«مقدمه‌ای بر حرکات اصلاحی نوین»


«مقدمه‌ای بر حرکات اصلاحی نوین»

اراک - ایرنا - «مقدمه‌ای بر حرکات اصلاحی نوین» عنوان کتابی است که به کوشش «حسین حیدری‌نیک» و «علی نوشیر» در 247 صفحه‌ نوشته شده و با شمارگان یک‌هزار جلد از سوی انتشارات سهی روانه بازار نشر شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب که سال ۱۳۹۴ منتشر شده و با زبانی ساده به بیان مسائل مرتبط با سلامت پرداخته، برای خوانندگان و علاقه‌مندان ۱۸۰ هزار ریال است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشورها میزان سلامت و تندرستی افراد است و آینده هر جامعه بر پایه پویایی و سلامت جسمانی و روانی شهروندان رقم می‌خورد.

زندگی ماشینی ، پیشرفت و رفاه اگرچه خدمات ارزنده‌ای را به انسان هدیه داده اما عوارض متعددی نیز دارد به‌طوری که کم‌تحرکی و چاقی، ضعف عضلانی و بروز انواع بیماری‌ها و بروز انواع ناهنجاری‌های شکلی و حرکتی به چالش جدی تبدیل شده است.

وضعیت بدنی حالت واحدی از ساختار اسکلتی در موقعیت‌های نشستن، ایستادن، راه رفتن و دویدن است که شاخصی برای بیان سطح سلامت عمومی و کارایی افراد محسوب می‌شود و آموزش وضعیت‌های صحیح در زندگی و شغل ، فعالیت و استراحت از بروز ناهنجاری‌ها جلوگیری کرده و ضریب سلامت و کیفیت زیست مطلوب را برای فرد رقم می‌زند.

حرکات اصلاحی و بالا بردن دانش افراد در سلامت اسکلتی و بدنی از اهداف این کتاب است که می‌کوشد با ارایه حرکات ورزشی و فواید آن‌ها در این راستا گام بردارد.

آشنایی با مفاهیم اولیه، ساختار اسکلتی عضلانی بدن، ناهنجاری‌های اندام فوقانی، ناهنجاری‌های اندام تحتانی، روش‌های اندازه‌گیری و ارزیابی ناهنجاری بدنی، موقعیت‌های صحیح در ایستادن، نشستن، خوابیدن، راه رفتن و حمل اشیاء و تمرینات اصلاحی مجموع هفت فصل این کتاب را شامل می‌شود.

در فصل نحست این کتاب نویسنده تاریخچه مختصری از حرکات اصلاحی را ارایه داده و تعریف می‌کند و علاوه بر آن کوشیده است که مرکز ثقل و خط کشش و سطح اتکا را شرح داده و توضیحاتی را در خصوص تعادل و تقسیم‌بندی بدن، مکانیزیم کنترل حرکتی، وضعیت‌های بدنی و مزایا و معایب آن و عوامل موثر بر بروز ناهنجاری ارایه کند.

شرح بافت استخوانی،اسکلت محوری، استخوان‌های جمجمه و صورت، ستون فقرات و ساختار آن، استخوان دنده‌ها و جناغ، ساختار کمربند لگنی، کتف و ترقوه، استخوان ران‌ها و ساق ، آشنایی با تاندون‌ها، نیام و عضلات مباحثی است که در فصل دوم این کتاب به تفضیل آمده است.

فصل سوم کتاب به ناهنجاری‌های اندام فوقانی اختصاص دارد و نویسنده کوشیده است در خصوص کج گردنی، عارضه سر به جلو ، افتادگی شانه‌ها، کتف بالدار،ناهنجاری‌های قفسه سینه و دست‌ها، کایفوزیس، لوردوزیس، اسکولیوز ، پشت تابدار و صاف؛ علل، عوارض و شیوه‌های اصلاحی آن توضیحاتی ارایه دهد.

در فصل بعدی ناهنجاری‌های اندام تحتانی شامل انحراف جانبی لگن، تغییر شکل استخوان سر ران، کف پای صاف و یا گود، شست کج ، ناهنجاری‌های چرخش ران، زانوی پرانتزی، ضربدری و خم و انگشتان چکشی شرح داده شده است.

فصل پنجم کتاب طبقه‌بندی های ارزیابی و تشخیص ناهنجاری‌های بدن را توضیح می‌دهد و آزمون‌های متنوع علمی و روش‌های کارآمدی را ارایه کرده است.

شیوه‌های ایستادن، نشستن، خوابیدن ‌،راه رفتن و حمل صحیح اشیاء در فصل ششم کتاب توضیح داده شده و الگوهای اصلاحی و موثر در این بخش با دلایل علمی موثر عنوان شده است.

فصل هفتم کتاب نیز به حرکات اصلاحی اختصاص داردو فرایند و زنجیره تمرین‌های موثر در این راستا به شکل نوشتاری و با تصایر ارایه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس