معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار


معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

دنیای کسب و کار امروز ما، بدون شک جهان استارتاپ‌ها است. مجموعه‌های پویا و بلند پروازی که اگر گام‌های درستی بردارند، روند رشد بسیار سریعی خواهند داشت. به این ترتیب اگر قبلا یک شرکت تولیدی سال‌ها وقت را صرف بزرگ شدن و شناساندن خود به رقبا می‌کرد، امروزه استارتاپ‌ها طی یک یا دو سال می‌توانند مرکز توجه کسب و کارهای مشابه خود باشند. اما چگونه می‌توان...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصرایران، ما در این یادداشت، تعدادی کتاب کسب و کار را جمع آوری کرده‌ایم که بازتاب دهنده‌ی چنین تجربیاتی هستند و می‌توانند به جمعیت استارتاپی رو به رشد این روزها، کمک کنند:

از «صفر به یک» رسیدن

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

چه کسی جز یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیسبوک می‌تواند به بهترین نحو برایمان از پدید آوردن اتفاقی بزرگ از سرمایه‌ای اندک بگوید؟ پیتر تیل که بنیان‌گذار شرکت PayPal هم هست، در کتاب محبوب و پرفروش خود، از مسیر تاریخی تولید ثروت و رابطه‌ی آن با نوآوری می‌گوید. او همچنین به تشریح نقش مواردی چون ماهیت رقابت، تولید محصول، سرمایه‌گذاری و اهمیت داشتن یک تیم خوب بر موفقیت یک کسب و کار می‌پردازد. خط اصلی کتاب «صفر تا یک»، رسیدن از هیچ به موفقیتی بزرگ است. پس در ابتدای کار راه اندازی یک استارتاپ، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

چه چیزی راه «شرکت خلاقیت» را سد می‌کند؟

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

حتما می‌دانید که کمی چاشنی خلاقیت، می‌تواند محصول یا کسب و کار شما را از اتفاقی معمولی، به حادثه‌ای بی‌نظیر تبدیل کند. اد کتمول که خود بنیان‌گذار پیکسار است و در انیمیشن‌هایی چون داستان اسباب بازی، شگفت‌انگیزها و شرکت هیولاها با این مجموعه همراه بوده، کاملا می‌داند که چگونه یک استودیوی انیمیشن‌سازی می‌تواند به برندی نامی در سطح جهان تبدیل شود. همین است که او در کتاب خود به نام «شرکت خلاقیت»، از استراتژی‌های خلاقی که به سادگی می‌توان به ساختار یک مجموعه اضافه کرد، برایمان می‌گوید. استراتژی‌های خلاقی که موجب موفقیت شرکت می‌شود.

پیش به سوی «انتخاب عالی»

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

«انتخاب عالی»، کتابی است تقدیم شده به تمامی بحران‌ها در طول یک کسب و کار! پس از حمله یازده سپتامبر و بی‌ثباتی اقتصادی و افت سهام، کالینز و مورتن، پژوهشی ۹ ساله را آغاز کردند تا به سوال همیشگی «چگونه می‌توان از بحران جان سالم به در برد؟» پاسخ دهند. آن‌ها طی این پژوهش متوجه شدند که حتی در این شرایط سخت هم شرکت‌هایی هستند که با رهبری درست هدفمند، چنان خوب عمل می‌کنند که نه تنها از هم نپاشیده و ضعیف نمی‌شوند که همواره تولید می‌کنند. نه تنها دوام می‌آورند، که موفق می‌شوند و نه تنها موفق می‌شوند که رشد می‌کنند. به راستی رمز موفقیت این رهبران در چیست؟

آشنایی با «سخت‌ترین نکات در مورد سخت‌ترین چیزها»

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

بن هوروویتز، از موسسین و شرکای عمومی شرکت اندرسن هوروویتز، یکی از شرکای سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای در سیلیکون ولی است و در سرمایه‌گذاری بر کارآفرینان جوان و شرکت‌های تکنولوژی نوپا سرمایه‌گذاری می‌کند. او در پس سال‌ها تجربه‌ی تنگاتنگ از موقعیت‌های حساسی می‌گوید که مدیران کسب و کارها باید طی آن‌ها دست به تصمیماتی تعیین کننده بزنند که ممکن است سخت باشد اما نتایج درستی به دنبال دارد.

گفت‌وگو با مردم: فرآیند شناخت مشتری بر اساس مدل استارتاپ ناب

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

جنبش استارتاپ ناب یا نوپای ناب، اتفاقی است که برای جلوگیری از هدر رفت انرژی و نیروی انسانی، در جهان به راه افتاده است. این جنبش که بر اساس اصل معروف مدیریت ژاپنی با عنوان «کایزن» بنا شده است، در نظر دارد تا میزان موفقت ثانویه‌ی کسب و کارهای نوپا را افزایش دهد. در این راستا، این کتاب به یکی از دشوارترین مراحل در مسیر راه اندازی یک استارتاپ یعنی گفت و گوی مستقیم با مردم می‌پردازد.

به دست آوردن «قدرت خلق کسب و کار نوپا»

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

آیا همه‌ی استارتاپ‌ها موفق عمل می‌کنند؟ میانگین عمر استارتاپ‌ها چقدر است؟ این سوالی است که پیش از خواندن کتاب اریک ریس باید از خود بپرسیم! حقیقت این است که درصد کمی از استارتاپ‌ها می‌توانند در بازار رقابت دوام بیاورند و ریس در این کتاب سعی دارد تا با نشان دادن اولین تجربه‌ی ناموفق خود و مقایسه‌ی آن با تجربه‌های موفق بعدی، علت اصلی را به ما نشان دهد. او از موارد زائدی سخن می‌گوید که مدیران یک استارتاپ، بودجه‌ی محدود خود را صرف آن کرده و در نتیجه شکست می‌خورند.

اولین گام این است: «نترسید، انجام دهید»

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

سر ریچارد برانسون، مدیر عامل مجموعه کمپانی‌های ویرجین است و بیش از ۴۰۰ کمپانی مختلف را اداره می‌کند. او معتقد است که انسان می‌تواند از پس هر کاری در کسب و کار خود برآید. به نظر او چیزهایی که از دور بسیار سخت به نظر می‌رسند، وقتی وارد کار می‌شوید، کاملا امکان‌پذیر هستند. برانسون در این کتاب، به شرح راز موفقیت خود در زندگی و کسب و کارش می‌پردازد. نکته‌ی کلیدی او همواره این است که اگر واقعا باور داشته باشید که کاری را می‌توان انجام داد، شک نکنید که خواهید توانست. کافی است آن قدر به تلاش کردن ادامه دهید تا اتفاق بیفتد.

یادگیری کامل «پرش از دره»

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

جفری مور، در این کتاب سعی کرده تا به خواننده، نگاهی مستند بدهد و او را به دل ماجرا ببرد. «پرش از دره» در واقع روایتی داستان‌گونه و مستند است از نمونه‌های حال حاضر حوزه‌ی کسب و کار. مور در این کتاب مطالعه‌ای موردی بر روی رفتار شرکت‌ها در صنایع و بازارهای مختلف کرده که به مخاطب، درکی نزدیک نسبت به سایر رقبای بالقوه می‌دهد. در نتیجه مدیران استراتژیک، مدیران بازاریابی، دانش پژوهان این حوزه و البته هر کسی که مسحور قدرت بازاریابی است، می‌تواند از این کتاب نکات فراوانی یاد بگیرد.

فروشگاه همه‌چیز

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

سرگذشت amazon.com یکی از داستان‌های نمادین عصر اینترنت است. فروشگاهی که در دوران فراگیر شدن اینترنت در سراسر دنیا کارش را در حوزه فروش کتاب الکترونیک شروع کرد اما در این حیطه باقی نماند. جف بیزوس با ولع بی حد و حصرش کاری کرد که آمازون تبدیل به فروشگاه همه چیز شود. نرم‌افزار، جواهرات، پوشاک، کالای ورزشی، قطعات خودرو و… «همه چیز»هایی هستند که در آمازون پیدا می‌شود.

آمازون روند پر فراز و نشیبی را برای آمازون شدن طی کرده است. خواندن ماجراهای بیزوس به عنوان مدیر موفق یک مجموعه موفق برای کسانی که قصد شروع کسب و کاری را دارند می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این کتاب را که کتاب سال فاینانشال تایمز شده، برد استون نوشته است.

مهم‌ها را بسنجید

معرفی 10کتاب برای شروع کسب و کار

کتاب «مهم‌ها را بسنجید» اثر جان دوئر است. این کتاب درباره فرایندی به نام ‌OKR (مخفف objective key result ) است. فرایندی ساده که سازمان‌ها مختلف را به جلو می‌راند. استفاده از این فرایند در سازمان‌ها راهی موثر برای مشخص‌تر و شفاف‌تر کردن وظایف کارکنان و بهینه‌سازی نیروهاست. نتایج کلیدی(key result) به ما کمک می‌کنند چگونگی به هدف رسیدنمان را محک زنیم.

این کتاب نه سرگذشت شرکتی است و نه مجموعه‌ای از راهکارهای موفقیت. بلکه توضیح یکی از روش‌های مدیریت سازمانی است. خواندن این کتاب نسبت به کتاب‌های دیگر کمی به زمان و دقت بیشتری نیاز دارد.

بدون شک انتخاب یک کتاب از بین این مجموعه، کار دشواری است. در عین حال گرچه خواندن تمامی آن‌ها می تواند کمک بسیاری به راه اندازی و ادامه‌ی کار یک کسب و کار نوپا باشد. اما اگر برای خواندن همه‌ی این عناوین فرصت کافی ندارید، بهتر است ابتدا به جست و جوی مساله‌ی اصلی خود بپردازید و سپس دست به انتخاب بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد