی آنها صورت می گیرد نیز مورد توجه واقع نمی شود.

پژمان با بیان این که شهر موجودی زنده و متأثر از نشاط، شادابی، فعالیت و خلاقیت شهروندان است که پارامترهای زندگی و حیاتی آنها بصورت روزانه در شهر تغییر می کند، عنوان کرد: چرا ما قادر نیستیم با شهروندان ارتباط لحظه ای و روزمره داشته باشیم و نسبت به خواسته ها و انتظارت آنها حساسیتی نداریم و ضوابط و مقررات و طرح هایی را لحاظ کردیم که انعطافی ندارند، در حالیکه می توان چارچوب های ضروری را حفظ کرد و در داخل این چارچوب ها انعطاف پذیری های لازم را ایجاد نمود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در محلات، متذکر شد: مطالعات ما باید به راه حل هایی برسند که این راه حل ها فارغ از اینکه دیگران بخواهند به کمک ما بیایند، راهگشای ما برای حل مسائل و مشکلات باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر اهمیت حضور ساکنان محلات به شکل محوری در متن فرآیندهای نوسازی و بازآفرینی و حضور سرمایه گذاران و توسعه گران، تصریح کرد: ضروری است راه حل های ما برای حل مشکلات نوسازی، متکی به مردم و توانمندی ساکنان و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در محلات و مناطق باشد.

وی در این رابطه افزود: مطالعات و برنامه های ما می بایست منطبق با شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و وضع دقیق خانوارها در محلات صورت گرفته باشد تا این برنامه ها آنقدر در ساکنان انگیزش ایجاد کند که خودشان ما را در اجرای برنامه ها همراهی کرده و مشکلات را مرتفع نمایند.

کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان این که در ۱۰ سال گذشته همکاری های خوبی میان سازمان نوسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران صورت گرفته است، گفت: سازمان نوسازی در سال گذشته با ارزیابی های صورت گرفته توسط شرکت بازآفرینی در حوزه مجریان نوسازی (موضوع ماده ۴ قانون حمایت از احیاء و نوسازی) موفق به اخذ گواهی رتبه ۱ در حوزه های تسهیل گری، توسعه گری و کارگزاری شد و آمادگی دارد در حوزه های مذکور، ایفای نقش نماید.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار داشت: مبتنی بر ماده ۲ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی برنامه هایی برای محلات در حوزه اقدامات زیربنایی، خدمات روبنایی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن و توان افزایی اجتماعی و اقتصادی تهیه شده که این برنامه ها مبتنی بر نیازها، مسائل و مشکلات احصاء شده در محله ها و بر اساس ظرفیت ها و دارایی های هر محله با حضور و مشارکت ذی نفعان و دخیلان برای بازه زمانی ۵ ساله تدوین شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که مجموعه ای از تملک های پراکنده و اقدامات مداخله ای در محله های اتابک و مینابی در گذشته اتفاق افتاده که مسائل اجتماعی، محیط زیستی و امنیتی برای محله ایجاد کرده، از اجرای یک نمونه کامل از نوسازی و توسعه محلی به عنوان الگو با تعریف بیش از ۳۰ پروژه بازآفرینی در این محدوده خبر داد و اظهار داشت: به نظر می رسد خرد کردن اقدامات بازآفرینی و نوسازی در یک محله به تعدادی پروژه مشخص و تصمیم گیری در مورد آنها تحقق پذیر تر از این باشد که همه محله به عنوان یک پروژه واحد در نظر گرفته شود.

مساعدت برای جذب سهمیه قیر به منظور ساماندهی معابر، تخصیص منابع موضوع تبصره ۱۸ بودجه سال ۹۸، مساعدت برای طرح و تصویب تدقیق محدوده بافت های فرسوده، اختصاص ۱۰% تسهیلات بافت های فرسوده به مرمت ابنیه تاریخی و پیگیری مشترک برای انتقال اراضی دستگاه های دولتی جهت تحقق طرح مسکن امید از جمله درخواستهایی بود که توسط سازمان نوسازی شهر تهران در این جلسه مطرح شد.

در این جلسه به پیشنهاد معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شد یک نمونه از اقدامات دفاتر توسعه محله ای در جلسه ای مورد بررسی و ارزیابی واقع شود.

کد خبر 4776278

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا