نمایش «صنعان» در ترکمنستان به روی صحنه می‌رود


نمایش «صنعان» در ترکمنستان به روی صحنه می‌رود

یک کارگردان تئاتر گفت: نمایش «صنعان» با حمایت سفارت ایران در ترکمنستان از 19 الی 23 نوامبر (28 آبان الی 3 آذر ماه) به عنوان نماینده ایران در شهر عشق‌آباد به روی صحنه می‌رود.

علی‌اکبر خداشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: نمایش صنعان براساس داستانی از منطق الطیرشیخ فریدالدین عطار نیشابوری نوشته شده است. «صنعان» داستان یک عشق زمینی است که به عشق آسمانی بدل می‌شود؛ یک تراژدی عاشقانه که تاریخ مصرف ندارد.

وی افزود: «صنعان» به جای این‌که سراغ متون خارجی که قرابتی با فرهنگ و تمدن ایران ندارد، برود از ادبیات غنی و کهن ایران که سرشار از نمونه‌های مشابه است الهام گرفته و با روشی بسیار متفاوت با آنچه تا کنون در مشهد به عنوان تئاتر یا نمایش رایج بود به اجرا درآمد، این نمایش به نوعی تلفیقی از ادبیات کهن ایران در قالب اجرایی مدرن روز دنیا است.

این کارگردان ادامه داد: با پایبندی به اصل داستان «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری، سعی کردیم که داستان را با شیوه‌های اجرایی جدید و ترکیب موسیقی اصیل ایرانی به شکلی متفاوت به روی صحنه ببریم.

خداشناس خاطرنشان کرد: نمایش «صنعان» در مشهد نیز به روی صحنه رفته است، اما این بار با استفاده از بازیگران حرفه‌ای مشهد و با اندک تغییراتی در نمایش سعی داریم یک اثر کاملا ایرانی که با ذائقه مخاطب جهانی هم‌خوانی دارد را روی صحنه ببریم.

وی در خصوص استقبال از این نمایش در مشهد عنوان کرد: در زمان اجرای این نمایش به دلیل متفاوت بودن اجرا واکنش‌ها نیز بسیار متفاوت بود، بر همین اساس نمایش یا بسیار تحسین می‌شد و یا برخی آن را با توجه به برداشت‌های خود در قالب تئاتر نمی‌دیدند.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: مخاطبان چون به روش‌های اجرایی روز دنیا آشنایی نداشتند به همین دلیل نمایش «صنعان» در مشهد مورد استقبال قرار نگرفت، اما می‌توانم بگویم که اجرای این نمایش برای من نوعی چالش بود با این هدف که آیا می‌توانم در تئاتر مشهد با اندک آموخته‌هایی که از تئاتر روز دنیا به دست آورده‌ام تئاتری با روش‌های اجرایی جدید به روی صحنه ببرم یا خیر؟

وی عنوان کرد: نمایش «صنعان» یکی از دعوت‌شدگان به فستیوال هنرهای نمایشی هندوستان 2019 بود که به علت عدم حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از حضور در این جشنواره هنرهای نمایشی انصراف داد.

این کارگردان تئاتر در خصوص فستیوال هندوستان تشریح کرد: جشنواره تئاتر هند از 10 تا 19 شهریور ماه (اول تا دهم سپتامبر 2019) در بخش‌های مختلف در عرصه تئاتر، موسیقی و... برگزار شد. در رقابت بخش تئاتر این رویداد دسته‌بندی‌هایی شامل تئاتر معاصر، کمدی، تاریخی، اسطوره‌ای، فولکلور، تئاتر تجربی و پانتومیم می‌‍شود. نمایش «صنعان» در بخش تئاتر معاصر این جشنواره رقابتی پذیرفته شده بود و دعوتنامه آن در زمان اجرای نمایش «ازدواج مبارک» به دست من رسید. شرکت در این جشنواره برای کشور و شهرمان موقعیت خوبی بود.

خداشناس گفت: با توجه به توضیحاتی که برای اداره ارشاد در مورد رقابتی بودن جشنواره داده شد این اداره همکاری‌های لازم را با گروه نمایشی «صنعان» برای شرکت در این جشنواره به عمل نیاورد و مجبور شدیم از حضور در جشنواره استعفا کنیم.

وی در خصوص عدم همکاری اداره ارشاد و فرهنگ خراسان رضوی مدعی شد: دلیل عدم همکاری این اداره را من نمی‌توانم توضیح دهم، البته شاید ملاک و سنجش این اداره چیزهایی است که فقط خودشان می‌دانند و سطحی بالاتر از خراسان و ایران را نمی‌بینند.

این کارگردان تئاتر افزود: جالب اینجاست که نمایش «صنعان» علاوه بر دعوت به دو جشنواره جهانی به جشنواره داخلی رضوان سال 97 نیز راه پیدا کرده بود، حال سوال اینجاست که سطح جشنواره رضوان بسیار بالاتر از سطح جهانی است؟

خداشناس ادامه داد: گفتن این نکته ضروری است که برخلاف تمام چیزهایی که از تئاتر مشهد می‌دانیم، به صورت کتبی به اداره ارشاد و خانه هنرمندان شهرداری مشهد اطلاع داده شد که نمایش «صنعان» به عنوان تنها نماینده ایران در جشنواره هند شرکت می‌کند و نوعی آبروی تئاتر ایران است اما این اداره حتی کوچکترین اهمیتی برای این موضوع قائل نشد.

وی در خصوص شرایط دعوت به جشنواره ترکمنستان خاطرنشان کرد: قول‌های مساعدی نیز برای شرکت در جشنواره ترکمنستان به ما داده شد اما کوچک‌ترین حمایتی چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی از این اثر به عمل نیامد و ما با حمایت سفارت ایران در ترکمنستان توانستیم در این جشنواره شرکت کنیم.

این کارگردان مشهدی در مورد تفاوت نمایش در مشهد با ترکمنستان تشریح کرد: علاوه بر تعویض کامل تیم بازیگران، اجرای بدون چهره‌های پوشیده و به علاوه بازی دو تن از بازیگران خوب مشهدی که با اجرای نقش‌های اصلی نمایش، سبک اجرا را متفاوت کرده‌اند تغییرات اصلی کار ما بوده‌ است.

خداشناس ادامه داد: قسمت موسیقی نمایش که اهمیت بالایی نیز برای ما و نمایش دارد همان موسیقی است که در مشهد اجرا شد و می‌توان گفت 80 درصد نمایش در عشق‌آباد به همان شکلی که در مشهد اجرا شد به روی صحنه خواهد رفت.

وی عنوان کرد: افرادی که برای این کار انتخاب شدند جزو بهترین‌های مشهد و استان هستند و نکته اینجاست که تجربه بین‌المللی اجرا را کسی باید در کارنامه داشته باشد که درک جهانی بودن و جهانی اندیشیدن را داشته باشد.

این کارگردان عنوان کرد: در مورد انتخاب بازیگران باید بگویم ترجیح می‌دهم جزیره‌ای عمل نکنم و با تمام دوستان مشهد همکاری داشته باشم، چرا که همه عضو یک خانواده هستیم و چه بخواهیم و نخواهیم هر کدام از ما قسمتی از تئاتر شهر هستیم و هر کدام در بخشی بهتر می‌توانیم کار کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403