استانداردها را کاهش دادیم تا پوشش تحصیلی دانش‌آموزان افزایش یابد


استانداردها را کاهش دادیم تا پوشش تحصیلی دانش‌آموزان افزایش یابد

وزیر آموز‌ش‌وپرورش در دیدار با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اینکه با کاهش استانداردها توانسته‌ایم پوشش تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش دهیم،گفت:شرایط کنونی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نظر کمیت، کیفیت و توزیع نگران‌کننده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن حاجی میرزایی در دیدار با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار‌ کرد: شرایط کنونی نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نظر کمیت، کیفیت و توزیع نگران‌کننده است و باعث به وجود آوردن دغدغه‌هایی در جامعه می‌شود که انعکاس آن در مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس و آموزش و پرورش دیده می‌شود.

وی افزود: در نظام تعلیم و تربیت لازم است به آرامش برسیم و آموزش و پرورش سال‌هاست که در حوزه نیروی انسانی دغدغه داشته اما با وجود تلاش برای حل این مشکل، آموزش و پرورش به نتیجه نرسیده است بنابراین باید به آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی کمک کرد.

آموزش‌وپرورش بودجه‌ای برای کیفیت‌بخشی ندارد

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش با کاهش استانداردها توانسته است پوشش تحصیلی دانش‌آموزان را افزایش دهد، تصریح‌ کرد: حق مردم ارائه کیفیت بالای تحصیلی در مدارس است اما بخش عمده‌ای از اعتبارات آموزش و پرورش صرف حقوق می‌شود و بودجه‌ای برای کیفیت‌بخشی نمی‌ماند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه گفتمان غالب بر نداشته‌های آموزش و پرورش تاکید می‌کند، اظهار‌ کرد: متاسفانه به داشته‌ها، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های مفیدی که آموزش و پرورش انجام می‌دهد، توجه نمی‌شود بنابراین ضرورت دارد تا به داشته‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌سازی‌های آموزش و پرورش هم تأکید شود.

وی با بیان اینکه نباید تنها مسیری که در برابر دانش‌آموزان گذاشته می‌شود کنکور و دانشگاه باشد، گفت: بیکاری محصول مهارت ناکافی برای جذب در بازار کار است و یکی از نهادهایی که می‌تواند در حوزه مهارت آموزی ظرفیت‌سازی کند، آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی تصریح‌کرد: سهم مسیرهایی مانند کنکور در توسعه کشور بسیار اندک است و مسیرهایی که در توسعه کشور نقش دارند، صنعت و کشاورزی است بنابراین باید با این بخش‌ها ارتباط داشته باشیم و ساز و‌کارهایی را برای چنین پیوندهایی ایجاد کنیم و در این راه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف وارد مذاکره شدیم و امیدواریم به نتیجه برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر بخواهیم مانند گذشته مسائل آموزش و پرورش را حل کنیم به نتیجه نخواهیم رسید، اظهار‌کرد: باید راه حل‌های جدیدی برای آموزش و پرورش ارائه دهیم و از ظرفیت‌های استفاده نشده آموزش و پرورش استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش به تشریح مسائل در حوزه بودجه آموزش و پرورش پرداخت و جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه سال 99 وزارت آموزش و پرورش برگزار شده است را توضیح داد.

مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم در این جلسه گفت: 2500 میلیارد تومان برای این سازمان در بودجه سال 99 در نظر گرفته شده است و درصدد هستیم تا تبصره‌هایی که در سال 98 برای سازمان نوسازی در نظر گرفته شده بود، در سال 99 هم حفظ شود. سازمان نوسازی مدارس تا کنون 92.5درصد تخصیص اعتبار گرفته است.

35.5 درصد دانش‌آموزان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش اظهار‌کرد: پوشش تحصیلی هنرستان‌ها 35.5درصد است اما برای افزایش این پوشش باید منابع بیشتری به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص یابد.

در ابتدای این دیدار حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به اینکه فصل بودجه فرا رسیده است و نیاز به هماهنگی بیشتری با وزارت آموزش و پرورش داریم، اظهار‌کرد: سه موضوع نظام رتبه بندی معلمان که موضوع مورد بحث همه فرهنگیان است، وضعیت امور مالی و نیروی انسانی و ملحقات آن از بحث‌های اصلی این نشست است و هدف ما از برگزاری این نشست ایجاد شرایطی در مجلس، دولت و جامعه است که بتوانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) هشت حقیقت جالب در مورد اژد‌های کومودو