تخریب بی‌سابقه جنگل‌های آمازون در 11 سال اخیر


تخریب بی‌سابقه جنگل‌های آمازون در 11 سال اخیر

تهران- ایرنا- گزارش موسسه ملی تحقیقات فضایی نشان می‌دهد روند تخریب و جنگل‌زدایی در آمازون به بالاترین میزان در 11 سال اخیر رسیده است.

به گزارش روز سه‌شنبه تارنمای شبکه سی‌ان‌ان، اطلاعات ارائه شده از سوی موسسه ملی تحقیقات فضایی نشان می‌دهد که ۹ هزار و ۷۶۲ کیلومترمربع برای مدت ۱۲ ماه تا ژوئیه(تیر-مرداد) ۲۰۱۹ از جنگل‌های آمازون از بین رفته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۹.۵ درصد افزایش داشته و بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

افزایش جنگل‌زدایی در حالی رو به افزایش بوده که پیش از این، دولت «ژایر بولسونارو» رئیس جمهوری راست‌گرای برزیل به دلیل عدم انجام اقدامات مناسب برای محافظت از جنگل‌های آمازون با انتقادهایی روبرو شده بود. دولت بولسونارو انتقادهای بین‌المللی در مورد انجام ندادن اقدامات موثر برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی گسترده در این جنگل‌ها را رد کرده بود.

در همین حال، یک شبکه متخصص در امور زیست محیطی دیروز(دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگل‌زدایی شدید در آمازون نتیجه مستقیم راهبرد اجرا شده توسط بولسونارو با هدف از بین بردن وزارت محیط زیست برزیل بوده است.

بولسونارو از زمان آغاز فعالیتش در سمت ریاست جمهوری برزیل همواره با انتقاد فعالان محیط زیست به دلیل سیاست‌های ضدمحیط زیستی‌اش مواجه شده است.

کارشناسان معتقدند، دهه‌ها زمان می‌برد تا تنوع زیست محیطی از دست رفته بدنبال آتش‌سوزی گسترده در آمازون بار دیگر احیا شود؛ حتی برخی کارشناسان برآورد کرده‌اند چند قرن طول خواهد کشید تا برخی از این گونه‌های گیاهی و جانوری از دست رفته بار دیگر در جنگل‌های آمازون مشاهده شوند.
وسعت جنگل‌های آمازون که ۲۰ درصد اکسیژن جهان را تامین می‌کند، کشورهایی از جمله برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، پاراگوئه، پرو و بولیوی را دربر می‌گیرد.

در بخش جنگل‌های باران‌زا آمازون، از ژانویه گذشته تاکنون و بنابر آمار ارائه شده از سوی "موسسه ملی برزیل در امور تحقیقات فضایی"(آی ان پی ای) فقط از ماه ژانویه(دی-بهمن) تا ۲۳ ماه اوت (دی‌ماه ۹۷ تا اول شهریور ۹۸) ۷۵ هزار و ۳۳۶ فقره آتش‌سوزی رخ داده است.

برخی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های آمازون را فعالیت‌های انسان اعلام کرده‌اند.
2023

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی