عملکرد یوز و پارسی جو در نبود گوگل: یکی بدتر از دیگری!


عملکرد یوز و پارسی جو در نبود گوگل: یکی بدتر از دیگری!

می‌توان قطعی اینترنت را یک آزمایش واقعی برای بسیاری از خدمات اینترنتی کشور عنوان کرد چرا که در نبود همه سایت‌ها و سرویس‌دهنده‌های خارجی، این سرویس‌های ایرانی بودند که به عنوان تنها گزینه برای مردم مورد استفاده و آزمایش قرار گرفتند. از جمله این موارد می‌توان به یوز و پارسی جو اشاره کرد که جزو بدترین سرویس‌دهنده‌های داخلی در روزهای اخیر محسوب...

می‌توان قطعی اینترنت را یک آزمایش واقعی برای بسیاری از خدمات اینترنتی کشور عنوان کرد چرا که در نبود همه سایت‌ها و سرویس‌دهنده‌های خارجی، این سرویس‌های ایرانی بودند که به عنوان تنها گزینه برای مردم مورد استفاده و آزمایش قرار گرفتند. از جمله این موارد می‌توان به یوز و پارسی جو اشاره کرد که جزو بدترین سرویس‌دهنده‌های داخلی در روزهای اخیر محسوب می‌شوند!

به گزارش آی‌تی‌رسان، آزمایش‌های انجام شده روی جستجوگرهای داخلی یوز و پارسی جو نشان می‌دهد که این دو سرویس علی‌رغم دریافت میلیاردها تومان کمک‌های مادی و معنوی، هنوز حداقل‌های مربوط به یک جستجوگر ساده را نداشته و از کیفیت بسیار بدی برخوردار هستند. این دو سرویس جستجوگر داخلی در حالی عملکرد بسیار بدی را از خود نشان می‌دهند که پیام‌رسان‌های داخلی به مراتب از قابلیت‌های بهتری برخوردار بوده و این بدین معنی است که بایستی فکری جدی برای بهبود وضعیت این جستجوگرها داشت.

در ادامه چند نمونه از تست‌های عملی در مورد بعضی از کلمات ساده را بین این دو جستجوگر مشاهده می‌کنید که وضعیت بد و بدتر این دو جستجوگر را نشان می‌دهد.

عملکرد یوز و پارسی جو در نبود گوگل: یکی بدتر از دیگری!

همان‌طور که می‌بینید پارسی جو در نتایج جستجو بسیار ضعیف بوده ولی پایداری بهتر سرورهای آن باعث شد تا نتایج بعدی صرفا با این جستجوگر قابل ارائه باشد. تلاش‌های ما برای دسترسی به یوز بی نتیجه بود و نتوانستیم نتایج مشابه را در این جستجوگر آماده نماییم و صرفا با خطا روبه‌رو می‌شدیم.

عملکرد یوز و پارسی جو در نبود گوگل: یکی بدتر از دیگری!

ما برای تست کلمه پرسپولیس را در پارسی جو جستجو کردیم که طبیعتا انتظار داشتیم سایت باشگاه پرسپولیس را نمایش دهد چرا که همین اتفاق در گوگل رخ می‌داد ولی نتیجه متفاوت بود. جالب‌تر اینکه از نظر مسئولین پارسی جو چیزی برای نمایش در جستجوی استقلال وجود نداشته و نه تنها به صفحات باشگاه استقلال که حتی به مقالات دارای کلمه استقلال از حیث “مستقل بودن” نیز اشاره نکرده است!

عملکرد یوز و پارسی جو در نبود گوگل: یکی بدتر از دیگری!

در ادامه کلمه‌ای ترکیبی را برای آزمایش انتخاب کردیم که عموما مردم برای جستجو در گوگل به این روش عمل می‌کنند، پارسی جو دست‌هایش را به نشانه ناتوانی بالا برد و نتایج بسیار بی ربطی را به ما نشان داد. دوباره تذکر می‌دهیم که همه این تست‌ها در نبود و عدم دسترسی به یوز انجام شد و با توجه به سوابق موجود از این جستجوگر، به نظر می‌رسد که نوع نتایج یوز به مراتب بهتر از پارسی جو است اما به شرط اینکه حداقل سرورهای جستجوگر مذکور در دسترس باشد!

عملکرد یوز و پارسی جو در نبود گوگل: یکی بدتر از دیگری!

نکات قابل توجه در بررسی عملی این دو جستجوگر به صورت خلاصه:

سرورهای سایت یوز بسیار ضعیف بوده و در حین کار با قطعی‌های زیادی روبرو می‌شود. البته پارسی جو نیز از همین مشکل رنج می‌برد! ولی مشکل پارسی جو به شدتِ یوز در این بخش نیست. عملا صعف سرورهای یوز به قدری بود که آزمایش‌های ما به کندی انجام شده و یا به طور کلی قید آنها را زدیم! طراحان و مدیران پارسی جو اصولا صفحه اول یک جستجوگر را با یک سایت خبری یا هر سایت دیگر اشتباه گرفته و همان سلیقه معروف ایرانی را لحاظ نموده‌اند! به نظر می‌رسد که طراحان یوز به سلیقه کاربر احترام گذاشته و عملکرد بهتری در طراحی ظاهری داشته است (به‌شرط آنکه کار کند). پارسی جو سعی کرده ضعف بسیار بالای خود در زمینه نتایج را از طریق کلمات مشابه و یا ابزارهای جانبی حل کند. این موضوع در صفحات سرچ مربوط به قیمت دلار قابل مشاهده است. هر دو جستجوگر در زمینه تصاویر و بخش‌های غیر متنی با مشکل جدی عملکرد روبرو هستند. به طور کلی جستجوگر یوز با قطعی‌های زیاد ما را نا امید کرد و پارسی جو نیز برای واژه “قیمت دلار” اعلام کرد که تصویری برای آن نیافته است! به هر ترتیب وجود جستجوگر برای دسترسی به آدرس بسیاری از سایت‌های اینترنتی یک الزام برای کاربران محسوب شده و حضور این جستجوگرها حتی با این کیفیت نیز تا حدودی قابل قبول است. اما بدیهی است که وضعیت این چنینی جستجوگرهای اینترنتی نشان می‌دهد آمادگی لازم برای قطع وابستگی به گوگل وجود نداشته و تا آماده شدن بسترهای مربوطه، راه درازی در پیش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟