استاندار: برنامه جامع سرطان در سمنان با جدیت اجرایی شود


استاندار: برنامه جامع سرطان در سمنان با جدیت اجرایی شود

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان با بیان اینکه روند افزایشی بیماری سرطان نگران‌کننده است، گفت: برنامه جامع سرطان تدوین‌شده در استان برای مقابله و پیشگیری از این بیماری با جدیت اجرایی شود.

علیرضا آشناگر روز سه‌شنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد مقاومتی استان سمنان در سالن یادگار امام(ره) استانداری افزود: میزان شیوع سرطان در کشور با استاندار جهانی فاصله دارد، و روند شیوع بیماری در استان سمنان و کشور نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: تغییرهای جمعیتی و سبک زندگی و عادت‌های ‌غذایی اشتباه از جمله علت‌های افزایش شیوع سرطان است و برای پیشگیری از این بیماری باید اصلاح عادت‌های غذایی و افزایش تحرک در جامعه مدنظر قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: ایجاد حساسیت در جامعه و آموزش به منظور پیشگیری از شیوع سرطان در استان سمنان گسترش یابد و دستگاه‌های مرتبط نیز در این زمینه تلاش کنند.

به گفته آشناگر، اضافه‌وزن، چاقی و کم تحرکی از دیگر عامل اصلی شیوع سرطان است و شهرداران با انجام کارهای اجتماعی و فرهنگی نقشی مهم در تقویت تحرک مردم و ارتقای سلامت جامعه دارند.

وی یادآور شد: توسعه ورزش همگانی به منظور افزایش تحرک مردم اعتبار زیادی نمی‌خواهد و می‌توان با برگزاری پیاده‌روی خانوادگی تحرک و نشاط را در جامعه به خصوص گروه هدف جامعه سالمندی، جوان و دانش‌آموزان تقویت کرد.

استاندار سمنان گفت: جامعه از دوره جوانی به سالمندی می‌رود و اکنون در استان سمنان برای مسایل روحی، اجتماعی و فرهنگی این قشر برنامه‌ریزی مطلوب نشده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: حدود ۶۹ درصد جمعیت استان سمنان را جمعیت کارگری تشکیل می‌دهد که باید به ورزش و تحرک این قشر از جامعه توجه شود.

استاندار سمنان بیان کرد: تعدادی از سالن ورزشی دستگاه‌های اجرایی بلاتکلیف است واستفاده نمی شود و باید از این ظرفیت برای ارتقای سلامت جامعه با تقویت تحرک و نشاط استفاده کرد.

سرطان دومین عامل مرگ و میر در استان سمنان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز گفت: سرطان، بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، دومین عامل مرگ و میر در استان سمنان است.

رضا چمن افزود: بیش از ۴۵ تا ۵۰ درصد عامل مرگ میر در استان سمنان بیماری‌های قلبی و عروقی است و بعد از بیماری قلبی، سرطان عامل مرگ در این استان است و این در حالی است که در برخی استان‌های دیگر سوانح دومین عامل مرگ و میر است.

وی تصریح کرد: سرطان روده بزرگ به دلیل عادت غذایی اشتباه و خوردن غذاهای دارای فیبرکم، چرب، شیرین و شور، جزو سرطان‌های شایع در کشور محسوب می‌شود و اصلاح عادت‌های غذایی و افزایش تحرک لازمه یشگیری از ابتلا به سرطان است.

وی یادآور شد: استعمال دخانیات، تشعشع آفتاب، آلودگی هوا، بالارفتن سن ازدواج، بخشی از عوامل زیان‌آور محیط شغلی، اضافه وزن و چاقی از عوامل شیوع سرطان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان کرد: تشخیص زودرس سرطان با انجام آزمایش‌های غربالگری، معاینات سالانه پزشکی از جمله راهکارهای پیشگیری‌ ثانویه در ابتلا به سرطان محسوب می‌شود.

سالانه بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ مورد سرطان در هر یکصد هزار نفر از جمعیت ایران بروز می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز