حمایت شهرداری از شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده


حمایت شهرداری از شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده

محسن هاشمی از آمادگی شهرداری برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان برای حل مشکلات شهری خبر داد.

حمایت شهرداری از شرکت‌های دانش بنیان معرفی شدهبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محسن هاشمی در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران پس از سخنان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: پایه قرار دادن مسائل رانتی و یارانه‌ای برای هر فعالیت اقتصادی در آینده نیز می‌تواند سم باشد؛ چرا که گروهی جذب این فعالیت‌ها می‌شوند و برای حذف آن نیاز به جراحی داریم که جراحی عارضه ایجاد می‌کند.
رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: از همین تریبون از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست داریم که در فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه رانتی وارد نشود.
محسن هاشمی با بیان اینکه ناگزیر به هوشمند سازی شهری هستیم، افزود: پایه اصلی شهر هوشمند؛ داده‌ها محسوب می‌شود که همه ارگان‌ها باید داده‌های خود را به اشتراک بگذارند، ولی متاسفانه این مسئله انجام نمی‌گیرد و همه سازمان‌ها، داده هایشان را یک سرمایه فرض می‌کنند.
وی گفت: به طور مثال زمانی که می‌خواهیم در شهرداری خیابانی را بکنیم، نمی‌دانیم زیر زمین مسیر کابل و لوله‌ها کجاست یا ارباب رجوع زمانی که مسئله‌ای را می‌خواهد برطرف کند با روند پیچیده بروکراسی مواجه می‌شود یا شهرداری و زیر مجموعه آن فکر می‌کنند اطلاعاتشان محرمانه است و نباید منتشر شود؛ اما این گونه نیست و اگر اطلاعات نیز منتشر شود باعث می‌شود که خلاء‌ها شناسایی شود.
محسن هاشمی افزود: همه اطلاعات شهر باید به صورت پایه‌ای به هم متصل شود تا شهر هوشمند ایجاد شود و ما نیز در شهرداری هر شرکت و استار‌ت‌آپی را که معرفی کنند حمایت و تلاش می‌کنیم اقدامات لازم انجام گیرد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور
کسب درآمد از شرکت‌های دانش بنیان از مصادیق درآمد‌های پایدار شهرداری هاست
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کسب درآمد شهرداری‌ها از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را از مصادیق کسب درآمد پایدار شهرداری‌ها در شهر‌های نوآور دانست.
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با حضور در صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه حرکتی در میان جوانان برای توسعه کار‌های نوآورانه در حال انجام است که اگر جلوی این حرکت جوانان بایستید دیگر صاحب هیچ چیزی از آن در آینده نخواهید بود، اظهار کرد: فرصتی در جامعه ایجاد شده و حرکت شهر‌ها به سمت نوآورانه شدن در حال شکل گیری است.
وی با بیان اینکه در نظام آموزشی آینده آموزش تا لحظه مرگ در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: امروز افرادی که هیچ آشنایی با اینترنت ندارند و سوادی هم ندارند از تلفن همراه استفاده می‌کنند.
معاون رییس جمهور گفت: ما به دانشگاه‌ها به دید تولید نیروی انسانی ماهر نگاه می‌کنیم و بیش از ۵۰۰ هزار متر مربع فضا در حوزه دانش بنیان‌ها داریم و جالب است که بدانید ۶ هزار استارتاپ در ایران فعال هستند.
وی با بیان اینکه امروز ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد و باعث ایجاد شغل برای ۳۰۰ هزار نفر شده است، اضافه کرد: امروز بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان یکصد دانشگاه برتر دنیا را به کمک گرفته ایم و جالب است که همین افراد ۹۳ استارتاپ جدید را شکل داده اند.
وی با بیان اینکه ما در سال ۱۴۰۰ به عدد یک میلیون متر مربع فضای جدید در حوزه استارتاپ‌ها خواهیم رسید که به واسطه این افزایش فضا ۲ هزار شرکت جدید استارتاپی شکل خواهند گرفت، عنوان کرد: ما صحبتمان امروز با اعضای شورای شهر تهران این است که به ما بگویند می‌خواهند جلوی این حرکت نوآورانه بایستند یا خودشان در قالب شهرداری می‌خواهند سهمی در توسعه فناوری داشته باشند.
معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در شهر‌های نوآورانه خود شهرداری پیشرو در حوزه استارتاپ‌ها می‌شوند و جالب است که از آن کسب درآمد و به عنوان منابع پایدار از آن استفاده می‌کنند.
وی ادامه داد: یادمان باشد سه سال قبل در حوزه تاکسی‌های اینترنتی چه مخالفت‌های می‌شد و حتی برای بودن یا نبودن آن مناظره برگزار می‌کردند.
ستاری با بیان اینکه در آن زمان تفاهم کردیم که ۱.۵ درصد درآمد تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری برسد در حالی که اگر همان روز شهرداری خودش فضا را برای فعالیت این شرکت‌ها هموار می‌کرد امروز ۳۰ درصد درآمد از آن‌ها داشت، گفت: من حرفم با شما نمایندگان مردم در شورای شهر تهران این است، شما اگر همراه این فرآیند نوآورانه شوید می‌توانید صاحب آن باشید، در غیر این صورت گروه شما باید تنها نظاره گر پیشرفت آن‌ها باشد و دستی در آن نخواهد داشت.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: شهر می‌تواند یک پهنه نوآورانه و فضای شتاب دهنده به فعالیت استارتاپ‌ها باشد و شما می‌توانید در این مسیر به ما کمک کنید.
ستاری گفت: در اطراف دانشگاه شریف ۵۰۰ شرکت نوآورانه ایجاد شده است؛ این‌ها افرادی بودند که قصد داشتند از کشور بروند، اما ماندند و در حال کار و فعالیت هستند و برای بیش از ۳۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند.
به گفته معاون رییس جمهور امروز شهر‌های بزرگ دنیا محو استارتاپ‌ها شده اند و شهرداری‌ها خودشان بستر توسعه استارتاپ‌ها شده اند و این یک سرمایه گذاری بزرگ برای شهر‌ها محسوب می‌شود.
هاشمی، رئیس شورای شهر تهران
امکان تامین سریع‌تر اتوبوس و واگن در داخل کشور
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نتایج جلسه با معاون اول رئیس جمهور درخصوص تاثیر افزایش نرخ سوخت بر حمل و نقل تهران را اعلام کرد.
محسن هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: روز گذشته با حضور آقای جمالی نژاد معاون عمرانی وزارت کشور جلسه‌ای را با آقای جهانگیری برگزار کردیم که جلسه خوبی بود.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت تاثیر مستقیم بر حمل و نقل تهران دارد، اضافه کرد: این موضوع را در جلسه با آقای جهانگیری مطرح کردیم و به نظر می‌رسد ایشان اهمیت این موضوع را متوجه و تصمیم بر این شد که هر چه سریع‌تر تصمیم ویژه‌ای گرفته شود.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز قرار است با حضور آقای جمالی نژاد جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برگزار شود، تصریح کرد: در این جلسه قرار است به فوریت درباره تامین اتوبوس و واگن مترو تصمیم گیری شود.
وی تاکید کرد که اگر اعتبارات تامین شود با توجه به وجود ۱۰ کارخانه اتوبوس سازی و ۴ کارخانه واگن سازی تامین هر چه سریع‌تر اتوبوس و واگن امکان پذیر خواهد بود.

طرح تفصیلی پایتخت باید پایش شود

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ سال از تصویب طرح جامع و تفصیلی این شهر می‌گذرد، گفت: طرح تفصیلی تهران باید پایش شود.

محسن هاشمی در ابتدای یکصدو هفتادو هفتمین جلسه شورا گفت: این طرح و اسناد بعدی آن بازنگری نشده و به همین دلیل است که در بحث تامین سرانه‌های خدماتی بر اساس استاندارد اقدام اساسی نشده است و کمبود‌هایی به ویژه در تاسیسات و تجهیزات شهری اعم از سرویس‌های بهداشتی گزارش می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز روز جهانی سرویس بهداشتی است، افزود: خوب بود شهرداری افتتاح چند چشمه سرویس‌های بهداشتی را در دستور کار می‌گذاشت و باید چند چشمه را تاکنون در پایتخت در نظر می‌گرفته، ولی محقق نشده، هرچند که موضوع در کمیسیون ماده پنجم هم مطرح شده است.
محسن هاشمی تصریح کرد: موضوع سرویس بهداشتی نباید از دید جامعه و مدیریت شهری دور بماند، چراکه جامعه به سمت سالمندی است و کمبود سرویس بهداشتی نوعی معضل به شمار می‌رود.
محسن هاشمی خاطرنشان کرد: مراکز پسماند منطقه‌ای، آتش نشانی، اورژانس شهری و بهداری‌ها نیز از جمله موضوع‌هایی است که باید مسئله تاسیسات و تجهیزات در آن مدنظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد: طرح تفصیلی تهران باید پایش شود و تامین سرانه تاسسیات خدماتی و رفاهی در آن مد نظر قرار گیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به بررسی نهایی لایحه درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها در مجلس اشاره کرد و افزود: همه کسانی که این موضوع را در مجلس پیگیری کردند اعم از نمایندگان محترم مجلس و نمایندگان تهران و شورای عالی استان‌ها و به ویژه شخص آقای الویری وقت زیادی برای این منظور گذاشتند و بر همین اساس به نظر می‌رسد نتایج بسیار مناسبی برای مدیریت شهری داشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد این لایحه هر چه زودتر به تصویب برسد تا به عنوان یک اثر مهم از دولت و مجلس و شورا‌های اسلامی و شورای عالی استان‌ها برای کشور باقی بماند.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران
تدوین برنامه سه جانبه شورا، شهرداری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری جهت افزایش کیفیت محیط زیست شهری
زهرا صد اعظم نوری پیشنهاد تدوین برنامه سه جانبه شورا، شهرداری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری جهت افزایش کیفیت محیط زیست شهری را ارائه داد.
زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بعد از استماع صحبت‌های سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در صحن شورا گفت: محیط زیست جهان حال خوبی ندارد و به طبع محیط زیست ایران و تهران نیز وضعیت مناسبی ندارد.
او ادامه داد: باید به محیط زیست به عنوان یک حوزه فرابخشی نگاه کنیم تا بتوانیم با عملکرد درست مردم را به آن چه حقشان است برسانیم.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به ضرورت وجود برنامه در حوزه حمل و نقل و محیط زیست گفت: در این راستا نقش تکنولوژی و افراد اخلاق و درنهایت استارت آپ‌ها بسیار موثر بوده و باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شود.
نوری با اشاره به جلسه‌ای که کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با استارت‌آپ‌ها داشته، گفت: موضوع این جلسه درباره حوزه پسماند بود، اما خروجی قابل اجرایی از آن حاصل نشد.
او اضافه کرد: تقاضا می‌کنم از آنجایی که کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران آمادگی دارد این موضوع را در غالب کارگروهی به صورت جدی دنباله کند، برنامه سه جانبه‌ای میان شورا، شهرداری و شما ایجاد شود تا بتوانیم علاوه بر کاهش هزینه‌ها در حوزه محیط زیست، شاهد افزایش کیفیت خدمات نیز باشیم.

سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران
توسعه حمل و نقل عمومی نیاز کشور است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به وضع نابسامان حمل و نقل عمومی تهران، بر ضرورت توسعه این ناوگان تاکید کرد.
محمد سالاری در یکصدو هفتادو هفتمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری با انتقاد از فرایند تصویب و نادیده گرفتن نهاد انتخابی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: در فرایند این تصمیم گیری متاسفانه غفلت جدی نسبت به حمل و نقل همگانی صورت گرفته در حالیکه همواره یکی از اهداف جدی، اساسی و راهبردی به روز رسانی قیمت سوخت، توجه به حوزه حمل و نقل عمومی برای کاهش سفر، آلودگی هوا، مصرف سوخت و افزایش درآمد‌های پایدار کشور و شهر‌ها بوده است.
وی گفت: اما اکنون در فرایند اجرا و نحوه هزینه کرد منابع درآمدی هیچ اشاره‌ای به توسعه حمل و نقل همگانی نشده است، در حالی که مطابق نامه ریاست شورای شهر به معاون اول رئیس جمهور، وضع حمل و نقل عمومی در تهران بسیار نابسامان است، لذا تقاضا دارم ریاست شورا و شهردار تهران در این خصوص مطالبه مدیریت شهری و مردم شهر را به سران قوا و بخصوص دولت اعلام کنند.

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران
مدیریت شهری برای توسعه کسب و کار‌های نوآورانه آماده است
عضو دیگر شورای شهر تهران هم در جلسه امروز گفت: مدیریت شهری برای توسعه کسب و کار‌های نوآورانه آماده است.
شهربانو امانی پس از سخنان سورنا ستاری در صحن شورای شهر درباره اهمیت برقراری مداوم اینترنت برای کسب و کار‌های اینترنتی گفت: زیرساخت کسب و کار‌های نو، اینترنت است و برای اینکه بخواهیم اینترنت ملی را جایگزین بین‌المللی کنیم باید دید که آیا دانش آن را به حد کافی داریم آیا می‌خواهیم در مواجهه با اینترنت بین‌المللی در کنار آن باشیم یا مقابل آن بایستیم.
امانی افزود: کسب و کار نو مکان و زمان نمی‌شناسد، اکنون زنان هندوستان در حوزه ICT کار می‌کنند در حالی که قبلا در حوزه صنایع دستی فعال بودند، بنابراین باید به این حوزه توجه زیادی داشت.
عضو شورای شهر تصریح کرد: در مورد کسب و کار‌های نو تنها نمی‌توان به دانشگاه شریف توجه کرد، چراکه دانشگاه‌های دیگر نیز این ظرفیت را دارد؛ همچنین ما آمادگی داریم که املاکی از شهرداری را در اختیار معاونت علمی و فناوری بگذاریم تا کسب و کار‌های نوآورانه توسعه یابد.

حبیب زاده،نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران
اعتراض به طولانی شدن انسداد خیابان شهید پاکنژاد
افشین حبیب زاده هم در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری به شهردار تهران گفت: پیرو اعتراض به انسداد مسیر شمال به جنوب خیابان شهید پاکنژاد حدفاصل خیابان شهید دادمان و میدان صنعت و مشکلات ترافیکی ایجاد شده برای رفت و آمد شهروندان به علت وجود کارگاه ساختمانی احداث ایستگاه مترو شهید دادمان در خط هفت مترو تهران، کارشناسان معاونت نظارت از آن محل بازدید کردند.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بسته بودن این خیابان باعث سرریز شدن خودرو‌های عبوری این معبر به خیابان‌های مجاور شده است که در بیشتر ساعات روز معابر اطراف دارای ترافیک سنگین هستند؛ از سوی دیگر بخشی از خیابان مسدود شده شهید پاکنژاد، به عنوان محل برگزاری بازارچه‌های موقت محلی استفاده می‌شود که این امر موجب افزایش بار ترافیک مسیر جنوب به شمال این خیابان شده است.
رئیس کمیته نظارت استقرار طولانی مدت کارگاه عمرانی پروژه را نیز باعث آلودگی صوتی و دیداری و زیست محیطی برای املاک مجاور این پروژه عنوان کرد و از شهردار تهران خواست موضوع را بررسی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟