بسته معیشتی دولت شامل 75درصد جمعیت کرمان می‌شود


بسته معیشتی دولت شامل 75درصد جمعیت کرمان می‌شود

کرمان - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: دولت مصمم است که عواید حاصله از اصلاح قیمت بنزین را در قالب بسته معیشتی در اختیار 60میلیون ایرانی قرار دهد که 75درصد جمعیت این استان را شامل خواهد شد.

جعفر رودری روز سه شنبه با اعلام این خبر به ایرنا افزود:در برهه گذر از تورم بالا، شرایط خاص کشور و تحمیل تحریم های ظالمانه بخشی از قدرت خرید مردم کاهش یافته لذا افزایش قیمت بنزین گرچه از نظر اقتصادی به نفع منافع اجتماعی و اقتصاد کشور است اما دغدغه قدرت خرید و معیشت مردم وجود دارد.

وی ادامه داد: معیشت دغدغه مهم و به حق از طرف خانوارها است که با اصلاح قیمت بنزین ظهور و بروز می کند و علاوه بر هزینه مستقیم به دلیل افزایش قیمت سوخت، دغدغه تسری یافتن افزایش قیمت ها به شکل زنجیره‌ای به سایر کالاها نیز وجود دارد و تورم ایجاد شده به عنوان دغدغه اساسی ممکن است برای خانوارها قابل تحمل نباشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: دولت برای کاهش دغدغه های مردم در بعد نخست بسته معیشتی را از محل افزایش قیمت بنزین تعریف کرده و به خانوارهای مشمول این حمایت پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: میزان ۷۷۸ هزار خانوار استان کرمان به میزان ۷۵ تا ۸۰ درصد جمعیت این استان تحت پوشش بسته معیشتی دولت قرار می گیرند و بین خانوارهای یک نفر تا پنج نفره و بالاتر توزیع می شود.

رودری ادامه داد: بیشترین درصد توزیع خانوارهای مشمول بسته حمایتی دولت در استان کرمان در گروه چهار نفره ۲۶.۵ درصد، خانوارهای سه نفره ۲۴ درصد و ۲ نفره ۲۰ درصد را شامل می شوند.

وی گفت: طی محاسبات اولیه دولت، افزایش هزینه مستقیم بنزین را کامل پوشش می دهد لذا سیاست گذاری دولت از منظر نخست برای جبران معیشت و حمایت معیشتی خانوار به واسطه افزایش قیمت بنزین به صورت مستقیم پرداخت می شود.

رودری افزود: هدف دیگر جلوگیری از تسری افزایش قیمت به سایر کالاها و خدمات است به نحوی که در معیشت خانوارها تاثیری نداشته باشد که این امر در سطح ملی مطرح شده و در استان به صورت جدی پیگیری می شود و باید بازرسی لازم انجام شود که تخلفی در خصوص افزایش قیمت ناخواسته نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ افزایش قیمت حاصل از اصلاح قیمت بنزین تاکنون در استان کرمان نداشتیم عنوان کرد: مدیریت بازار در این بخش یک مساله اساسی و دغدغه دولت در سطح ملی و استانی بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: متقاضیانی که یارانه نمی گیرند و احساس می کنند مستحق بهره مند شدن از این بسته حمایتی هستند، بر اساس هماهنگی های انجام شده افراد می توانند با مراجعه به وزارت و ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی و ارائه مستندات، درخواست خود را ثبت کنند.

وی ادامه داد: چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر روزانه مصرف بنزین در استان کرمان اعلام شده که ۴.۶ درصد کل مصرف بنزین کشور است و سهم ما از جمعیت کشور چهار درصد و ۳.۵ درصد از اقتصاد کشور است لذا این استان سرانه مصرف بالاتری از متوسط ملی دارد و پیش بینی می شود اصلاح قیمت سوخت مصرف و قاچاق بنزین را کاهش می‌دهد و به اقتصاد استان و ملی کمک می کند.

رودری با بیان اینکه دولت سالانه ۱۷۷ هزار میلیارد تومان روی بنزین یارانه پرداخت می کند گفت: هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهان سوخت در استان کرمان قبل اصلاح قیمت بنزین بود.

اعتراض به اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذاشته شد، در شهرهای مختلف اشکال متفاوت داشت.

در برخی شهرها اعتراض ها تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه شد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری و محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از شامگاه جمعه تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کرده اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی هماهنگی قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.

همچنین دولت با توجه به دغدغه هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد، موظف است تا تمام پولی را که از این مسیر به دست می آید، در قالب یارانه جداگانه به حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند و مهم ترین مساله دولت در این اصلاح قیمت اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

برای حمایت از معیشت مردم از محل افزایش قیمت بنزین که در برگیرنده ۶۰ میلیون ایرانی است، مبالغ تعیین شده برای نخستین گروه از مشمولان طرح شامل ۲۰ میلیون نفر را دولت (شامگاه دوشنبه) به حساب آنان واریز کرد.

این گزارش حاکیست ، در دو نوبت بعدی تا اوایل هفته آینده ۴۰ میلیون نفر مشمول باقی‌مانده، مبالغ خود را دریافت خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟