آیا انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود؟


آیا انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود؟

کابل - ایرنا - نتیجه چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بعد از گذشت حدود دو ماه از روز رای گیری، هنوز اعلام نشده است اما اظهاراتی ضد و نقیض از کشیده شدن این انتخابات به دور دوم در رسانه‌ها منتشر شده است.

«آریانا نیوز» دیروز دوشنبه به نقل از یکی از اعضای کمیسیون انتخابات نوشت که کمیسیون برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آماده می شود.

این منبع به نقل از «اورنگزیب» یکی از اعضای رهبری کمیسیون انتخابات نوشت که مواد آموزشی و عملیاتی برای دور دوم انتخابات، به این کمیسیون رسیده‌است.

آیا انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود؟

اورنگزیب گفته است که پس از اعلام نتیجه اولیه به شرکت طرف قرارداد کمیسیون انتخابات دستور خواهند داد تا فرم نتایج و اوراق رای دهی را نیز چاپ کنند.

«جعفرمهدوی» عضو سابق مجلس نمایندگان افغانستان و استاد دانشگاه در صفحه توئیتر خود با انتشار تصاویری از مواد انتخاباتی که برای دور دوم به کمیسیون انتخابات رسیده، نوشته است: در ظاهر کمیسیون انتخابات چاره ای جز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

وی ابراز امیدواری کرده است که دور دوم انتخابات با تجربه آموزی از گذشته بدون حاشیه برگزار و نتیجه واقعی اعلام شود.

کمیسیون انتخابات افغانستان: برای برگزاری احتمالی دور دوم در حال کسب آمادگی هستیم

اما «محمد علی افتخاری» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: کمیسیون براساس قانون انتخابات در حال آمادگی برای برگزاری احتمالی دور دوم انتخابات است اما این به معنی آن نیست که انتخابات به دور دوم می رود.

وی گفت که براساس قانون انتخابات، کمیسیون موظف است که اگر انتخابات به دور کشیده شود، بعد از ۱۵ روزدور بعدی انتخابات را برگزار کند که براساس همین قانون کمیسیون مجبور به آمادگی پیش از پیش برای چنین احتمالاتی است.

معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که اگر انتخابات به دور دوم برود کمیسیون نمی تواند در مدت ۱۵ روز برای برای برگزاری دور دوم آماده شود و به همین دلیل از همین الان در حال کسب آمادگی برای برگزاری احتمالی دور دوم هستیم.

افتخاری گفت: روشن نیست که انتخابات به دور دوم خواهد رفت و یا خیر و این موضوع تا زمان که نتیجه اولیه انتخابات اعلام نشود، روشن نخواهد شد.

**کمیسیون انتخاباتی افغانستان توانایی برگزاری دور دوم را ندارد
اما نهادهای ناظر انتخاباتی تاکید دارند که اگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده شود، کمیسیون انتخابات «ظرفیت و توانایی» مدیریت آن را ندارد.

«احمد ذبیر حبیب زاده» سخنگوی «بنیاد انتخابات شفاف افغانستان» می گوید که اگر انتخابات به دور دوم برود کمیسیون توانایی مدیریت آن را ندارد.

آیا انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود؟

برخی از تیم های انتخاباتی کمیسیون انتخابات را متهم کرده اند که آنها به دستور تیم دولت ساز به رهبری «محمداشرف غنی» عمل می کنند و استقلال خود را زیر سوال برده است اما کمیسیون انتخابات این ادعاها را رد کرده است.

حبیب زاده باور دارد که با توجه به وضعیت آب و هوای افغانستان نیز امکان برگزاری دور دوم انتخابات بصورت فوری از دست رفته است.

به دلیل بارش برف در برخی از استان و مناطق روستایی و سردسیر افغانستان از همین اکنون رفت و آمد با چالش های جدی مواجه است.

از طرف دیگر کمیسیون انتخابات می گوید که روند بازشماری آراء در ۱۱ استان تکمیل شده و در ۱۷ استان دیگر روند بازشماری ادامه دارد.

آیا انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود؟

کمیسیون افزوده است که در استان های فاریاب، پنجشیر، جوزجان، سرپل، سمنگان و تخار بازشماری آراء توسط معترضان متوقف شده و تلاش برای آغاز بازشماری آراء در این استان ها نیز ادامه دارد که قناعت معترضان برای بازشماری فراهم شود.

این کمیسیون گفته است که پس از پایان بازشماری آراء در تمام استان ها با سه روز فاصله نتیجه اولیه را اعلام خواهد کرد.

با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون قناعت نامزدان انتخابات ریاست جمهوری را برای ادامه بازشماری آراء در استانها دریافت نکرده است اما تأکید دارد که بازشماری ادامه خواهد یافت.

نتیجه اولیه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهرماه افغانستان قرار بود در ۲۷ آبان اعلام شود اما به دلیل مشکلات و چالش ها در کمیسیون انتخابات، اعلام نتایج به ۲۳ آبان ماه موکول شد اما اکنون برای بار سوم به تأخیر افتاده است و تاریخ دیگری برای اعلام نتیجه اولیه در نظر گرفته نشده است.

در حال حاضر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با بحران مشروعیت مواجه شده و شماری از تیم های انتخاباتی ناظران خود را از روند بازشماری آراء خارج کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا