فرهنگی که به همراه مشاغل قدیم فراموش‌ شد


فرهنگی که به همراه مشاغل قدیم فراموش‌ شد

سمنان-ایرنا- «حِرَف و مشاغل قدیم مردم سمنان و کشور» کتابی که به مشاغل و فرهنگ فراموش‌شده آن پرداخته، توسط فرهنگ شکوهی نوشته، گردآوری و پژوهش شده و سال 1391 توسط انتشارات حبله‌رود و با همکاری موسسه فرهنگی سمن‌بویان در 239 صفحه و شمارگان یکهزار نسخه منتشر شده است.

کتاب «حِرَف و مشاغل قدیم مردم سمنان و کشور» به معرفی نزدیک به ۲۰۰ شغل رایج که از قدیم در سمنان و کشور رایج بوده پرداخته است که برخی از آنها منسوخ شده و یا تعدادی از آن نیز در حال فراموش شدن است و نکته قابل توجه در این کتاب، معرفی مراسم، آداب و رسوم و فرهنگ هایی است که در راستای این مشاغل وجود داشت.

این کتاب از آب انبارسازی که در گذشته یک معماری ویژه به خصوص در شهرهای کویری به حساب می آمده آغاز می شود و با معرفی شغل یخنی پزی پایان می یابد.

فرهنگ شکوهی مولف این کتاب در مقدمه به پیشه ها و هنرهای سنتی ایران، واژه ها، اصطلاحات و بازتاب آن در فرهنگ ایران اشاره می کند و دلیل نیاز نگارش کتاب با این موضوع را تحولات اقتصادی، اجتماعی و صنعتی می داند که باعث منسوخ شدن بسیاری از مشاغل و فرهنگ های آن شده است.

بخشی از کتاب

چینی‌بندزن‌ها افرادی بودند که در گوشه و کنار شهر و یا در گذرها بساط می کردند و کارشان بندزدن چینی ها و ظروف شکسته بود، به ویژه قوری‌های چای که به وسیله بندهای زیبا همراه با مخلوطی از آهک و تخم مرغ، قوری را آب‌بندی می‌کردند. همچنین با بندزدن ظروف شکسته، دوباره آنها قابل استفاده بود و باعث رفع نیاز مردم می شد. تا چند سال پیش نیز چینی‌بندزنی در گوشه تکیه پهنه سمنان مشغول به کار بود.

درباره نویسنده

فرهنگ شکوهی متولد ۱۳۱۷ در محله ناسار سمنان و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات عرب است، در مدارس استان سمنان به پیشه معلمی مشغول بوده است. وی در سال ۱۳۶۲ نوار صوتی فالگوش را در راستای فرهنگ عامه سمنان تهیه و منتشر کرد.

از آثار وی می‌توان به کتاب «نورو»(به گویش سمنانی: نوروز)، «تَ یِ مِ»(به گویش سمنانی: یادت می‌آید؟)، «حرف و مشاغل قدیم مردم سمنان و کشور»، «بازی‌ها و سرگرمی‌های مردم سمنان»، «نصاب واژگان سمنانی»، «هزار و یک منزل» و «سمنان بر تارک روزگاران» اشاره کرد.

همچنین وی با روزنامه جمهوری اسلامی، هفته‌نامه کویر، فصلنامه فرهنگ قومس و روزنامه پیام استان سمنان در حوزه مطبوعات همکاری داشته و دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت