انجام تحقیقات آزمایشگاهی پیشرفته مدیریت عملیات رفتاری در ایران


انجام تحقیقات آزمایشگاهی پیشرفته مدیریت عملیات رفتاری در ایران

تهران- ایرنا- مدیر آزمایشگاه تحقیقات کسب وکار دانشگاه تهران گفت: انجام تحقیقات آزمایشگاهی درحوزه مدیریت عملیات رفتاری در دنیا جدید است اما ما توانستیم این تحقیقات را به صورت کاملا پیشرفته و به روز در کشور انجام دهیم و با علم روز دنیا حرکت کنیم.

آزمایشگاه تحقیقات کسب وکار دانشگاه تهران با همکاری پارک علم وفناوری این دانشگاه به منظور تسهیل تحقیقات محققان و دانشجویان در زمینه سنجش و تحلیل رفتار مشتریان و مدیران کسب و کارها در مرکز نوآوری کسب و کار در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران احداث شده است.

این آزمایشگاه با برخورداری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری متنوع، این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا بتوانند با استفاده از روش‌های روز دنیا به مطالعه و تحلیل رفتار ذی نفعان مختلف بنگاه‌ها بپردازند و راهکارهای کاربردی مبتنی بر دانش به صاحبان کسب و کارها و تصمیم‌گیران در حوزه‌های مختلف مدیریت ارایه دهند.

دکتر رزا هندیجانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص انجام این آزمایش و آزمایشگاه تحقیقات کسب و کار دانشگاه تهران که اولین آزمایشگاه در حوزه مدیریت و اقتصاد است، افزود: این آزمایشگاه اولین آزمایشگاه در حوزه مدیریت و اقتصاد در ایران است که راه اندازی شده و تحقیقات گسترده‌ای را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: علوم رفتاری از علوم زیربنایی دربسیاری از حوزه‌های دانش انسانی شامل مدیریت، اقتصاد و روانشناسی است. بدون داشتن درک صحیح از مولفه‌های رفتاری تاثیرگذار بر نحوه تصمیم‌گیری و انتخاب افراد در زندگی فردی، سازمانی و اجتماعی نمی‌توان به برنامه‌ریزی‌های درست و مناسب برای بهبود وضعیت در سطح مختلف زندگی افراد جامعه رسید.

مدیر آزمایشگاه تحقیقات کسب وکار دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌های علوم رفتاری در کشور، کمبود تحقیقات مدون و گسترده در حوزه‌های مختلف رفتاری نظیر عوامل اثرگذار بر تصمیم‌گیری و رفتار مصرف کنندگان در جامعه ایران است. استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در سایر کشورها و تعمیم آن به ایران می‌تواند نقطه آغازی برای انجام تحقیقات در این حوزه و درک بهتر رفتار افراد در جامعه باشد.

هندیجانی اظهار کرد: با این وجود، اکتفا به نتایج تحقیقات دیگر کشورها در شناسایی رفتار جامعه ایرانی به تنهایی نمی‌تواند به توصیف و درک کامل علل و عوامل و همچنین ریشه‌های رفتار افراد جامعه که از ویژگی‌های بومی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متمایز برخوردارند، بیانجامد. برای دستیابی به درک صحیح در این زمینه نیاز به انجام تحقیقات و بررسی بر روی جامعه هدف ( که همان جامعه ایران است ) به شکل صحیح و مطابق استانداردهای علمی در دنیا است.

وی گفت: تحقق این امر از طریق فراهم سازی زیرساخت‌های مناسب جهت انجام این نوع تحقیقات در مراکز دانشگاهی برتر کشورمان امکان پذیر می‌شود و به اساتید و دانشگاهیان علاقه‌مند به دانش روز دنیا این امکان را می‌دهد تا با به‌کارگیری این امکانات دانش مربوط به این حوزه را به شکل بومی مورد بررسی قرار داده و گسترش دهند.

مدیر آزمایشگاه تحقیقات کسب وکار دانشگاه تهران گفت: یکی از این زیرساخت‌ها آزمایشگاه تحقیقات رفتاری با امکانات و تجهیزات لازم برای انجام مطالعات رفتاری به شکل آزمایشی است، بنابراین آزمایشگاه تحقیقات کسب و کار که به عنوان اولین آزمایشگاه در این زمینه راه‌اندازی شده علاوه بر تحقیقات در حوزه عصب شناختی بازاریابی و رفتار مصرف کننده و اقتصاد، آزمایش‌های رفتار هم به صورت کلی انجام می‌دهیم که حوزه وسیعی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: به طور مثال انجام آزمایش رفتاری در حوزه رفتار سازمانی که در ایران تا بحال انجام نشده با وجود اینکه تئوری‌هایی که در زمینه رفتار سازمانی، رفتار مصرف کننده و روانشناسی هستند درصد زیادی بر اساس تحقیقات آزمایشی و آزمایشگاهی انجام می‌شود، در این آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هندیجانی افزود: دراین آزمایشگاه در حوزه‌های رفتار مصرف کننده، منابع انسانی، بازاریابی و تبلیغات، حتی در حوزه‌های جدیدتر یعنی مدیریت عملیات رفتاری از شاخه‌هایی که حتی در دنیا هم جدید هستند تحقیقات به صورت کاملا پیشرفته و به روز انجام می‌شود. شاخه‌هایی مثل رفتار سازمانی و مصرف‌کننده سال‌هاست که در آن تحقیقات آزمایشگاهی انجام می‌شود ولی حوزه‌ای مثل مدیریت عملیات رفتاری حوزه‌ای است که در دنیا جدید است اما داریم این تحقیقات را به صورت کاملا پیشرفته و به روز انجام می‌دهیم.

وی یادآور شد: علاوه بر کارهایی که بر روی تحقیقات انسانی انجام داده‌ایم، بر روی بحث اخلاق در تحقیقات انسانی هم خیلی کار کرده‌ایم که این کار در ایران جدید است و دانشگاه تهران شروع به راه‌اندازی کمیته‌های اخلاق برای بررسی اخلاق تحقیقاتی که با انسان انجام می‌شود کرده است و حتما اصول اخلاقی انسانی باید در تحقیقات رعایت شده باشد.

مدیر آزمایشگاه تحقیقات کسب وکار دانشگاه تهران افزود: دراین آزمایشگاه یک کنترل نهایی براساس استانداردهای روز اخلاق در تحقیقات آزمایشی بر روی تمام تحقیقاتی که انجام می‌شود، صورت می‌گیرد و افرادی که در صنعت و حتی دانشجویانی که بر روی انسان تحقیق می‌کنند باید اصول اخلاق انسانی را در آزمایش‌های خود رعایت کنند.

هندیجانی بیان کرد: دراین آزمایشگاه تجهیزات سخت افزاری ردیابی چشم ( Eye Tracker) به صورت ثابت و متحرک، تجهیزات سخت افزاری ثبت سیگنال مغز (EEG)و تجهیزات نرم افزاری مطالعه رفتاری مخاطبان ( Medialab ، DirectRT) برای انجام مطالعات و تحقیقات رفتاری وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر