به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدمهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان، با اشاره به ظرفیت جوانان شهر تهران اظهار کرد: آمادگی داریم تا در برخی حوزه‌ها و زمینه‌ها در شهر تهران، فرهنگ‌سازی انجام دهیم به عنوان مثال موضوع جمع‌آوری زباله‌های شهر تهران که بنده بارها و بارها در مورد آن مصاحبه کردم واقعا جزو معضلات اساسی این شهر است که از آن جمله خواهد بود.

تندگویان در رابطه با مخاطرات ناشی از عدم تفکیک زباله‌های پایتخت اظهار کرد: جمع‌آوری، تفکیک و تبدیل زباله در حال حاضر به درستی انجام نمی‌شود که نتیجه آن فجایعی است که در کهریزک شاهد هستیم بدین ترتیب شیرابه‌های ناشی از زباله، شرایط نامساعد ایجاد می‌کند. یک شخص خارجی وقتی به فرودگاه بین‌المللی امام (ره) می‌آید اولین چیزی که از ایران می‌بیند و حس می‌کند بوی نامطبوع زباله‌های شهر است.

او ادامه داد: ما به راحتی و با استفاده از شبکه تشکل‌های شهر، می‌توانیم فرهنگ‌سازی و انجام تفکیک زباله از مبدأ و... را انجام بدهیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان با ارائه پیشنهادی خاطرنشان شد: چنانچه شهرداری پای کار باشد بازیافت زباله شهر تهران منجر به افزایش درآمد خواهد شد. طبق برآوردها در رابطه با زباله شهر تهران مشخص شد که در سال 96، حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد حاصل از آن ایجاد خواهد شد که در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ‌ها، این مقدار هم افزایش پیدا خواهد کرد و معتقدم از زباله شهر تهران هر ساله می‌توانیم یک خط مترو ایجاد کنیم، کاری که متأسفانه آقای قالیباف نکرد.

تندگویان اضافه کرد: اگر قالیباف در 12 سال حضورش فقط موضوع بازیافت زباله و تفکیک از مبدأ و تبدیل آن به صنایع توسعه‌ای را درست انجام می‌داد در حال حاضر حداقل 12 خط مترو از پول زباله داشتیم این در حالی است که مسائل را به حاشیه می‌برند و عنوان می‌کنند از زباله، برق تولید می‌شود. برق درآمد چندانی ندارد و در زمره تکنولوژی‌های قدیمی زباله است. در دنیا تکنولوژی‌هایی آمده که طبق آخرین بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم تولید آب شیرین از زباله است.

معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: برخی از کشورهای عربی که مشکل آب دارند در حال حاضر از زباله‌هایشان آب شیرین برای آبیاری تولید می‌کنند، سیمان، آسفالت، جدول و... تولید می‌کنند و شیرابه تبدیل به کالای دارویی و صنعتی فوق‌العاده خوبی خواهد شد که به صورت گرمی در دنیا معامله می‌شود.

تندگویان تاکید کرد: اگر شهرداری در این حوزه پای کار بیاید و امور را به جوانان در زمینه تکنولوژی، فرهنگ‌سازی و اجرا واگذار کند اتفاقات بهتری رخ می‌دهد و ما هم آمادگی داریم.

او در پایان بیان کرد: مجمع جوانان شهر تهران 60 الی 70 تشکل فعال دارد که می‌تواند در این زمینه به یاری شهرداری بیاید. چنانچه از سایر تشکل‌هایی هم که مربوط به وزارت کشور و نهادهای دیگر هستند دعوت می‌کنیم در این حوزه پای کار بیایند و اتفاق بزرگی خواهد افتاد. این حوزه درآمد زیادی دارد و می‌تواند منجر به ایجاد یک شغل مناسب شود.