به گزارش برنا آذربایجان غربی ، محمدرضا عبدالرحیمیدر جلسه شورای ترافیک منطقه آزاد ماکو گفت: به دلیل وسعت بسیار بالای منطقه به عنوان وسیع‌ترین منطقه آزاد کشور، فقدان مطالعات جامع و کامل در بدو تاسیس منطقه و فراهم نکردن برنامه های اجرایی لازم برای توفیق منطقه در حد مطلوب انجام نشده لذا تمام مردم منطقه از موهبات منطقه آزاد برخوردار نیستند.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو برخورداری از زیرساخت های فیزیکی بویژه زیرساخت های حمل و نقل امور زیربنایی آب و برق و گاز و ارتباطات را از جمله ضروریت های موفقیت مناطق آزاد برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه غفلت در احداث جاده تبریز – بازرگان که در چند دهه اخیر نیز به آن توجه نشده مشکلاتی را در حوزه حمل ونقل ایجاد کرده واین جاده های ترانزیتی تبریز- بازرگان در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه حمل و نقل منطقه آزاد ماکو تا گیت ورودی باید متفاوت، بهتر و الگویی برای سرزمین اصلی باشد، افزود: علیرغم محدودیت های تجاری درشرایط تحریم با این حجم از تراکم ترانزیت مواجهیم و در وضعیت جریان عادی تجارت بین الملل این جاده ها پاسخگوی تقاضای حمل و نقل نخواهد بود.

عبدالرحیمی تصریح کرد:‌ دولت اجازه دسترسی به منابعی را درجهت عمران و آبادنی به منطقه آزاد داده که خوشبختانه زیرساخت های حمل و نقل هوایی با احداث فرودگاه ماکو ایجاد شده و در زمینه احداث زیرساخت های حمل و نقل جاده ای نیز پروژه هایی در دست اجرا دارد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل ونقل منطقه از طریق جاده ها انجام می شود، افزود: در آینده باتوجه به محدودیت های حمل و نقل دریایی استفاده از این جاده ها بیش از پیش خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از صرف بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت های جاده ای در این منطقه خبر داد و اضافه کرد: از سال ۹۴ قرارداد احداث، تعریض و بهسازی جاده های منطقه منعقد شده و موضوع احداث آزاد راه و 4 بانده نمودن جاده ها در دستور کار سازمان منطقه آزاد قرار دارد.

وی ادامه داد: وضعیت جاده ها باید با رویکرد ایمنی کامل و استاندارد اصلاح شود تا بستر تخلفات رانندگی نیز فراهم نشود.

عبدالرحیمی با تاکید بر پیاده سازی شاخصه های ایمنی حمل و نقل در جاده های منطقه تاکید کرد: باید راه حل های بهینه (Optimal solution) را در ایمن سازی جاده ها انتخاب کنیم و برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت نسبت به ارتقای شاخص های حمل و نقل گام برداریم.