اتلاف 15 هزار میلیارد تومانی منابع با از دست رفتن 42 درصد زمان آموزش در مدارس


اتلاف 15 هزار میلیارد تومانی منابع با از دست رفتن 42 درصد زمان آموزش در مدارس

کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه آمار ارائه شده درباره بالا بودن زمان آموزش در ایران و 12900 ساعت آموزش صحیح نیست، گفت: 42 درصد زمان آموزش از دست می‌رود و 15 هزار میلیارد تومان منابع اتلاف می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد محسنی‌نیا کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست بررسی موضوع زمان آموزش در آموزش و پرورش ایران که در محل پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزارشد، اظهار کرد: زمان آموزش در بحث یادگیری موثر است اما عوامل دیگری همچون عوامل خانوادگی، دوستان، استعداد ذاتی نیز دخیل هستند.

وی افزود: میزان زمان آموزش در دوره ابتدایی 5 هزار و 100 ساعت است که این زمان در کشوری مانند ژاپن 5 هزار و 785 ساعت است؛ همچنین دانش‌آموزان ابتدایی در ایران 1020 روز در طول سال به مدرسه می‌روند.

کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه در بحث جنبه‌های اقتصادی زمان آموزش سه وجه قابل بررسی است، گفت: وجه نخست مربوط به هزینه‌های اضافی ناشی از افزایش زمان آموزش است، وجه دوم جنبه‌های اقتصادی زمان آموزش، اتلاف منابع ملی، انسانی و عده بهره‌وری امکانات و منابع ناشی از تفاوت زمان واقعی آموزشی با زمان رسمی است و وجه سوم جنبه اقتصادی استفاده از زمان آموزش از منظر دانش‌آموزان، زمان از دست رفته است که به دلیل انتخاب آموزش در مقابل سایر انتخاب‌ها از دست می‌دهد.

5 عامل مؤثر بر کاهش زمان واقعی آموزش

محسنینیا با اشاره به 5 عامل موثر بر تعیین زمان واقعی آموزش ادامه داد: وقفه‌های زمانی بین ساعات دروس، زمانی که معلم وقت خود را صرف تدریس نمی‌کند، زمانی که دانش‌آموز وقت خود را صرف یادگیری نمی‌کند، غیبت‌های معلم و دانش‌آموز و تعطیلات فصلی و اتفاقی را می‌توان نام برد.

وی بیان کرد: زمان تقویمی و رسمی آموزش در تمام کشورها واحدهای زمانی است که به صورت رسمی مورد توافق قرار می‌گیرد و از طریق مراجع سیاستگذار و تعیین‌کننده در چارچوب مقررات آموزشی در هر یک از دوره‌های تحصیلی به همراه برنامه‌های درسی مورد تأیید و تصویب قرار می‌گیرد و زمان واقعی آموزش به عبارتی سهمی از زمان رسمی و تقویم آموزشی است که به تدریس اختصاص می‌یابد.

مقایسه زمان آموزش در ایران و ژاپن

کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه با اشاره به زمان آموزش در پایه‌های مختلف تحصیلی در ایران مطرح‌کرد: دانش‌آموزان در دوره ابتدایی 850 ساعت، دوره متوسطه اول 1020 ساعت، متوسطه نظری 1190 ساعت و متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش 1360 ساعت آموزش دریافت می‌کنند.

محسنی‌نیا خاطرنشان کرد: زمان آموزش در دوره اول متوسطه در کشور ژاپن به طور میانگین 1050 ساعت است و دانش‌آموزان در طول سال 35 هفته به مدرسه می‌روند که این زمان در کشور ما در طول سال 3060 ساعت و 34 هفته است.

70 روز از زمان آموزش در مدارس ایران از دست می‌رود

وی بیان کرد: زمان قابل پیش‌بینی در 9 ماه سال تحصیلی باید 192.5 ساعت و 38.5 هفته باشد و شورای عالی آموزش و پرورش تعیین کرده است که سال تحصیلی از ابتدای مهر تا پایان خرداد باشد اما زمان آموزش به دلایل مختلف از جمله امتحانات میان ترم و امتحانات پایانی کاهش می‌یابد که باید به آن 13 تا 15 روز تعطیلات نوروز، تعطیلات رسمی بین سال تحصیلی به طور میانگین 15 روز و وقفه‌های زمانی در طول سال تحصیلی به دلایل مختلف از جمله بارش برف یا آلودگی هوا به طور میانگین 10 روز را اضافه کرد یعنی در عمل از 170 روز زمان آموزش 70 روز آن از دست می‌رود.

کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح‌کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که تعداد روزهای واقعی آموزش در طول سال تحصیلی 120 روز باشد و تعداد هفته‌های مفید آموزش نیز 24 هفته، تفاوت زمان واقعی و رسمی 50 روز می‌شود یعنی 70 درصد زمان آموزش رسمی را خواهیم داشت، زمان واقعی آموزش رسمی ما به جای 11730 ساعت 6840 ساعت است.

زمان آموزش در ایران 12900 ساعت نیست،این آمار اشتباه است

محسنی‌نیا ادامه داد: اینکه می‌گویند آموزش رسمی در ایران 12900 ساعت است به هیچ عنوان صحیح نیست بلکه زمان آموزش در ایران 11730 ساعت است و 4890 ساعت تفاوت بین زمان واقعی آموزش با زمان رسمی آموزش داریم و 42 درصد زمان را اتلاف می‌کنیم.

15 هزار میلیارد تومان اتلاف منابع با کاهش زمان آموزش

وی درباره برآورد خسارت‌های اقتصادی ناشی از زمان آموزش در ایران، تصریح‌کرد: دولت به طور متوسط 2.5 میلیون تومان برای هر دانش‌آموز ابتدایی، 3.5 میلیون تومان برای هر دانش‌آموز متوسطه اول، 5 میلیون تومان برای هر دانش‌آموز دوره متوسط نظری و 5 میلیون و 600 هزار تومان برای هر دانش‌آموز شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش هزینه می‌کند؛ به عبارتی به ازای هر نفر ساعت دانش‌آموز ابتدایی دو هزار و 900 تومان، دانش‌آموز متوسط اول سه هزار و400 تومان، دانش‌آموز متوسطه دوم 4 هزار و 200 تومان و دانش‌آموز فنی و حرفه ای و کاردانش 4 هزار و 100 تومان هزینه می‌شود.

کارشناس ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: هزینه نفرساعت اتلاف شده در دوره ابتدایی 7940 میلیارد تومان، متوسطه اول 3400 میلیارد تومان، متوسط دوم 3154 میلیارد تومان است و در مجموع 15هزار میلیارد تومان اتلاف منابع را داریم.

محسنی نیا افزود: زمان آموزش در دوره ابتدایی به طور میانگین 850 ساعت است که در مقایسه با سایر کشورها یک سوم کمتر بوده و در دوره‌های بالاتر یک سوم بیشتر است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403