لایروبی گرگانرود شتاب می‌گیرد


لایروبی گرگانرود شتاب می‌گیرد

گرگان - ایرنا - فرماندار گمیشان گفت: طرح لایروبی رودخانه گرگانرود در محدوده این شهرستان که از مدتی پیش آغاز شده با هدف کنترل، هدایت آب و بهبود شرایط آبگذری رودخانه در زمان بارش‌های سنگین و سیلاب، شتاب می‌گیرد.

احمد دستمرد روز سه شنبه در پایان سرکشی از روند اجرای این طرح اظهار داشت: ۳ دستگاه بیل مکانیکی به طور مداوم در حال لایروبی ۷ کیلومتر از این رودخانه در محدوده روستای چارقلی تا روستای خواجه نفس این شهرستان هستند.

وی بیان کرد: مناطق منتهی به مصب این رودخانه در فصل بهار توسط لاترساکشن سازمان بنادر و دریانوردی لایروبی شده بود.

چندی قبل هم لایروبی ۵ کیلومتر از رودخانه گرگانرود در محدوده شهرستان آق قلا آغاز شد که سرپرست گروه سدها و مدیریت سیلاب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفته بود: در فاز اول ۲۱۰ هزار مترمکعب از این رودخانه با اعتبار مصوب ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال لایروبی خواهد شد.

تکمیل پروژه لایروبی گرگانرود یکی از مصوبات و رویکرد های اصلی ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان است.

رودهای جاری گلستان به طور عمده از جنوب به شمال و از شرق به غرب جریان دارند و از شریان‌های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان به شمار می‌آیند.

در این میان سه رود مهم اترک، گرگان‌رود و قره‌سو از جمله رودهای دائمی گلستان هستند که با یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول به صورت مستقیم بر حیات جمعیت یک میلیون و نهصد هزار نفری استان نقش آفرینی دارند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان به اقدامات صورت گرفته در رابطه با لایروبی رودخانه های استان اشاره کرد و گفت: تاکنون و پس از سیلاب امسال حدود ۱۵۳ کیلومتر از رودخانه ها و مجاری آبی استان لایروبی شد.

حسین دهقان اظهار داشت: با توجه به ضرورت بهبود ظرفیت آبگذری رودخانه ها، به دلیل انباشت و رسوب در رودخانه ها پس از سیل سال جاری، دولت ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار با تخصیص ۱۰۰ درصد به شرکت آب منطقه ای گلستان ابلاغ کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: با توجه به اهمیت لایروبی رودخانه ها، حدود ۱۰۵ کیلومتر از رودخانه ها و مجاری آبی استان در حین سیلاب لایروبی شد و پس از پایان سیل نیز این اقدام ادامه دارد.

همچنین شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرد: حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان که به طور عمده در بازه رودخانه های پیر طبقه بندی می شوند و نیز مقاطعی از رودخانه های بالغ، حداقل هر ۳ سال یک بار نیاز به لایروبی دارند که لازم است هر سال حدود ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان که در مناطق مختلفی مانند شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی، مراتع، بالادست پل ها و دیگر سازه های تقاطعی و مصب رودخانه ها جریان دارند، لایروبی شود.

بر اساس این گزارش، آمار ۱۰ سال اخیر نشان می دهد که با توجه به مقدار اعتبارات تخصیص داده به این بخش، لایروبی انجام شده رودخانه ها در استان گلستان توسط دستگاه های مختلف اعم از شرکت آب منطقه ای، شهرداری ها، دهیاری ها، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی سالانه حدود ۱۸۰ کیلومتر و در مجموع حدود یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر بوده است.

شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرده که براساس فهرست بهای سال ۱۳۹۸ سازمان برنامه و بودجه، هزینه هر متر مکعب لایروبی رودخانه ۷ هزار تومان محاسبه می شود. اگر نیاز لایروبی سالانه هر کیلومتر از رودخانه های استان گلستان، ضخامت متوسط ۱ متر با عرض متوسط ۲۵ متر درنظر گرفته شود در هر کیلومتر نیاز به لایروبی حجمی بالغ بر ۲۵ هزار متر مکعب بوده و هزینه آن حدود ۱۷۵ میلیون تومان برآورد می شود و چنانچه هزینه‌های جنبی مانند زیرسازی برای تردد دستگاه، قطع درختان و خسارت کشت و انتقال رسوبات مازاد هم در نظر گرفته شود این رقم تا حدود ۲۲۵ میلیون تومان در هر کیلومتر نیز افزایش می یابد.

به گفته این شرکت، این رقم در بازه های موردنیاز به طول سالیانه ۶۰۰ کیلومتر، حجمی بالغ بر ۱۵ میلیون متر مکعب بوده و هزینه آن در حدود ۱۳۵ میلیارد تومان برآورد می شود که تامین و انجام عملیات آن در پیشگیری از بخشی از خسارات سیل های متعارف با دوره های برگشت نسبتا کوتاه در استان گلستان تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا در سیل فروردین ماه سال جاری بیش از بیست روستا واقع در مجاور رودخانه گرگانرود به سبب بالا آمدن آب این رودخانه دایمی در شمال غربی استان دچار خسارت شد و اراضی زراعی و مناطق مسکونی بسیاری دچار آب گرفتگی گردید.

مجموع خسارت وارده به گلستان در سیل امسال ۴۸ هزار میلیارد ریال اعلام شده که خسارت به ۱۷ هزار و ۸۰۰ خانه مسکونی، آسیب به مزارع محصولات استراتژیک مثل گندم، جو و کلزا، صدمه دیدن زیرساخت‌های حمل و نقل، کاهش ۴۰ درصدی گردشگری نسبت به سال گذشته، خسارت کلی ۱۰۰ واحد صنعتی و بیکاری حداقل سه هزار نفر و در آخر آسیب‌های وارده به جمعیت عشایر، تبعات ناشی از عدم آمادگی و ناسازگاری با رخدادهای طبیعی است که تنها در چند هفته ابتدایی سال هزینه‌ای حدود ۷۱ درصد بودجه ۶۷ هزار میلیارد ریالی سال جاری استان را به بار آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟