بررسی 150 کتاب برای نگارش«الگوی مدیریت اسلامی»


بررسی 150 کتاب برای نگارش«الگوی مدیریت اسلامی»

نوروزی با بیان اینکه 14 معصوم(ع) الگوی مدیریت را به صورت گفتاری و عملی ارایه کردند، گفت: در قرآن کریم نمونه های عالی از مدیریت مطرح شده است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- مریم داوری: کتابی با عنوان «الگوی مدیریت اسلامی» مشتمل بر 199 صفحه از سوی انتشارات قلم اعظم منتشر شده است. این کتاب نوشته دکتر «مجید رضا نوروزی» است که نویسنده، پژوهشگر و مدرس رسمی کلاسهای آموزشی خانواده وزارت آموزش و پرورش است. به منظور آشنایی بیشتر با کتاب الگوی مدیریت اسلامی گفتگویی با نویسنده آن ترتیب دادیم که بدین شرح است:

کتاب «الگوی مدیریت اسلامی» شامل چند بهش یا فصل است؟

این کتاب از شانزده فصل تشکیل شده است که عناوین آن عبارتند از مدیریت در قرآن، ویژگی های مدیر شایسته از دیدگاه قرآن و حدیث، شیوه های مدیریت از دیدگاه قرآن، مدیریت از دیدگاه قرآن و حدیث، نظارت بر مجموعه تحت مدیریت، تغافل پسندیده و ناپسندیده، انتخاب همکاران صالح، قانون مندی و قانون مداری، برخورد با رشوه و پول سالاری، تشویق و تنبیه، نکاتی پیرامون تشویق و تنبیه، مشورت با چه کسانی مفید و با چه کسانی مضر است، اقدام به موقع و جلوگیری از فوت فرصت ها، درباره مبارزه با فرهنگ تملق و چاپلوسی و انتقادپذیری.

مباحث در کتاب «الگوی مدیریت اسلامی» بر اساس روایات و احادیث بیان شده است؟

کتاب الگوی مدیریت اسلامی بحث الگوی مدیریت اسلامی را بر اساس مدیریتی که مبتنی بر قرآن و احادیث باشد، مطرح می کند. مدیریتی که ما می شناسیم، غربی است. اسلام کامل ترین دین است و برای مدیریت نیز الگو دارد. بر این اساس در زمینه مدیریت در احادیث، روایات و قرآن کریم جست و جو و تحقیق کردم تا در این زمینه بتوانم الگوی قابل استفاده و عملیاتی در قالب یک کتاب ارایه دهم. در روایات زیادی در مورد مدیریت و ضرورت آن مسایل و نکاتی بیان شده، در قرآن نیز به مسئله سازماندهی و مدیریت تاکید شده است. تمام غزوات و جنگ ها مدیریت می شده است. بر این اساس بحث ویژگی های مدیر شایسته را نیز از احادیث و قرآن استخراج کردیم و در این کتاب آوردیم.

از چه منابعی برای نگارش کتاب «الگوی مدیریت اسلامی» استفاده کردید؟

از منابع مهمی برای نگارش کتاب الگوی مدیریت اسلامی استفاده کردم؛ از قرآن کریم، نهج البلاغه، احادیث و روایاتی که مورد تایید هستند، استفاده کردم. همچنین از 12 کتاب شاخصه مچون وصایع الشیعه، قره الحکم و میزان الحکمه برای نگارش کتابم بهره بردم.. در مرحله تحقیق 150 کتاب را بررسی کردم. شیوه های مدیریت از نگاه اسلام و ائمه اطهار به صورت علمی مختصر و مفید که درس نامه و قابل استفاده برای دانشگاهیان باشد. 14 معصوم احادیث و صحبت هایی در مورد مدیریت دارند، 14 معصوم انسان های کامل و متعالی هستند و خود مدیریت را به نحو احسن انجام می دادند و الگویی به صورت گفتاری و عملی به دیگران ارایه کردند. در قرآن کریم نیز نمونه های عالی از مدیریت مطرح است.

چه شد که تصمیم گرفتید کتابی با موضوع مدیریت اسلامی بنویسید؟

رشته بنده فوق لیسانس مدیریت است. دوست داشتم با استفاده از دانسته هایم و تحقیقی که می کنم، الگویی در حوزه مدیریت اسلامی ارایه دهم.

نگارش «الگوی مدیریت اسلامی» چقدر طول کشید؟

نوشتن کتاب یک سال و نیم به طول انجامید. از کتاب دیگری استفاده نکردم و مطالب با استناد از قرآن و روایات نوشته شده و کاملا عملیاتی و قابل استفاده است.

مخاطبان کتاب «الگوی مدیریت اسلامی» چه گروه هایی هستند؟

مخاطبان تمام مدیران از سطوح پایین تا بالا هستند، حتی این کتاب برای پدر و مادر به عنوان مدیر یک خانواده مفید است، برای بچه ها نیز مفید است زیرا آنها ممکن است در مدرسه و دانشگاه در گروهی به عنوان سرپرست و مدیر انتخاب شوند.

ویژگی های مدیر شایسته از نظر اسلام چیست؟

یک مدیر در درجه اول باید ایمان و توکل به خدا داشته باشد. داشتن دلسوزی و عشق و علاقه به کار، خیرخواهی، امانت داری و شایستگی از دیگر ویژگی های مدیر شایسته است. مدیر شایسته کسی است که اگر نتوانست مسئولیت و کار خود را به خوبی انجام دهد، آن را واگذار کند. تغافل های به موقع، دقت در انتخاب معاونان و همکاران، برقراری عدالت، تشویق و تنبیه به موقع، مشورت با اهل فن، داشتن روحیه انتقادپذیری از دیگر ویژگی های یک مدیر شایسته محسوب می شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش