جهانگیری: از ظرفیت مردم و خیرین در توسعه فرهنگ قرآنی استفاده شود


جهانگیری: از ظرفیت مردم و خیرین در توسعه فرهنگ قرآنی استفاده شود

تهران - ایرنا - معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به ضرورت اجرایی شدن منشور توسعه فرهنگ قرآنی گفت: توسعه فرهنگ قرآنی از اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است و دولت همواره تلاش کرده از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده کند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگ قرآنی موجب سعادت جامعه میشود، ‌تلاش در زمینه عمل به محتوا و اجرایی شدن آموزه ها و مفاهیم قرآنی را ضروری دانست و افزود: بسیاری از متفکران جهان اسلام معتقدند جاری شدن محتوا و مضامین قرآن در شئونات فردی و اجتماعی می‌تواند موجب دگرگونی زندگی انسان‌ها شود.

وی با اشاره به نقش مردم و خیرین در امور فرهنگی و عام المنفعه نظیر مدرسه سازی و احداث بیمارستان گفت: قطعا با برنامه‌ریزی و استفاده از ظرفیت‌های جامعه می‌توان شاهد مشارکت بیشتر خیرین در توسعه فرهنگ قرآنی بود.
معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از گزارش ارائه شده از روند عملیاتی‌سازی منشور توسعه فرهنگ قرآنی اظهار داشت: این منشور ۱۰ سال پیش به تصویب رسید و لازم است امروز عملکرد، نقاط قوت و ضعف ها و کاستی های اجرایی آن مورد بررسی قرار گیرد.
جهانگیری بر لزوم تدوین و ارائه گزارش عملکرد در خصوص این منشور به صورت هر شش ماه یک بار تاکید کرد و گفت: ارائه به موقع گزارش عملکرد می‌تواند در تقویت نقاط قوت و از بین بردن ضعف‌ها موثر باشد.
جهانگیری همچنین با ابراز خرسندی از اینکه طی سال‌های اخیر از مرحله تبرک جویی قرآن به مفاهیم راهبردی و محتوایی آن رسیده‌ایم از وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و علوم، تحقیقات و فناوری خواست تمرکز جدی‌تری نسبت به توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشند.
در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری، ورزش و جوانان، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین سید رضا عاملی توضیحاتی در خصوص اقدامات ستاد توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کرد و سپس قائم مقام این ستاد به ارائه گزارشی از روند عملیاتی سازی منشور توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت.
وی در این گزارش توضیحاتی در خصوص روند تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی و ادوار تاریخی فعالیت‌های قرآنی ایران پس از انقلاب اسلامی ارائه کرد و به تشریح رویکردهای کلان منشور مشتمل بر هماهنگ سازی فعالیت‌های قرآنی، فرهنگ سازی قرآنی و نظام سازی قرآنی پرداخت.
در این جلسه به پیشنهاد دبیرخانه ستاد مقرر شد به منظور تسریع و شفاف سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه و فرهنگ قرآنی، سازمان برنامه و بودجه موظف شد با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی نسبت به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه ها در لایحه بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند.
همچنین در این جلسه گزارشی در خصوص سندهای ملی مصرح در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور و وضعیت تدوین، تصویب و ابلاغ این اسناد ارائه و مقرر شد اعضای جلسه و دستگاه های مرتبط گزارش مذکور را مورد بررسی قرار داده و نظرات و پیشنهادات خود را برای تصمیم گیری نهایی به جلسه آتی ستاد ارائه دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام